Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,741 - 5,750 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla

    Ei sano. TM ei ota kantaa siihen, millä renkailla kenenkin pitäisi ajaa. Sen sijaan TM on mitannut kitkarenkaiden ominaisuuksia sulalla kelillä ja verrannut niitä kesärenkaaseen. Tuon testin tulokset paljastivat, että uuden kitkarenkaan kyky vastustaa vesiliirtoa on samaa suuruusluokkaa kuin loppuun ajetun kesärenkaan.

    Toivottavasti kukaan ei enää suhtaudu tähän tietoon siten, että on samantekevää, millä renkailla ajaa, kun 5 cm vesipatjassa kaikki luistaa. Vesipatjoja on kaikenlaisia alkaen nollasta ja päättyen muutamaan senttiin. Samoin ajonopeuksia.

    Myös jarrutusmatkat asfaltilla on kitkarenkaassa surkealla tasolla kesärenkaaseen verrattuna.

    Päällysteen uusiminen maksaa toki paljon, mutta joskus laskin, että kahdesta tankkauksesta kertyy veroja valtion vuotuisen päällystysbudjetin verran. Toki kunnatkin päällystää vuosittain jonkin verran, mutta vaikka xxx miljoonaa euroa on iso summa, oikeasti se tai sen kasvattaminen vaikka 1,3-kertaiseksi ei tuolta pohjalta missään tunnu. Ymmärrän silti päättäjiä, kun jos yhden litteran kuluja kasvatetaan, miksei toisenkin ja sitten kierre onkin valmis.

    Jätkä

    On turhaa kouhotusta puhua, että kitkarengas ei pidä asfaltilla huippuhyvin. Kyse talvirenkaan kohdalla on käsittääkseni siitä, kuinka hyvin se pitää lumella ja jäällä.

    Autolehtien testaajat on rokotettu käyttäen nastoja, eikä mikään muu mene tajuntaan. Kuitenkin huomattava määrä ammattiautoilijoista käyttää kitkoja, vaikka ne ovat kustannuksissa samalla tasolla nastarenkaiden kanssa.

    Taksikuskit myös suorittavat testausta – lähinnä omiin tarpeisiinsa, mutta myös rangasvalmistajien toimesta. Siitä huolimatta he ajavat paljolti kitkoilla.

    Luulisi, että ympäristöihmiset viimeinkin ottaisivat esille nastojen jyrsimän tiepölyn aiheuttamat kuolemat, vai onko heidätkin vaiennettu nastanvalmistajien rahoilla?

    suorittava porras

    Kitkat pitäisi kieltää lailla. Ei hyvät talvella eikä kesällä . Vesijääkelejä riittä nykytalvina läpi Suomen . Keskisessä Suomessa luistinkelejä piisaa lähes jokaiselle talvikuukaudelle. Päivittäin autoa tarvitseville nastat alla on ehdoton edellytys turvalliselle liikkumiselle.

     

    rööri roope

    Kitkoilla edelleen ajelen talvella keli kun keli.Jos ei kitkoille pärjää talvikeleillä ei siellä pärjää nastoillakaan.Perempi sellaisten kuskien jotka ei pärjää kitkoilla talvella on syytä siirtyä vain kesäajeluun kesätossuilla.

    Ajotaito tilanteen mukaan on hyvä taito kuten ammattitaito.

    MJO

    Vai 3008 pensapösö 36370e? Näyttää jesse keränneen kaikki saatavilla olevat härpäkkeet mukaan. Itsellä ei kuitenkaan ole edes moottorilämmitintä. 3008 alkaen hinta on 24000e.

    Vertailu malliksi valitaan Jaguar E-Pace (Halvin malli), jonka alkaen hinta on 38000e. Hinta ei sis. edes toimituskuluja.

    Sitä paitsi E-Pace on pienempi auto, kuin pösön 3008. Vertaile esim. F-Pace:en, niin ei edes riitä 2 pösöä.

     

    A.Jalkanen

    Kitkoilla onnistuneesti jo 27 vuotta. Ainut tilanne, jossa en ole uskaltanut kitkoilla lähteä liikenteeseen, oli Konneveden hiekoittamattomat soratiet keväällä; puhdasta jäätä reunasta toiseen ja matkalla kohtalaisen isoja mäkiä. Äitini kutsui tätä keliä nimellä ’tiiaisen piä’.

    Tuosta linkistä saattaa näkyä rakentamani auto:

    https://buildyour.jaguar.com/jag2/r/summary/_/en_xi/e-pace_k18/3f0h2/a-150d-a-awd_a-e-pace_a-sp0/a-55ad_a-h69k-l_ax03_b16d_b44v_b51a_b65d_c02b_c05c_d44a_d72b_f04b_f70z_j9c5307_j9c5590_j9c5591_k03a_n-1bf_z79c

    Luultavasti odotan että näitä tulee vaihtoon, että kalleimmat kilometrit on ajettu pois. Uusissa autoissa on kyllä hienoja varusteita, esimerkiksi sähkösäätöiset, muistilla varustetut etupenkit, ja lämmitys sekä etu- että takaistuimilla (14-way electric heated, memory front seats with heated rear seats).

    MJO

    Suorittavalle.

    Jos kitkat eivät ole vesikelillä hyvien kesärenkaiden tasoa. Ei ne ole yhtään huonommat vesikelillä, kuin nastarenkaatkaan.

    suorittava porras

    45 vuotta olen ojien välissä pysynyt. Kerran teki tiukkaa , kun lähdin kotoani jäistä alamäkeä kitkarenkailla. Korostetun varovaisesta lähdöstä huolimatta autosta tuli pulkka ja tapahtui täyskäännös. Perä edellä yleiselle tielle , jossa onneksi oli sen verran hiekkaa , että ei menty sen yli auton pysähtyessä ojan partaalle. Siitä sitten varovaisesti vaihtamaan toinen auto  , jossa oli nastat alla. Peilijäisiä teitä ajelin työmaalle ja takaisin ilman pienintäkään ongelmaa. Ei muuten ole sen jälkeen kitkoja työautoihin tarjottu.

    Tänäkin talvena olisi tullut monta rokulipäivää , jos ei olisi nastoja alla. Kun kupera tie on peilijäässä laidasta laitaan ja märkä , ei kitkoilla ole noille teille mitään asiaa.

    Jätkä

    ”Tänäkin talvena olisi tullut monta rokulipäivää , jos ei olisi nastoja alla. Kun kupera tie on peilijäässä laidasta laitaan ja märkä , ei kitkoilla ole noille teille mitään asiaa.”

    -Melko kehnot ajotaidot arvelee omaavansa hän. Parempi on siirtyä talvella potkukelkkaan. Jääkenkä toiseen kavioon, niin voi ajella rajoitusten mukaan.

    Gla

    Jätkä: ”On turhaa kouhotusta puhua, että kitkarengas ei pidä asfaltilla huippuhyvin. Kyse talvirenkaan kohdalla on käsittääkseni siitä, kuinka hyvin se pitää lumella ja jäällä.”

    Paitsi, jos on kiinnostusta käyttää kitkoja kesät talvet ja olettaa, että syvä ja väljä kulutuspinta toimii hienosti märällä tiellä. Toki hyvä on tiedostaa sekin, että ns. kesäkelissä talvirengaskaudella ei olla pidon suhteen lähelläkään kesäisiä olosuhteita.

    Jätkä: ”Autolehtien testaajat on rokotettu käyttäen nastoja, eikä mikään muu mene tajuntaan.”

    Millä tavalla tuo ilmenee? Onko esim. mittaustuloksia vääristelty nastojen eduksi? Vai käviköhän nyt niin, että mielikuvituksesi jyräsi faktat ja siksi valitsit mielikuvituksen houkuttelevampana ja helpompana vaihtoehtona.

    Jätkä: ”Kuitenkin huomattava määrä ammattiautoilijoista käyttää kitkoja, vaikka ne ovat kustannuksissa samalla tasolla nastarenkaiden kanssa.”

    Mihin tuo rinnastus liittyi? Autolehtien testaajien rokotuksiinko?

    Jätkä: ”Luulisi, että ympäristöihmiset viimeinkin ottaisivat esille nastojen jyrsimän tiepölyn aiheuttamat kuolemat, vai onko heidätkin vaiennettu nastanvalmistajien rahoilla?”

    Tuota keskustelua käydään jatkuvasti, etenkin keväisin pölyävimpään aikaan.

     

Esillä 10 vastausta, 5,741 - 5,750 (kaikkiaan 5,990)