Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,821 - 5,830 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • wanhajätkä

    Gla, enhän minä ole kantaani lukkoon lyönyt. Jaa että leveä vois olla jopa parempi. Aivan helposti muutan kantani kun vaan hyvin perustelet.

    Syksyisin mulla on hiluxissa niin suuret ja leveät renkaat kun mahtuu pörimään. Saa vähän lisää kantavuutta ja maavaraa pengerteillä rymytessä.  mulle tuo auto ei ole koriste vaan työkalu. En luule olevani viisaampi kuin nuo jaappanin insinöörit. Talven tullen vaihdan ensiasennusrengaskokoa vastaavat hyvät nastarenkaat. Uskon niiden käyttäytyvän parhaiten. Alustan geometria on suunniteltu ilmeisesti niille.

    A.Jalkanen

    Renkaista vielä! Opin kuukkelista mm. sen että tuumakokoa saa muuttaa tuuman verran ja leveyttä 30 mm verrattuna rekisteriotteen kokoihin.

    Leveät renkaat liukuvat lumen ja sohjon päällä, kun taas kapeat renkaat pureutuvat kovaan alustaan. Talvella kapeat renkaat ovat siis turvallisemmat.

    https://www.euromaster.fi/kuluttajat/renkaat/yleista_tietoa_renkaista

    Mitä leveämmät renkaat sitä helpommin niillä joutuu vesiliirtoon. ”Veden täytyy poistua sivuille ja mitä leveämpi rengas on sitä enemmän on poistettavaa. Leveys vaikuttaa merkittävästi vesiliirtoon. Kapea rengas poistaa vettä parhaiten.”

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nama-renkaat-ammattilainen-jattaisi-kauppaan/PYgwY7Y7

    ”Mitä pienempi on ns. jousittamaton massa, sitä parempi.” Alustan keston ja polttoaineen kulutuksen kannalta keveämmät pyörät ovat paremmat. Siis pienemmät tuumakoot, kapeammat renkaat ja aluvanteet.

    http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blogit/hyva-artikkeli-turun-sanomissa-renkaiden-leveydesta

    Summa summarum: talvirenkaat kannattaa ottaa tuuman pienemmillä vanteilla, että saa auton alle hyvin mahtumaan korkeaprofiilisemmat, kesärenkaita kapeammat renkaat –  kitkat tai nastat oman tarpeen mukaan. Ja lisäksi välttelee lätäköissä ajelua, eritoten jos on ne leveät kesärenkaat alla.

    Jätkä

    Anneli. Älä suotta jaa helmiä sioille. Kun pää on umpiluuta, siihen ei pure muu kuin luumätä.

    A.Jalkanen

    No, lukeehan tätä palstaa kai joku muukin. Lähteet artikkeleissa olivat luultavasti asiantuntevat.

    Jätkä

    Tuo tieto noissa lähteissä pitäisi kyllä olla kaikkien korvien välissä, joilla on ajokortti.

    Tosin rengasliikkeen nuori ”asiantuntija” oli täysin eri mieltä asiasta, kun siellä väittelin hänen kanssaan renkaiden geometriasta.  Vanhempi pomo kuunteli vieressä ja naureskeli hiljaa – ei puhunut mitään.

    6 m3

    Gla:”6 m3, on tavattoman ikävä seurata tuota katkeruuden suossa kieriskelyäsi. Voinko auttaa jollain tavalla pääsemään siitä eroon?”

    Olisit kääntynyt frustraatioissasi Vianorin ta Euromasterin puoleen. Toivottavasti edes luit AJ:n linkittämät sivut. Koitin opastaa hakemaan tietoa sieltä. Mutta ei,,,

    Vai kävikö niin että rengasliikkeessä oli Jätkän mainitseman tasoinen asiantuntija joka sai valitsemaan ”tasapainoisemman näköiset renkaat” autoosi?

     

    Gla

    AJ: ”Leveät renkaat liukuvat lumen ja sohjon päällä, kun taas kapeat renkaat pureutuvat kovaan alustaan. Talvella kapeat renkaat ovat siis turvallisemmat.”

    Pehmeässä lumessa ja sohjossa kapeampi on tuolla tavoin parempi. Turvallisuus muodostuu kuitenkin muustakin kuin lumessa ja sohjossa ajamisesta. Siellä, missä ajosuorite on suurin, tiet on käytännössä aina paljaana. Koska suurin osa ajasta ajetaan joko paljaita tai muuten vain kovapintaisia teitä pitkin, renkaan ominaisuuksilla näissä olosuhteissa on myös suuri vaikutus turvallisuuteen. Paljaalla, märällä ja jopa jäällä leveä pitää yleensä paremmin, ihan hyvin leveä voi turvallisuuden suhteen olla kapeaa parempi vaihtoehto. Toki muitakin asioita vaikuttaa siihen, mitkä renkaat lopulta valitsee.

    AJ: ”Mitä leveämmät renkaat sitä helpommin niillä joutuu vesiliirtoon. ”Veden täytyy poistua sivuille ja mitä leveämpi rengas on sitä enemmän on poistettavaa. Leveys vaikuttaa merkittävästi vesiliirtoon. Kapea rengas poistaa vettä parhaiten.””

    Vesiliirron osalta noin, tosin sentin tai parin leveyseroista puhuttaessa renkaan malli voi vaikuttaa enemmän kuin leveys. Mutta kuten edellä, leveä rengas pitää märällä pinnalla paremmin, joten vaikka vesiliirron osalta leveämpi voi olla huonompi, turvallisuuden suhteen se ei silti välttämättä ole huonompi. Riski muodostuu riskin suuruuden ja sen määrän tulosta. Suurin osa märän kelin kilometreistä ajetaan märällä pinnalla, mutta ei varsinaisesti vedessä. Sen takia ratkaisevampi olosuhde voi olla ominaisuudet märässä. Sama juttu, miksi ylinopeuksista puhuttaessa 0-10 km/h ylitykset ovat isompi riski kuin yli 30 km/h ylitykset.

    Asiat ei siis ole läheskään niin mustavalkoisia kuin muutama kaveri tuossa edellä yrittää sanoa. Jätkän tapauksessakaan ei ole tiedossa, kummalle pomo naureskeli. Turvallisuuden kehitykseen huikeita summia satsaavat autovalmistajatkin vuosi vuodelta siirtyvät leveämpiin ja matalampiin renkaisin, vaikka ne eivät paranna turvallisuutta?

    Wanhajätkä, riittikö tämä myös sinulle perusteluksi, vai kaipaatko lisää?

    Jätkä

    Kyllä Minulle tuli selväksi, että Pomo naureskeli apupojalle, joka oli vasta 2 – 3 vuotta ollut rengasliikkeessä ja jonka Bemarissa pihalla oli niin leveät ja littoiset renkaat, että niillä ajaessa ei kärsinyt ajaa töyssyihin juuri minkäänlaisilla nopeuksilla, kun rengas oli ulkona lokasuojasta ja renkaan ja kaaren välissä tilaa kolme senttiä. Renkaan profiili luokkaa 25 %.

    Renkaan levitessä pintapaine pienenee / neliösenttimetri, eli pintapaine on kiloina yhtä suuri, mutta pinta-alan neliösenttiin suhdeluku muuttuu. Märällä tiellä suurempi pintapaine on parempi kuin suurempi kosketuspinta, jossa vesi jää renkaan ja tien väliin.

    Autojen ja renkaiden valmistajat noudattavat asiakkaiden mieltymyksiä mm. renkaiden ja pyörien suhteen. Se on ainoa selitys sille, kun ollaan vannekokoa kasvatettu, renkaat litistetty joustamattomiksi ja levennetty jopa hengenvaarallisiksi, josta ainoa näkyvä seuraus on, että ne kuluvat epätasaisesti ja ovat joskus sangen vähäisellä ajolla laittomat ja käyttökelvottomat.

    Rengaskauppiaat ja valmistajat hierovat karvaisia käsiään, kun hölmöt asiakkaat maksavat epämukavista, äänekkäistä, turvattomista ja nopeasti pilalle menevistä renkaista kovaa hintaa. Myös pyörän paino on haitaksi autolle ja ajo-ominaisuuksille.

    Visakallo

    Iskunvaimenninvalmistajat ja -myyjät ovat myös näihin lättäkumeihin erittäin tyytyväisiä. Uusin suuntaus tosin kulkee nyt kapeampia ja halkisijaltaan suurempia pyöriä kohti. Näin saadaan vierintä- ja ilmanvastus ja sitä kautta polttoaineen kulutus pienemmäksi.

    wanhajätkä

    Gla, Ei todella riitä tuommonen mutufakta joka on täysin vastoin fysikan lakeja. Asunet siellä eteläisessä Suomessa. Eihän ole ongelma sulalla tiellä ajaessa. suolahan pitää tiet sulana pääväylillä. Kaos ja vakavat ketjukolarit kuolemineen tapahtuu juuri epämääräisillä loskakeleillä johon oikea autoilija yrittää varautua. Myös laskemalla nopeutta ja pitämällä riittävää turvaväliä. Nopeusrajoitushan on teillä miniminopeus ja jos pidät oikeasti turvaväliä se vasta hurjaa on. kiilaajaohittajaa riittää. Siellä loskassa sitte leveillä matalaprofiililäskeillä seikkaillaan.

    Kerroppa Gla miten kumoat fysikan lait pintapaineen yms suhteen…

Esillä 10 vastausta, 5,821 - 5,830 (kaikkiaan 5,990)