Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,761 - 5,770 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo

    Olkaa kitkarengasihmiset tyytyväisiä, että meitä nastapyörillä ajavia jästipäitä on vielä jokunen jäljellä. Me, jotka aikoinaan asuimme ja autoilimme Neuvostoliitossa, muistamme liiankin hyvin ne timantinkoviksi kiillottuneet risteykset, joita ei oltu nastapyörillä juurikaan karhennettu. Olivat niin liukkaita ja kovia, ettei satunnainen nastapyöräkään tahtonut niihin purra! Jos nastat kiellettäisiin, pitäisi teiden ja katujen liukkauden torjunta nostaa aivan toiselle tasolle nykyisestä.

    Jätkä

    Nykynastarenkaat eivät juurikaan jäitä karhenna. Nastojen pistovoima on aika pieni, eikä niistä ole iloakaan esim risteysalueilta kiihdytellessä.

    Suurin haitta niistä syntyy, kun on vauhtia hieman enemmän ja keskipakoisvoima iskee nastaa sulan asfaltin pintaan. Nuo risteysalueet ja bussipysäkkien jarrutus- ja kiihdytysliukkaat ovat raskaan liikenteen hiomia, ei kitkarenkaiden.

    Minulla on kokemusta Brigdestonen ja Michelinin kitkoista, jotka on tarkoitettu pohjoismaisiin oloihin. Ne kyllä kepittivät Nokian uutuusnastarenkaat helposti, kaikissa olosuhteissa. Sen lisäksi tuli runsaasti kokemusta Nokian nastarenkaista oppilaitoksen autoissa, joita laitoksen kaikki autot käyttivät.

    Visakallo

    Miten sama nastapyörä ei karhenna jäätä, mutta karhentaa asfaltin?

    Jätkä

    Keskipakoisvoima ja pyörintänopeus. Maantiellä rengas pyörii joskus jopa paljonkin lujempaa kuin liikennevaloristeyksessä.

    rööri roope

    Hyvinhän ne neukkulassa ajoi kesärenkaillakin kun ei muita ollut.Tilanteen ja ajotaidon mukaan.Mitä nyt joskus lipes ojan puolelle.

    jees h-valta

    Onpa taas asiantuntemusta ilmoilla. Eipä sitten muuta kuin olkoon onnessaan kitkan haltijat. Silloin kun sitä sattuu jopa pyörän alapuolellekkin. Välillä pyörä pyörii ja välillä ei. Se taitaa se isorataskin tehdä vähän samaa rataa.

    rööri roope

    Väittääkö Jees ettei auton lepikkoon meno johdu ajotaidosta ja ajoneuvon nopeudesta?Siinä jesselle ensiyöksi pohtimista vai keskitytkö poltinpuihin?

    jees h-valta

    En väitä vaan puutuin lähinnä tuohon älyttömään kitkakaahotukseen. On aivan selvää että jään päällä tarvitaan nastoja. Niin , ken ei usko yrittäköön pärjäillä sitten ilman mutta lepikko saattaa tosiaan kutsua varovaisempaakin. Kyllä tästä on aivan samaa kokemusta kuin suorittavallakin. Kun noita jääniljakkaita sivuteitä ajaa joissa ei santaa talvikaudella nähdäkkään on aivan selvää ettei siihen pelkkä kumi kiinni ota. Kyllä se terästä vaatii, vaikka kuinkakin kevytsellaista. Jää märkänä ei kumiin kitkaa ihmeitä ota. Jos ette usko menkää kumisaappailla sinne kokeilemaan.

    Jätkä

    Ei ole mahdottomia aikoja, kun suomessa autoiltiin kesärenkaillakin läpi vuoden ja sitten alkoi tulla hakkapeliitan talvirenkaita ilman nastoja tietenkin. Ah sitä pitoa!

    Pari vuotta sitten oli myös tiet iljanteella, sitten pakasti ja kuinka ollakaan, aivan aamutuimaan satoi pari senttiä lunta.

    Olin liikenteessä autolla, jossa oli tuliterät nastarenkaat ja ajelin risteykseen, josta käännyin vasempaan. Ei totellut vetävät etupyörät mitään käskyjä: Siitä vinosti tien yli penkkaan ja vauhtia ei todella ollut. Ehdin koittaa kaasua, kytkintä ja jarrua. Tuntui, että mitään ei tapahtunut renkaiden alla. Auto pysähtyi lumipenkkaan ja lähti, kun etupuskurista oikein pullistin, jalat piti siinä penkan reunassa.

    Tilanne olisi ollut aivan sama, vaikka alla olisi olleet sliksit.

    Joskus on mainio juttu, kun on valtavasti voimaa!

    wanhajätkä

    Eteläsuomen suolatuilla teillä ja asfaltilla varmaankin puolustaa paikkaansa kitkatkin. Täällä ajetaan suurin osa vuodesta polanteella. Hyvin usein vieä kärry perässä. Kyllä nelivedolla mäet ylös pääsee mutta laskeppa mäkeä alas kun kärry pukkaa. Välillä on niin toivottoman liukasta että parempi ootella parempaa keliä. Pahin on sileä jää jossa sopivasti vettä päällä. ei oidä kitka eikä nasta. Mitäpä niillä nastoilla tekee rapisemassa etelän taajamissa ja motareilla…suolaa….suolaa…enemmän suolaa. Pohjanmaallahan oli vasta koko liikenne seis kun ei hiekoitusautotkaan pysyny tiellä. Piti ensiksi tehdä raita traktoreilla.

    Onhan se kyllä ajankuluksi kiva kinata. Auto ja renkaat käytön mukaan! ykspäisellä en kyllä pärjäisi…

Esillä 10 vastausta, 5,761 - 5,770 (kaikkiaan 5,990)