Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,791 - 5,800 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Tolopainen

    Valtralla 16l tunnissa ja kuorma-auton dieselillä 4l heh. Diesel kuluttaa saman määrän tehoon nähden,vaikka moottori olisi ollut kuussa aiemmin.

    Gla

    Jätkä: ”Ylileveyttä tosin olen pyrkinyt välttämään siitä lähtien, kun ostin ensimmäiset leveät vyörenkaat Miniin. ”

    Minäkin olen aina koittanut valita autooni sopivat renkaat. Kerran olen poikennut rekisteriotteen merkinnöistä, kun 175/70-13 tilalle laitoin 185/70-13 kokoa olevat. Teki autosta tasapainoisemman näköisen.

    Minin ajoista niin renkaat, autojen alustan ominaisuudet kuin ajo-olosuhteetkin ovat muuttuneet. Tällä hetkellä turvallisuus todennäköisesti paranee, kun laittaa autoon hyväksytyistä vaihtoehdoista leveämmän pään kokoa olevat. Tietysti renkaan leventymisen myötä etenkin vesiliirto-ominaisuudet heikkenee kulumisen myötä selvästi. Hyväkuntoisena leveä kuitenkin pitää märällä tiellä kapeaa paremmin. Sama pätee talvirenkaisiin. Vaikka kapealla on puolensa, leveän pito niin paljaalla kuin jäiselläkin tiellä kuin on todennäköisesti parempi.

    Visakallo: ”Itselläni on tilanne, että yrittäjänä tekemäni päivätyö, sekä muu yritys- ja vuokraustoiminta, ja vielä metsätalouskin tekevät suuremman osan auton käytöstä vähennyskelpoista. ”

    Saatko auton pääomakulutkin vähennyksiin?

    Tolopainen

    Kovin vaatimatomalla kopperolla Visakallokin ajelee verottajan piikkiin. Kiitos vain rahojemme säästöstä.

    Visakallo

    Pääomakuluja ei voi tapauksessani vähentää, mutta kun ostaa sellaisia autoja, jotka ovat laatuunsa nähden edullisia, niillä on myös hyvä jälleenmyyntiarvo.

    jees h-valta

    Jätkän kommenttiin vain yhden kerrallaan kulutuksesta senverran että todella näinhän se mutta kun kahden traktorin toiminta oli huomattavasti monipuolisempaa ja kahdessa paikassa. Eli Zetor oli mökillä ollessa lähes aina töissä ja kotona taas Valtra. Ei paljon ainakaan vähentänyt kulutusta. Tosin hyödyllisiä projekteja tuli tehtyä. Allekirjoitan kyllä Valtran suhteellisen suuren kulutuksen kun kerkesi tottua 265:n MF:n kulutukseen. Ja hupaisinta on että Valtran työstö on vaatimattomampaa monella tapaa kuin esim. Zetorin. Vaikka onkin kaksi pientä traktoria vain toinen on pieni suuri traktori.

    Jätkä

    Gla. Sinun pitää kertoa nuo renkaiden leveyden edut rallikuskeille, he kun ajelevat varsin kapeilla renkailla ja usein tuskailevat pidon kanssa.

    Monet ikivanhat autoilijat muistelevat kaiholla Saab 96 -mallia, kuplaVolkkaria, Rellu 8: mallia ja jopa rättisitikkaa, jotka olivat petoja menemään lumessakin, eikä varmasti leveitten renkaitten ansiosta.

    Renkaan leveyden lisääminen sentillä ei vielä ihan mahdottomia vaikuta ajo-ominaisuuksiin, ulkonäköön ehkä hieman. Jos renkaan profiili pysyy samana, lienee mittarivirhe vähentynyt tuntuvasti.

    wanhajätkä

    Nyt menee Gla sivuluisua kunnolla….Jaa että leveä jopa parempi kuin kapea talvella. Jopas jotakin. Perusteleppa kun siinähän sinä olet hyvä. Pikkusen vaikea on löytää tuohon faktoja.

    wanhajätkä

    Varmaan vielä mahdollisimman suurella vanteella ja gummit matalalla profiililla. Ompa ihanat polanteella. Piilplinssit putoaa silmistä ja paikat hampaista… Silmälaseista puhumattakaan.

    MJO

    Valtralla 16l tunnissa ja kuorma-auton dieselillä 4l heh. Diesel kuluttaa saman määrän tehoon nähden,vaikka moottori olisi ollut kuussa aiemmin.

    Moottorin hyötysuhde ei ole ihan kiveenhakattu vakio. Aika suuri määrä energiaa puhalletaan jäähdyttimen kautta taivaalle.

    ”käyttämätöntä” energiaa tulee myös pakoputkesta ulos. Toisilla moottoreilla jopa hyvinkin suuri osa.

    Voimansiirrotkaan eivät ole identtisiä eikä häviöttömiä.

    6 m3

    Gla:”Minäkin olen aina koettanut valita autooni sopivat renkaat. Kerran olen poikennut rekisteriotteen merkinnöistä, kun 175/70-13 tilalle laitoin 185/70-13 kokoa olevat. Teki autosta tasapainoisemman näköisen.

    Tällä hetkellä turvallisuus todennäköisesti paranee, kun laittaa autoon hyväksytyistä vaihtoehdoista leveämmän pään kokoa olevat. Hyväkuntoisena leveä kuitenkin pitää märällä tiellä kapeaa paremmin. Sama pätee talvirenkaisiin. Vaikka kapealla on puolensa, leveän pito niin paljaalla kuin jäiselläkin tiellä kuin on todennäköisesti parempi.”

    Siis yritykseksi, oletusten ja arvailujen varaan on rengas valinnat jääneet! Että se siitä ja sen kestävyydestä! Hukkaan on mennyt TM:n kestotilaukseen laitetut rahat!

    No, eihän Turun suunnalla olekaan lunta eikä polanteisia teitä, kesäisin vettäkin varmaan sataa tihuuttamalla ettei tielle kerry viiden sentin vesipatjaa.

    Kun tienpinnalle sataa viidestä kymmeneen senttiin lunta ja laitetaan alle mahdollisimman leveä rengas ulkonäkö syistä, niin kuinka käy? Auto pyrkii lumipatjan päälle! Ja kuinka käy sitten pidon? No, onhan Glalla ”kevyt autoonsa” ne lumiketjut peräkontissa, voi laittaa ketjut vetäviin pyöriin.

Esillä 10 vastausta, 5,791 - 5,800 (kaikkiaan 5,990)