Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,781 - 5,790 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    En tiedä, millaiset renkaat olivat siinä maasturissa, joka tulla posotteli oikealle kaartuvaa kurvia ihan kohtalaisen leveällä, polanteen peittämällä – minua vastaan ollen kokonaan tien minun puoleisella osalla. Näytti hetken, että hän ei kertakaikkiaan havainnut minua ja niinpä valmistauduin törmäykseen suuntaamalla tien oikeaa reunaa kohti – kuitenkin niin, että maasturi ei olisi tullut kuskin ovesta sisään, vaan puskurin päähän, lokasuojaan ja etupyörään.

    Maasturikuski ei erehtynyt painamaan jarrua, vaan vemputti ohjauspyörää niin, että melkein kylkeä hipoen kohdattiin ja hän jäi sinne kurvailemaan.

    Näin meinasin joutua onnettomuuteen, vaikka autossani on alla nastarenkaat – joskin aika kuluneet. Kaikkiaan pyöristä saattaa olla yksi nasta pois, katkennut ei yhtään.

    Visakallo

    Siinä vaiheessa kun pääsen tilanteeseen, ettei enää tarvitse lähteä päivittäin liikenteeseen, ja voin säädellä ajojani myös kelin mukaan, saatan taas palata kitkarenkaisiin. Viime vuosina talvet ovat täällä olleet aika haasteellisia.  Jopa tuo nelostiekin on ollut  ajoittain aivan peilijäässä. Ei näistä rengasvalinnoista kannata juuri kinata. Eiköhän jokainen tiedä  itse parhaiten, minkälaiset pyörät autossaan kulloinkin tarvitsee. Talvirenkaiden on oltava hyväkuntoiset, oli ne sitten kitkat tahi nastat. Jos auton renkaissa joutuu säästämään, täytyy silloin taloudessa olla muutakin vikaa.

    jees h-valta

    Jätkän nastoihin luottavaisiin sanoisin että kuolonkolareista olen kuullut kyllä enemmän kitkarenkaisiin luottaneissa käyneen. Kun lähdetään valtatiellä yllättäiseen luistoon täysin holtittomasti ja törmätään vastaantuleviin voin melkein aina sanoa että kitka häipyi sieltä kitkarenkaiden tärkeämmältä puolelta. Ja Visakallon renkaissa säästämiseen että ken ei yleensäkkään säästä ei varmaan säästä renkaissakaan. Mutta kun olen ainakin henk. koht. tottunut suhteellisen maltilliseen rahan käyttöön jokapäiväiskulutuksessa on myös renkaat vaihdossa vasta kun palkkien tasalla ollaan. Ja en pidä sitä ollenkaan talouden syynä vaan tarkan taloudenpidon hyveenä. Siksihän ne renkaisiin on merkattukkin.

    jees h-valta

    Kuten sanoin kukin taaplaa tavoillaan. Minulla ei ole varaa aivan hukkainvestointeja tehdä vaan järkevään rahankäyttöön pyrin. Sain mielestäni onnistuneesti VW:n rengastukset laistettua kun vaihdoin koko auton. Koko aikana ostin siihen yhden rengaskerran. Muistaakseni kesärenkaat. Noissa renkaatkin ovat jonkinsortin menoerä toisin kuin pienkippanoissa.

    Visakallo

    Minulla ei nuo liikumisen kulut niin suuria ole muutenkaan, kun ei ole muita kulkuneuvoja kuin henkilöauto ja polkupyörä. Onnibussilla päästään kätevästi ja edullisesti etelään ja pohjoiseen. Viimeksikin meno-paluu Turkuun kokonaista viisi euroa. 34 kertaa vuorokaudessa menee ja tarvittaessa pysähtyy punainen bussi meidän kohdalla.

    Jätkä

    Kun vaan ei olisi renkaat samaa kokoluokkaa, kuin Jeessin rotteloissa. Ylileveyttä tosin olen pyrkinyt välttämään siitä lähtien, kun ostin ensimmäiset leveät vyörenkaat Miniin. Silloin totesin soratiellä, että ne eivät ole minun juttuni. Auto suti hanakasti ja liirasi irtosoralla – hiekalla. Vesiliirtoon lähti lätäköissä, vaikka urasyvyys oli sentin luokkaa.

    jees h-valta

    Minulla kulkuvälineiden kulut OLI jonkinmoiset. Kolmeen autoon, kahteen traktoriin polttoaineet sun muuta kulua. Mutta nopeaan niitä saa todella järisyttävästi myös putoamaan. Nyt tuntuu elämä lähes ilmaiselta noin ennen vuodenvaihdetta tilanteeseen. Poika vei omiinsa toisen traktorin ja avolava-auto meni vieraalle myytynä ja asuntoauto seisoo seisontavakuutuksessa. Nykyinen auto on aivan sairaan vähäinen kuluttaja joten voi sanoa että romahti. Meinaan kulut. VW kulutti aika lihavasti, nyt myönnän. Sekä vakuutus,yms. kuluina ja bensakuluina.

    Visakallo

    Auton käyttö ja sen kulut ovat jokaisella vähän erilaiset. Itselläni on tilanne, että yrittäjänä tekemäni päivätyö, sekä muu yritys- ja vuokraustoiminta, ja vielä metsätalouskin tekevät suuremman osan auton käytöstä vähennyskelpoista. Tämän takia en kiusaa itseäni vanhoilla autoilla ja kuluneilla renkailla.

    Tolopainen

    Minulla ei ole edes noita vähennyskelpoisia menoja kun ei tullut tammikuussa tankattua.  Helmikuussa joutuu ostamaan ehkä kymmenen litraa dieseliä. Kun kahdeksan kauppareissua on budjetoitu. Vielä tosin on polttoainetta yli 100km ajoon että ehkä siirrän tankkaukaen maaliskuun alkuun. Yksi ilmainen pesusetelikin on käyttämättä.

    Jätkä

    Polttoainekulut eivät paljon lisäänny, vaikka useampikin kulkine seisoo pihalla, vai pystyykö Jeessi ajamaan samaan aikaan useammallakin kulkimella. Dieselkäyttöiset traktoritkaan eivät yleensä ihan mahdottomia kuluta, vaikka Valtroissa onkin havaittu uskomattoman suuria kulutuslukemia.

    Eilen juttelin yhden sahurin kanssa, joka pyöritti sahaansa Valtralla vielä vuosi sitten: Nyt oli traktorin paikalla 170 heppainen kuorma-auton koneikko, ja polttoaineenkulutus on 1/4:sosa aikaisemmasta / tunti. Hän siis sai nauttia samasta elämyksestä, kuin Jeessikin.

    Kunhan Jeessi saa hommattua Kuorma-auton – ja tietenkin Bensiinikäyttöisen, vaikkapa Neukkulaisen Sota-auto Zilin, pääsee taas ihailemaan numeroiden pyörimistä bensiinimittarilla, jos pääsee sinne asti.

Esillä 10 vastausta, 5,781 - 5,790 (kaikkiaan 5,990)