Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,841 - 5,850 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla

    Korkean profiilin ongelmana on juuri tuo rungon jousto. Kun sivuttaisvoimat kampeaa rengasta, myös kulutuspinta vääntyy ja tietä vastaan oleva pinta-ala pienenee eli pito heikkenee. Hommaa vaikka Renaultin 135/80-15 ja mene kokeilemaan.

     

     

    oksapuu

    Wanha varmaan tietää että näihin ei ihan uusiin hilux:iin saa laittaa 31″ renkaat ilman muutos katsastusta…

    Ihan hyvä rengas A/T kesäkäyttöön.

    wanhajätkä

    Joo saa…Hankintalistalla ens syksyyn. Talveksi sitten vakiot. Meillä tulee niin paljon lunta ettei isoilla saa apuja.

     

    Jätkä

    Klani elää ristikudosrenkaiden aikaa, jolloin sivuttaisvoimat väänsivät renkaan kallelleen, kun runko oli ristisiteitten takia melko jäykkä. Sitten tuli teräsvyörengas, joka jäykän vyön ja joustavien sivujen ansiosta pitää kulutuspinnan tiessä kiinni koko leveydeltä. Se, että rengas taipuu sivuttain jopa sentin, ei tunnu normaali maantieajossa vähääkään.

    Jeessi tuolla esitti matalaprofiilirengasta, mutta hän kulkee vielä jenkkiautojen rättirenkaita muistellen. Nykyään on – valitettavasti, jo hieman jäämässä 65-sarjan renkaat vähemmistöön ja mennään jopa sarjassa 50, joka on minusta liian kova ja äänekäs ainakin toistaiseksi. Minulla on yhdet sellaiset renkaat odottamassa autonvaihtoaikaa, jolloin minun vaihdokissani on 50-sarjan suvukumit alla. En tykkää niistä. Enkä osta 65 % :sta littosempia niin kauan, kun niitä on saatavana.

    jees h-valta

    Mielestäni Glan viimeinen pitäisi kyllä mennä maalaisjärkeenkin, jopa metsämaajärkeen. Mutta kukin ajelkoon profiilillaan, olkoon se sitten vaikka hyvinkin korkeaprofiilista. Mutta silti pitäisi käsittää ettei kaikkea sentään aina käsitä kun on mennyt jotain jo käsistä.

    wanhajätkä

    Heh. Gla. Mottosi lienee ”laiskuuttaan tingan häviää”. Kannattaskohan sinun pyrkiä vaikka Mäkisen Tommille töihin. Ne on niin hukassa. näköjään.

    Näitä on pähkäilty vähän eri foorumeilla. Olen ollut niissä mukana.

    Mutta vänkää vaan vapaasti. Hauskaahan tämä on….Vedätänköhän…no en ny sentään…tässä asiassa.

    Gla

    Minulle keskustelu ei ole kilpailua. Enkä edelleenkään ole kiinnostunut sotkemaan rallia normaaliin autoiluun. Mutta jos tuolle linjalle lähdetään, kapeaa rengasta pitävämpänä pitävät voivat puolestaan hankkiutua formulatallin hommin. Saa taatusti mainetta ja menestystä, kun kerrotte nykyisten renkaiden olevan aivan liian leveät ja hyödyttävän vain ulkonäköä. 50-luvun kumin koolla pääsee paljon lujempaa. Vyörengas kun ei taitu alle ja pintapaineen kasvun takia pito paranee. Jep jep.

     

    Jätkä

    Ajeleppa sinä vain Formula-ajoja ja pärisytä huulilla moottorin ääntä matkien. Kuitenkaan suomen nopeusrajoituksilla ja normaaleilla teillä ei laillisen kokoiset renkaat joudu pitokykynsä rajoille edes läheskään niin usein, kuin tapahtuisi, jos niissä olisi Formula-renkaat.

    Ihmeellisiä kaahaajia, kun teillä renkaat pitäisi olla kuin rata-autoissa, varsinkin, kun Formulakisoja vähänkään seuranneet ovat voineet nähdä – jos äly olisi riittänyt – että vesi renkaan alla vie pidon hyvin nopeasti, jos rengas on leveä ja tasainen. Samoin pito hukkuu heti, kun auto siirtyy vaikkapa vain ”likaiselle” osalle muuten tasaista ja hyväpintaista asfalttia.

    Koska usein vedotaan autolehtien koeajoihin ja vertailuihin, niin olisi ollut syytä tajuta myös ne maininnat, joissa on huomautettu matalaprofiilirenkaiden antaneen vertailussa negatiivisen kokemuksen ajomukavuutta ja äänekkyyttä vertailtaessa. Joskus on tunnelmaa moitittu hyvinkin vahvasti. Vanhemman koulukunnan renkaat ovat saaneet jopa kiitosta ajotuntumastaan ja matalasta melutasostaan.

    En voi kuin pahoitella Klani, sinun harhaantumistasi lättyrenkaisiin, mutta voin lohduttaa, että ne kyllä kuluvat nopeasti, jos pysyt tiellä ja seuraavia renkaita hankkiessasi voit hyvin tehdä valintasi auton ohjekirjan mukaan. Suosittelen ehdotetuista kapeampaa vaihtoehtoa.

    Jätkä

    Jospa palattaisiin vielä Klanipään Formuloiden renkaisiin. ne ovat tosiaan leveät ja kuivankelin renkaat ovat sileät ja hyvin kitkaominaisuuksin varustettua kumia. Niiden täytyy pitää hyvin kurveissa ja suurissa nopeuksissa. Kuitenkin nekin renkaat tarvitsevat pintapainetta, joka kasvatetaan niille spoilerein ja auton alustan muotoilulla. Siihen liittyy sekin vaatimus, että maavara on tingitty niin pieneksi, että pohja ottaa sileälläkin tiellä toisinaan asfalttiin.

    Formulat painuvat niin lujaa asfalttia kohti jo parinsadan vauhdissa, että ne pysyisivät katossa ylösalaisen siinä nopeudessa. Se ei ole renkaiden ansiota.

    Sen takia, kun Klanilla on autossaan levikkeet, levitetyt vanteet ja eturenkaatkin yli komesataa milliä leveät lättänät, hän ei voi ajella yli kolmeakymppiä, eikä kaduilla, joissa on hidastetöyssyt.

    Kun hän lähtee ajamaan kilpaa jäärata-ajoihin hän on hankkinut sinne uudet – leveät nastarenkaat. Yllätyksenä tulee huomio, että muissa lähtöviivalla olevissa autoissa on 145 milliä kapeat renkaat, joiden profiili on sata %.. Kuinka Klanin käy? Hän sutii lähtöviivalla vielä silloin, kun nopeimmat ovat ensimmäisen kierroksensa kiertäneet.

    wanhajätkä

    Kitkoistahan tämä keskustelu alkoi. Siis talvirenkaista. Kesärenkaat ja asfaltti on täysin eri asia. Talvista tietä jopa monikaistaista moottoritietäkin ajelee ok kun pysyy muodostuneella sulalla uralla. Varmasti joudut kuitenkin kaistojen väliselle lumiselle soseelle, tahtomattasikin. Ajatteletko että matalat läskit kahlaa pinnassa turvallisemmin kuin kapeampi joka heittää osan soseesta pois.

    Täällä pohjoisessa testataan melkein kaikkien renkaanvalmistajien toimesta. Miksiköhän. Eikös rattaat ole jo keksitty. Ei ole. Lienee vaikea yhtälö muuttuville keleille. Yhtä ominaisuutta kun aletaan parantamaan toinen voi huonota radikaalisti. Ei ole rapponen ajellaautolla joka koukkaa joka bussipysäkillä mutkan ihan ohjaamatta.

    Meille  myydään kaupoissa yleisrenkaita. Ei missään ominaisuudessa mitään huippuja muttei honojakaan. Jos istun tuntimääräisesti paljon enemmän ajellen huonopintaisia teitä niin ohjekirjan kapein ja korkein on ajomukavuuden kannalta miellyttävin. Samoin Alustan nivelet saattaa kestää henkilöautossakin jopa katsastusvälin. Jos kesällä ajelee paljon hyvällä asfaltilla valitsisin sen matalamman vaihtoehdon ohjekirjan suosituksista. Niin ne sen insinöörit on suunnitelleet. Tuskin  auto paranee jos alle tungetaan rattaat jotka mahtuu pyörimään ja saa katsastettua nippanappa. Mutta kieltämättä….onhan se joidenkin mielestä leuheen näkönen. Onhan se muotia.

Esillä 10 vastausta, 5,841 - 5,850 (kaikkiaan 5,990)