Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,831 - 5,840 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Rane2

    Renkaan pitoon vaikuttaa myös kumin/muovin kovuus.Pehmeä on parempi mutta kuluu myös nopeammin.Sama kuin kengänpohjissakin.

    Helpoiten kovuuden merkityksen huomaa traktorin renkaista.Ns.halpismerkeissä,BKT,Seha,käytetään vielä pehmeämpää kumia ja ne pitävät talvella paremmin.Kalliiimmat merkit ovat siirtyneet kovempiin kumilaatuihin,ilmeisesti muovia  joukossa,ja ne voivat olla talvella todellisia luistimia.Toki päämarkkina-alueilla asialla ei ole merkitystä niin paljon kuin kulutuskestävyydellä.

    Visakallo

    Matalaprofiilinen rengas ja aluvanne ovat sellainen yhdistelmä kuoppaisilla ja kivisillä pengerteillä, että pitää olla älyttömän hyvä tuuri, ettei mitään hajoa. Hyvin matalaprofiilinen rengas ei sovellu kunnolla edes täkäläisille päällystetyille teille.  Tieverkostonsa paremmassa kunnossa pitäneet maat on sitten eri juttu.

    jees h-valta

    Onpas EDELLEEN viitseliäisyyttä jauhaa asian vierestä renkaista täyttä soopaa. Kyllä noilla matalaprofiilirenkailla tehdään tänä päivänä varmasti enemmän ajosuoritteita kuin noilla mopon profiileilla. Auton käytökseen ne yleisesti ottaen antavat vain vakautta ja junamaista matkatuntumaa. Eikä minulla ainakaan NIIN huonoa tietä ole vastaan tullut etteikö sitä matalaprofiilisilla olisi pystynyt ajamaan. Nämä käsitteet kumpuavat hamasta menneisyydestä eivätkä ole päivitetty nykyautoihin mitenkään. Mutta olkaat siellä korpikiharoiden takana onnessanne niillä kaposilla kummeilla ja hämmästelkää kummastelkaa ohi viilettäviä nykypirssejä matalilla lätyskäkummeillaan. Toivottavasti tajuatte antaa tietä edes. Tarkennan etten itse nyt aja sellaisilla mutta olen lukemattomat määrät sellaisillakin kyllä ajellut.

    Visakallo

    Jessellä on tunnetusti aina niin hyvä tuuri, ettei mitään tapahdu. Meillä tavallisilla kuolevaisilla taas on vain meidän omat kokemuksemme ja toimimme niiden opettamana.

    wanhajätkä

    Eipä väliä. Jessehän kuuluu niihin turvaväliin kiilaajiin joka kakskaisteisella luikertelee läskeillään vasemmalle kaistalle ja sitten oikeelle kiemurrellen takaisin oikealle keulan eteen sosepenkan läpi tosi turvallisesti. Gla varmaan säestää takapenkiltä. Pääasia että naapurit näkee että ompa hieno….”nokkakin” kasvaa ainakin tuumalla.

    Oma ohje on. Se metalliosa keskelle jossa on pultit ja se musta joka sitä kiertää ulkokehällä on kumi. Jos se toimii auton alla autossasi kaikissa olosuhteissa…..se on paras. Vaikka näyttäs ”hassulta”….

    oksapuu

    Joskus nöösipoikana tuoreen ajokortin kanssa kinattiin kaveri porukassa renkaista…

    Tuli sitten paikalle vieraileva ”artisti”, kuunteli aikansa ja totesi että pääasia on että on renkaita…

    Meni porukka hiljaiseksi.

    wanhajätkä

    Me vaarit muistamme ajan jolloin amitsuautoista piti nostaa perä. Tais olla seitkytlukua. Oli muotia maalata banjoon vielä amerikan lippu. Joku maalasi ladaansa punalipun mutta sirpin ja vasaran tilalle lusikkahaarukan. Poliisit huomautti siitä…piti maalata sopimattomana umpeen. Seuraavana rälläköitiin auto matalaksi. Kaikenlaista siipeä ja spoileria. Sitten tuli kunnon jenkkakoneet. Nyt suuuuret vanteet ja matalat läskit ja maavara on entisestään pienentynyt. Pakoputkivirityssarja on kyllä pysynyt muodissa.

    Millehän vuosikymmenelle nuo Jees ja Gla sijoittunevat kun kaiiki on linjatonta…

    Gla

    Wanhajätkä: ”Gla varmaan säestää takapenkiltä.”

    Miksi noin sanot? Ensin päättelet minun olevan sivuluisussa, nyt mielestäsi kannustan kiilaamaan sohjossa. Onko tuo erittäin huonoa huumoria vai pitäisikö tuosta voida päätellä sinusta jotain muutakin?

    Wanhajätkä: ”Millehän vuosikymmenelle nuo Jees ja Gla sijoittunevat kun kaiiki on linjatonta…”

    Sille vuosikymmenelle, jolloin peruskoulun fysiikan tunnilla opetettiin pintapaineen merkitys. Opittiin myös, että sen soveltaminen rakenteissa ei ole ihan niin yksinkertaista kuin jätkä koittaa esittää. Esimerkiksi renkaissa, jossa on kyse pehmeästä materiaalista ja kulutuspinnan ominaisuuksien lisäksi ratkaiseva merkitys on renkaan runkorakenteen toimivuudella, kitkaan vaikuttaa myös alustan karheus. Pintapaineen lisäksi pito muodostuu renkaan kyvystä tarttua noihin epätasaisuuksiin. Leveä rengas saa pinta-alansa takia paremman otteen märälläkin aina siihen saakka, kunnes rengas ei enää pysty syrjäyttämään vettä renkaan ja tien pinnan välistä. Kun tien pinnassa ei ole yhtenäistä vesikerrosta kuten tien kallistusten johdosta yleensä, leveä toimii kapeaa paremmin.

    oksapuu

    Heh, juu…

    Kyllä silloin nöösipoikana pintapaineen merkitys oli hyvinkin tärkeää 🙂

    wanhajätkä

    Gla. Älähän nyt, mietippä. Jos levennät rengasta on myös pakko madaltaa profiilia. Muuten ei mahu alle. Kapea kummi voi olla korkeampi ja oikein toimiessaan toimii kuin kuminauha yrittäen pitää pidon. Renkaan rakenteesta olet hairahtunut pikkuisen. Korkea rengasprofiili suo poikittaisjoustavuutta ihan eri malliin. Pitoa riittää paremmin sivuttaiskiihtyvyyksissä. Matala profiili saa teräviä iskuja voimista ja irroittaa pidon. Pehmeäkään kumilaatu ei auta tarpeeksi, ei myöskään kuviointi. Rallirengas on profiililtaan leveyttä kapeampi ja ennen joka pätkää rengaspaineet tarkastetaan testatun mukaiseksi. Juurikin että elastisuus pienentää äkillisiä sivuttaisvoimia. Korin massa saa heilahdella ja silti pito pysyy.

    Sama on möskin siviilirenkaissa…..mietippä….eihän se nii just oo mutta fysiikan lakeja vastaan on turha taistella luulon perusteella.

    Huonoa huumoria tai ei mutta olet mielestäni väärillä jäljillä. Toki on vain mielipiteeni.

Esillä 10 vastausta, 5,831 - 5,840 (kaikkiaan 5,990)