Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,711 - 5,720 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Kyllä se likiarvo meille Toloppa riittää. Ei aina tarvitse turhia saivarrella.

    MJO

    Jees: “Tuo jätkän mainostama pari miljoonaa kilometriä on itse asiassa aika vähän nykyautolijalle.”

    Muistaakseni jees on tässä keskustelussa jossain vaiheessa maininnut itsellään tulevan kilometrejä n. 20tkm vuodessa. Jessen ajoilla menee pariin miljoonaan kilometriin ainoastaan 100 vuotta.

    Joka ei saa leipäänsä autonratin takaa, niin parhaat vuodet ajotaidon osalta on ohitettu siinä vaiheessa kun 2 milj. km tulee täyteen.

    jees h-valta

    On niitä enemmänkin tullut nuorempana sekä työn että vapaa-ajan merkeissä. Ei vain ole tullut tilastoitua joten sinällään en aiheesta rupea lapsellista kinaa pitämään että onko sitten ajettu paljon vai vielä enemmän. Kuitenkin riittävästi että tuntuma ajamiseen on ollut vahva koko aikuisiän ja todella sitä oppia on yritetty ammentaa ihan näihin päiviin. Minä en jurnuta missään nuorena opitussa koska olen hyvin tyytyväinen sekä autojen että yleensäkin liikenteen ja yhteiskunnan kehitykseen. Paitsi että nopeusrajoituksia saisi alkaa enemmän kelin ja tiestön kuntoisuuden mukaan väljentää. Tuolla tien päällä ei halua asua yhtään määräänsä enempää. Myös ohitusmahdollisuuksia sellaisia alueita lisäämällä ja yleensäkkin liikenteen sujuvuutta parantamalla. Esim. Lahden ohitustie olisi enemmän kuin hyvä parannus nykyiseen kulkusuuntaamme. Autot tietysti enemmän sähköiseen polttoainemuotoon mutta sehän on jo aika hilkulla kun ruvetaan pääsemään se pikkasen reilu kolmesataa kilsaa yhdellä latauksella.

    Gla

    Nopeusrajoitusten nostaminen on melko turha haave. Muuttuvia pidetään patenttilääkkeenä siihen, mutta käytännössä suurin osa ajasta ne on alennettuna. Aikanaan tehtiin tutkimus siitä, miten muuttuvien rajoitusten asetus vaikuttaa turvallisuuteen. Käytössä oli ainakin tuolloin kaksi eri tapaa ohjata rajoituksia. Toinen oli tietynlaiseen laskentaan perustuva eli rajoitus määräytyy tien päältä saatujen mittaustulosten perusteella. Toinen oli kelikeskuksen operattorin itsenäisesti päättämä ohjaus. Jälkimmäisessä oli rajoitukset huomattavasti useammin kesärajoitusten mukainen, mutta turvallisuushyödytkin jäi saavuttamatta.

    Kun jokainen autokoulun käynyt tietää (eikö vain?), että ajonopeus on suurin yksittäinen kuljettajan päätettävissä oleva riskiin vaikuttava tekijä, on yhteiskunnan suhtautuminen rajoitusten nostamiseen ja siten rajoitusten noston todennäköisyys varsin helppo ennustaa.

     

    Jätkä

    ”Pösöön on saatavilla mallista riippuen kolmea eri vaihtoehtoa: 215/65-17, 225/55-18 ja 205/55-19. Noissa renkaan halkaisija on samassa järjestyksessä 711 mm, 705 mm ja 708 mm. Vaikutus maavaraan 18″ vanteella siis -3 mm ja 19″ vanteella -1,5 mm, kun verrataan 17″ vanteeseen. Vaikutus mittarivirheeseen on enimmillään n. 1 km/h.”

    Rekisteriotteeseen merkiityjä rengaskokoja voi muuttaa ilman muutoskatsastusta leveyden suhteen 30 milliä joko leveämmäksi tai kapeammaksi.

    Gla

    Jesse puhui niistä vaihtoehdoista, mitkä siihen vakiona kuuluu.

    MJO

    Autot tietysti enemmän sähköiseen polttoainemuotoon mutta sehän on jo aika hilkulla kun ruvetaan pääsemään se pikkasen reilu kolmesataa kilsaa yhdellä latauksella.

    Miksi sähköiseen? Puhuuko jesse päästöistä, eikä itse vaivaidu hankkimaan autoonsa loki- tai polttoainetoimista moottorilämmitintä? Työmatkakin on juuri muutaman kilometrin. Käytännössä jess ajaa kaiken työmatka autoilun kylmällä moottorilla. Lämmittäisit aluksi moottorisi sähköllä, ennen kuin alat puhumaan liikkumisesta sähköllä.

    Jessen autoilun keskikulutus talvikuukausina ei varmasti alita 10l/100km.

    wanhajätkä

    Mlla on nyt takana ehkä 1,8 milj. kilsaa autolla ja tunteja paljon enemmän kaikenlaisilla muilla vempeleillä. Kaikkien koneiden käyttö edistää pitämään yllä myös autoilua. Joka talvi olen jääradalla ja omilla ”pikiksillä” nuorten kanssa. Ralli oli minn rattoni nuorempana. Karu totuus on että viimeisen vuosikymmenen aikana on alkanut eroa alkanut tulla nuorisoon kiihtyvällä nopeudella. Kyllä se ikä tuo omat tekijänsä reakointikykyyn, Toisaalta rutiini ja ehkä parempi ennakointi ja harkinta kompensoi sen jopa plusmerkkiseksi liikenteessä. Ajotaitoa liukkaalla on pidettävä yllä. Monella paikkakunnalla nuorisolla on jokin jää/harjoitusrata. Menkää kokeilemaan mitkä on rengaskerran rajat jotka sattuu alla olemaan. Sama mikä Logo siinä auton keulassa komeilee ja mikä on se mieluinen paras auto itselle. Perusasiat tulee reeneissä esille.

    Jo sitä moottoritiellä on hyvä kuski miltei jokainen. Muut ne aiheuttaa vaaratilanteet. Sitten tuleekin eteen se äkki ja rytisee kunnolla. Ottakaa naapurilta lainaan trktori jos ei itsellä satu olemaan. Ajakaa näitä kantateitä vaikka sata kilometriä. Vaatii kyllä tervettä sydäntä. Niin hurjia tilanteita kertyy tuolla matkalla autoilijoiden taholta…

    Gla

    Tuolla aiemmin kirjottelin, että ajotaito tulee ajattelusta. Traktoriesimerkki kuvaa hyvin sitä, mikä ero on ajattelulla ja jääradalta hankitulla käsittelytaidolla. Kuten niin monessa asiassa, tässäkin vanha viisaus hyvän ja taitavan kuskin erosta pitää paikkaansa.

     

    Jätkä

    Ei ikä määrättömasti lisää autolla-ajotaitojakaan, mutta liikennekäyttäytymiseen se voi vaikuttaa hyvinkin positiivisesti.

    Vanhempana tulee myös se mukaan, että ei enää halua ajaa niin lähellä edellämenijää, eikä verenpaine nouse, vaikka joku ohittaa hieman väärässä tilanteessa. Kun hieman nostaa jalkaa kaasupolkimelta, saa Jeessikin autonsa takaisin oikealle kaistalle.

    Traktorista näkee kyllä aikamoisiakin ohituksia, mutta myös täydellistä tumpelointia. Mikä ihme laittaa autoilijan suoralla, tyhjällä tiellä jäämään traktorin perään nyssyttelemään kilometrikaupalla – ja sitten ryntäämään ohi vaarallisessakin paikassa. En takuulla väistä autoa / -ja, jos ne eivät selkeässä ja turvallisessa paikassa karauta ohi. Jos ohituspaikkoja ei kerta kaikkiaan ole, päästän aina ensi tilassa ohitukseen.

    En väitä olevani edes keskitasoa kuljettajana, mutta näillä eväillä mennään ja ainakin vielä ilman kolmiolääkkeitä.

Esillä 10 vastausta, 5,711 - 5,720 (kaikkiaan 5,990)