Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,751 - 5,760 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • MJO

    Norjan Bergenissä on ainakin joku erillinen tievero nastoille. Perustellaan tiepölyyn ja tien kulutuksella.

    Minusta on ainakin turhaa vertailla kitkojen pitoa kesärenkaiden pitoon. Eihän nastarenkaiden pitoakaan verrata kesäkumien pitoon. Itsellä on ollut yhdet kitkat eikä niistä ollut mitään huonoa sanottavaa. Tällä hetkellä on nastoilla olevat kumit.

    Liukkaalla jäällä jonkin verran huonompi pito nastoihin verrattuna. Lumella jopa paremmat kuin nastoilla.

    6 m3

    Sanokoon TM:n testit mitä tahansa lukijalle (Gla), testit on testejä, jos Tuulilasi testaa renkaat, tulos voi olla jotain muuta.

    Siinä jää Glalla renkaat hankkimatta kun lukee rengastestit vuodesta -85 tähän päivään. Kerkeää lumet sulaa ennenkuin saa päätöksen aikaseksi talvirenkaista.

    Onneksi täälläpäin on asiantunteva rengasliike josta on aina saanut käyttö tarpeeseen sopivat renkaat sopuhintaan, eikä tuo liike ole Vianor eikä Euromaster. (Eikä ole tarvinnut lukea TM:n testejä 32:lta vuodelta).Jatkakoon Gla saivartelua testituloksista. Ja tekniikan maailman ylivoimaisuudesta testien suhteen.

     

    Jätkä

    Eipä taideta monessakaan Euroopan maassa sallia nastarenkaiden käyttöä.

    Suomessa on ilmeisen kehnoimmat tiet ainakin talvella, vaikka monet kuvittelevat lumen pittämilläkin teillä pärjäävänsä VAIN nastarenkailla.

    Vai onkohan vaan niin, että suomessa on keskimäärin Euroopan SURKEIMMAT kuskit?

    Vai vaikuttaakohan tuohon se, että meillä on vanhimmat autot?

    Kyllä minä olen sitä mieltä, että vika on korvien välissä, eikä kalustossa.

    Gla

    Pärjääminen on vaikea termi, onhan liikenteessä pärjätty 70-luvun alussakin, vaikka silloin kuoli yli 1000 ihmistä vuodessa selvästi nykyistä pienemmällä liikennemäärällä. Kyse on siis riskinhallinnasta. Jos suorittava kokee, että usein käyttämillään peilikirkkailla pikkuteillä kitkat on surkeat, miksi kenenkään pitää tätä asiaa kyseenalaistaa? Minä taas ajan vain harvoin tuollaisissa olosuhteissa, joten kitkat toimii hienosti minulla. Olosuhteet, joissa kukin ajaa, saattaa poiketa olennaisesti. Monessa muussa Euroopan maassa olosuhteet on aivan erilaiset kuin täällä. Etelä-Ruotsia kauemmas ei tarvitse mennä, kun eron jo huomaa. Tottahan se vaikuttaa moneen asiaan, mutta ei sitä meille tarvitse peilata.

    Autojen keski-iästäkään kyse ei tosiaan ole. Muutamassa vuodessa, eli sen mitä on eroa autojen keski-iässä, ei mitään erikoista kehitystä ole tapahtunut.

    6 m3:n purkausta en tajua. Onko kyse siitä, että sanoo omaavansa kokemusta seitsemältä vuodelta kesät talvet, jolloin kilometrejä kitkoilla jäi taakse n. 120 000. Kun tuosta huolimatta kesäajossa ainoastaan kovilla helteillä huomasi rengasmateriaalin käytöksen muuttumisen, vaikka testin mukaan muulloinkin eroa on kuin yöllä ja päivällä, kolaus itsetunnolle rattimiehenä saa aikaa tällaista jälkeä.

    Minulle on turha selitellä mitään, itsensä kanssa on aihetta ihan rauhassa jutella asiat juurta jaksaen selväksi.

     

     

    Jätkä

    Noissa autolehtien rengastesteissä on hiuksenhienoja eroja arvosteluperusteissa, mutta yleensä ottaen yksi yhteinenkin piirre niissä on: Kun laitetaan vaikkapa kymmenen yleisimmin myytyä rengasta järjestykseen, on järjestys TM:n ja Tuulilasin testeissä erilainen.

    Kuitenkin yleensä viisi kärjessä olevaa on lähes samat merkit, eikä ykkösen ja viitosen välillä ole suurtakaan eroa lopullisessa pietemäärässä.

    Jos ”voittajalla” on 8,9 pistettä ja viitosella 8,4 pistettä, jää kiinni lähinnä makuasioista, mihin järjestykseen kuluttaja haluaa renkaat panna.

    Välttämättä se kymmeneskään rengas ei ole huono, vaikka sille onkin saatu vain 7,6 pistettä kokoon.

    Renkaiden hintaa pitäisi myös verrata, mutta samalla tulisi verrata myös kulutuskestävyyttä.

    Pääkallokelien takia ei pitäisi pelkästään päätöksiään tehdö, ne ovat suhteellisen harvinaisia ja oikein hyvä pito kaljamalla, jossa on vesi päällä, merkinnee heikompia ominaisuuksia muilla osa-alueilla.

    Kuskasin kerran traktoria kuorma-autolla, jossa oli, niinkuin tapana on kesärenkaat ja tie aivan kaljamalla. Eteenpäin mentiin – lipsuteltiin siten, että oikean puolen renkaat ottivat tukea aurauspalteesta. Jos auto siirtyi hieman tien keskustaan päin, luisui se nopeasti takaisin  reunaan. matkaa oli noin 85 km, joten jännitystä riitti sekä mennessä, että tyhjänä takaisin tullessa. Voisi melkein väittää, että oli hartiat jumissa.

    A.Jalkanen

    Liisan liukkaat ja Kaisan kaljamat! Kitkoista vielä: naapuri valisti, että keväällä pitää vaihtaa vikkelästi kesärenkaat alle, koska kitkarenkaat kuluvat lämpimällä kelillä nopeasti. Rengasliikkeessä olen kysynyt, mitä suosittelevat ja mitkä ovat hiljaiset renkaat.

    Rane2

    Tätäkin asiaa on selvitetty.Tämä on ollut täälläkin jo esillä mutta näyttää unohtuneen.Hokkaidossa jossa keliolosuhteet ovat suurinpiirtein eteläSuomen luokkaa kiellettiin nastarenkaat.Joitain tuloksia.

    -Valtateillä sivuluisuista johtuneet onnettomuudet lisääntyivät 1,7 kertaisiksi

    -Kunnallisilla kaduilla sivuluisuista johtuneet onnettomuudet lisääntyivät 2,8 kertaisiksi

    -Suolaus lisääntyi 20 kertaisiksi

    -Hiekoitus lisääntyi 30 kertaiseksi

    -Kustannukset lisääntyivät 13 kertaiseksi.

    Nastarengaskielto ei siis olisi pelkkää säästöä.

    https://asiakas.kotisivukone.com/files/nastatutkimus.kotisivukone.com/tiedostot/nastarenkaiden_kayttoselvitys_2001_hkr.pdf

     

    Jätkä

    Hokkaidossa ei varmaankaan käytetty pohjoismaisiin olosuhteisiin kehitettyjä kitkarenkaita.

    Euroopassa ainakin käytetään ”Nopean ajon kitkarenkaita”, joiden käyttökelpoisuus suomen oloissa on todettu olemattomaksi. Kuitenkin nuo ”Asiantuntijat”, eli rengaskauppiaat kirkkain silmin niitä myyvät, vaikka niiden pitokyky on täällä lähes kesärenkaiden luokkaa.

    Minusta ”kitkarenkaista” ja Kitkarenkaista ei voi puhua samana talvena.

    Visakallo

    Sekä Toyota että Volkswagen ovat joutuneet antautumaan, kun Renault-Nissan täydennettynä uudella allianssikumppani Mitsubishillä on jyrännyt näiden ohi.

    Allianssin yhteenlaskettu henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen yhteinen myynti nousi 10 608 366 autoon  2017.

    Renaultin osuus allianssin myynnistä oli 3,76 miljoonaa, Nissanin 5,82 miljoonaa ja Mitsubishin 1,03 miljoonaa autoa.
    Allianssin valmistamia tuotteita myytiin myös kaikkiaan 200 eri maassa kymmenen merkin alta. Näitä olivat Renaultin, Nissanin ja Mitsubishin lisäksi Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine, Lada, Infiniti, Venucia and Datsun.

    Volkswagen Groupin, sisältää Audin, Skodan, Seatin ja Porschen, myynti oli 10,53 miljoonaa autoa.

    Toyotan myyntimäärä oli 10,2 miljoonaa autoa pois lukien Hino Motorsin raskaan ajoneuvot.  IL

    rööri roope

    Tiestöllä ei ole koskaan vaikeuksia kelistäkään kun ajaa ajotaitonsa mukaan.Suuri osa kolareista johtuu kuljettajan ajotaidosta.Ei se auto ojaan mene jos ajaa ajotaidon mukaan ja riittävän alhaisella nopeudella.

    Suurin osa ajaa ajotaitoonsa nähden liian kovaa.

     

Esillä 10 vastausta, 5,751 - 5,760 (kaikkiaan 5,990)