Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,701 - 5,710 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Mitähän ihmettä tuo seko oikein taas sepittää pienemmistä renkaista? Kyllä siellä pösön alla jätkä on aivan normaalit valmistajan suosituksen mukaiset renkaat. Aivan omituinen höpöttäjä tullut viimeaikoina. Viimeksi muistaakseni ne olivat kait liian isotkin olevinaan. Kyllä noita nopeusnäyttöjäkin vain vielä on jopa meidän mökkimatkallammekkin kaksikin kappaletta.

    arto

    Fiateissa on tunnetusti ollut reippaat mittarivirheet kautta aikojen, sekä nopeuden, että matkan mittaamisessa. Olisi jo aika hänenkin kömpiä tälle vuosiluvulle………Jos 2km näyttää alta todellisen nopeuden. Ei voi sanoa reippaat. Renkaista sen verran itsellä ollut muutaman talven kitkat nastoilla. Pito ollut ihan ok. Ei valittamista. Samoin rengasmelu verrattuna normi talvirenkaaseen

    Jätkä

    Kun sinä et ymmärrä lukemastasi muuta kuin ne sanat, mitkä haluat, niin muistuttaisin, että joku palstalaisista oli jo laskenut, että sinun ”!Maavaraa lisäävät renkaasi” olivat kehältään hieman pienemmät kuin autolle määritellyt vakiorenkaat.

    Kerskuit hankkineesi leveät renkaat, että pääsee metsäteillä 🙂

    Kuitenkin olit kaikkien Hrjavallan rengasrealistien kanssa todenneet, että ne ovat vain 4 senttiä paksut, vastikkeeksi sitten isommat vanteet.

    Kyllä sekaisin on Harjavalta – kuten aina.

    jees h-valta

    Taitaa todella olla sekaisin kyllä joku muu, en ole mitään kerskunut vaan ostanut autoon vakiona tulevat renkaat ja alu-vanteet. Joissa kesärenkaat aivan vakiona tuumaa isommilla vanteilla kuin talvirenkaat. Profiili ei varmaan kovinkaan paljoa poikkea kummassakaan.

    wanhajätkä

    Ostin joskus 15 vuotta sitten vähän käytetyn mersun.OLi apsit ja epsit. En tykännyt renkaista ja ajattelin että kulutampa kesällä pois. Norjan reissulla joku nainen yllättäen jarrutti alamäessä kun sen kaveri pyysi kyytiin. Nopeutta 60 ja turvaväli asianmukainen. Sanoin kaverille ”ei muuten pysähy”, eikä pysähtynyt. Oikealla kaide ja vastaan tuli tankkiauto. Rysäys. Poliisit paikalle. 14m mustaa viivaa. Peräänajettu nainen todisti poliisille ettei ollut ylinopeutta, on ajettu kymmeniä kilometrejä peräkkäin. Men keula ja nesteet pihalle. Sakko varommattomuudesta ja pirummoinen paperijumppa ennenku me ja auto oli Suomessa pajalla. Ei koskaan enää kitkoilla kesällä.

    Toki kitkarenkaat on siitä ajasta kehittyneet paljonkin muttei kesärenkaina. Kumiseos on pehmeä ja kuivallakaan asfaltilla ei ole rapponen jarrutuspito. Lipistellee niiden lamellien päällä ja on liukkaat jarrutuksessa kuin jäällä. Kyllä niillä tietenki ajelee mutta äkkitilanteessakin auton pitäs pysähtyä. Väistämättä niitä tulee.

    Nii ne kaks vissiin pirullisinta elukkaa mulle on aina ollu Äkki ja Hukka!

    Gla

    Pösöön on saatavilla mallista riippuen kolmea eri vaihtoehtoa: 215/65-17, 225/55-18 ja 205/55-19. Noissa renkaan halkaisija on samassa järjestyksessä 711 mm, 705 mm ja 708 mm. Vaikutus maavaraan 18″ vanteella siis -3 mm ja 19″ vanteella -1,5 mm, kun verrataan 17″ vanteeseen. Vaikutus mittarivirheeseen on enimmillään n. 1 km/h.

    Profiili eli rengaskoon keskimmäinen luku kertoo kumin korkeuden suhteessa leveyteen. Korkeus riippuu siis leveydestä. 55-profiili eli 55% leveydestä on nykyään aivan normaali ja 65 jo ainakin uusissa henkilöautoissa tavallista korkeampi. Katumaastureissa se taitaa olla edelleen yleinen.

    Gla

    Jätkä: ”Ei tuollaisia lukemia [2 milj. km] ajeta pelkästään pihalla pyörien, kyllä siinä täytyy vedellä myös maantietä pitkin.”

    Pihalla olemisella viittaan ajatteluun. Ja kun ajotaidosta puhutaan, aika nopeasti auton käsittelyn oppii ajamalla. Sen jälkeen korostuu ajattelun ja tiedonhankinnnan rooli sekä sen, miten noiden asioiden sallii vaikuttaa omaan päätöksentekoon.

     

    Tolopainen

    Taas Jätkä sai ilonaiheen kun tulin vahingossa kirjoittaneeksi hiukan päinvastoin kuin piti. Nopeusmittareiden pitää tietenkin näyttää todellista nopeutta enemmän, koska on sallittua käyttää erilaisia renkaita joiden kehä vaihtele.

    Gla

    Jos tarkkoja ollaan, nopeusmittarin ei tarvitse näyttää väärin. Nopeusmittaei ei saa näyttää liian vähän. Eräs nimeltä mainitsematon taho on mitannut mittarivirheitä eri nopeuksilla lukemattomista autoista ja tarkkoja mittareita on jokunen kohdalle osunut. Laiton mittari on löytynyt muistaakseni kahdesta autosta. Toinen oli Wartburg 80-luvulla, toista en nyt muista.

    Tolopainen

    Käytännssä mikään mittari ei näytä oikein ei edes se millä nopeusmittari tarkistetaan. Täysin oikein näyttävää ihmisen tekemää mittaria ei ole edes olemassa. Kaikki näyttävät likiarvoja.

     

Esillä 10 vastausta, 5,701 - 5,710 (kaikkiaan 5,990)