Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,771 - 5,780 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo

    Ihmiset ovat monesti uskossaan vahvoja. Kaveri suistui työmatkallaan viime talvena pohjoismaisilla kitkoilla jäätikköiseltä tieltä. Auto romuksi ja selkään elinikäinen vamma, mutta kitkolla liukastelu kokopiruettien kera jatkuu.

    Jätkä

    Voi kauheaa! Täytyykin lähteä autokaupoille ja vaihtaa sellainen auto, jollaisella kukaan ei koskaa ole joutunut kolariin. Se on kai ainoa turvallinen?

    ————————————————————————————

    Vaikka toisaalta: Nokian nastarenkailla lienee oltu mukana kaikkein useammissa kolareissa, että ei ainakaan sellaisia kannata hommata!

    petep

    Nokian hakkapeliitta  ysit pitäs olla pakolliset kaikille . On ihan sairas pito…

    Nimetön

    Minä käytän nastarengaita ja varmaan jatkossakin, mutta en mitenkään mieltäni pahota vaikka osa meistä käyttää kitkoja.

    Sitä olen nykysissä nastarengaissani harmitellut kun rengaat on vielä tosi hyvännäköset ja kuluspintaa rutkasti jälellä ja kaikki nastat paikallaan, mutta nastan se terävin piikki on kulunut tykkänään pois. Pitääkö nykyajan nastoin olla niin luomuja että rengaat joutuu nyt uusiin vain niitten pois kuluneitten piikkein takia?

    Jätkä

    Mutta onhan ne silti nastarenkaat ja miljoona kertaa paremmat kuin kitkat. ”Eihän kitkoilla pysy tiellä? En tosin ole koskaan kokeillut, mutta….”

    Ennakkoluulot olisi voitettava. Luulo ei ole tiedon väärtti.

    6 m3

    Gla:”,,, vaikka testin mukaan muulloinkin eroa on kuin yöllä ja päivällä, kolaus itsetunnolle rattimiehenä saa aikaa tällaista jälkeä.

    Minulle on turha selitellä mitään, itsensä kanssa on aihetta ihan rauhassa jutella asiat juurta jaksaen selväksi.”

    Eipä pellit kolisseet tuona aikana. Eikä kitkarenkaitten käytöstä jäänyt tuollaisia traumoja kuten sinulla on. Taipaleen yli mentii ja joka kerta takaisinkin.

    On todella hienoa että olet sinut itsesi ja TM:n testien kanssa, jatka vain samaan malliin. Säästäisit muuten enemmän rahaa testivoittaja renkaisiin kun lopetat TM:n kestotilauksen ja käyt lukemassa lehdet kirjastossa.

    Niin, jos on on rengasvalinnoista epävarma, niin omistaan kuin kanssakulkijoitten, olisikohan silloin esim. ym. henkilön syytä pidättäytyä kokonaan autoilustaan ja siirtyä käyttämään julkisia kulkuneuvoja? Silloihan vastuu noista valinnoista jää liikennöitsijälle! Ja maailma pelastuu!!!

    rööri roope

    Edelleen ajotaidossa vika jos ei tiellä kestä.Sehän menee lepikkoon jos ei autoaan hallitse.Kitkoilla ajavat ajaa korkeintaan 2 talvea,mutta nastakuskit ajavat jopa 5-7 talvea jolloin ne on pidoltaan talvikelissä sileän kesätossun luokkaa.

    Apsin munamartat on pahimpia kitkakuskien vihaajia.Itse nastoilla pöllyttelevät penkkoja jatkuvasti kun luulevat nastarenkaan tekevän kelistä kesäisen pidon.

    Naisista moni on siirtynyt kitkoihin jo pelkästään metelin vuoksi.Naisethan on muutenkin parempia ja rauhallisempia ajajia kun miehet.

    Makoisia kilometrejä kaikille kuskeille.ajakeehan varovasti.

    Jätkä

    ”Minä käytän nastarengaita ja varmaan jatkossakin, mutta en mitenkään mieltäni pahota vaikka osa meistä käyttää kitkoja.

    Sitä olen nykysissä nastarengaissani harmitellut kun rengaat on vielä tosi hyvännäköset ja kuluspintaa rutkasti jälellä ja kaikki nastat paikallaan, mutta nastan se terävin piikki on kulunut tykkänään pois. Pitääkö nykyajan nastoin olla niin luomuja että rengaat joutuu nyt uusiin vain niitten pois kuluneitten piikkein takia?”

    Ympäristöystävälliset nastarenkaat: ei ole muuta kuin alumiinitappi reiässä. Jos ei ole katsastusaika talvirengaskautena, ei Katsastaja hylkää alumiininastojen vuoksi. Sellaiset renkaathan ovat kuin luistimet auton alla, metalliahan nekin ovat.

    Kun nastat on parin kuukauden asfaltin takomisen jälkeen katkenneet tai poistuneet takanatulevan tuulilasiin, niin ihan terveellistä olisi kaivella loputkin pois, siten renkaista tulee ihan lailliset ja on etettu ensimmäinen askel kohti kitkarenkaita.

    Liikenneuutisista näemme jatkuvasti, että on paljon niitä nastoihin luottavia autoilijoita, jotka posottelevat samaa vauhtia kelillä kuin kelillä, kunnes ”Kuolo korjaa”, taikka auto on kasassa tiensivussa. Niitä kuskeja on paljon, jotka ulosmittaavat auton ja renkaiden ajo-ominaisuudet aina, kun se on mahdollista.

    MJO

    Ihmiset ovat monesti uskossaan vahvoja. Kaveri suistui työmatkallaan viime talvena pohjoismaisilla kitkoilla jäätikköiseltä tieltä. Auto romuksi ja selkään elinikäinen vamma, mutta kitkolla liukastelu kokopiruettien kera jatkuu.

    Minun naapuri taas ajoi kesällä uusilla kesärenkailla metsään. Onneksi ei ollut talvi ja kitkat alla. Varmaan renkaat olisivat suistaneet auton ojaan, ennen kuin olisi ehtinyt käynnistää auton.

    Gla

    6 m3: ”Eipä pellit kolisseet tuona aikana.”

    Jos yksilön kolaroinneista aikoo tehdä tilastoa, puhutaan mittakaavasta, jota ei vakavasti otettavassa liikenneturvallisuustyössä tunneta. Tässäkin tapauksessa kun vuotuinen liikennesuorite  (jonka perusteella onnettomuustilastot muodostuvat) Suomessa on n. 50 mrd ajoneuvo-km ja sinä puhut 17 tkm osuudesta, on pilkun jälkeen kohtalainen määrä nollia ennen merkitsevää numeroa, kun osuutesi muutetaan prosenteiksi.

    Yksilön kolaroimattomuus ei sitä tosiasiaa mihinkään muuta, että kitkat ovat kesäkäytössä surkeat. Minäkin voisin koittaa laskea ajourani aikana ylinopeudella ajetut kilometrit ja kun kolareita ei ole tullut, sillä mitätöisin ylinopeudesta johtuvat riskit. Kukaan täysipäinen tuskin laskelmaani hyväksyisi, joten miksi renkaiden kohdalla pitäisi takki kääntyä?

    6 m3: ”Niin, jos on on rengasvalinnoista epävarma, niin omistaan kuin kanssakulkijoitten, olisikohan silloin esim. ym. henkilön syytä pidättäytyä kokonaan autoilustaan ja siirtyä käyttämään julkisia kulkuneuvoja?”

    Minusta rengasvalinnoista epävarman ei ole tarvetta pidättäytyä autoiluilusta. Tällaisen henkilön kannattaisi selvittää asiaa sen verran, että epävarmuus poistuisi.  Epävarmuus on ylipäätään hyvä asia. Se antaa aihetta tutustua asiaan. Paljon vakavampi ongelma on se, että tietämättömyyden tuoma itsevarmuus vie motivaation hankkia aiheesta tietoa ja siksi käyttää olosuhteisiin sopimattomia renkaita.

     

Esillä 10 vastausta, 5,771 - 5,780 (kaikkiaan 5,990)