Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,691 - 5,700 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Jeessi on testannut nopeusnäyttöjä ”sen verran”, että on niissä todennut matkamittarin näyttävän ”justiinsa” oikein.

    Lain mukaan nopeusnäytön pitää näyttää hieman hyvänmiehenlisää ja kun Jeessi on hankkinut Pösöönsä pienemmät pyörät kuin valmistaja on laskenut, tuntuu hieman menevän valheen puolelle tuo väite.

    Tienvarren nopeusnäytöt on suurimmaksi osaksi jo poistettu tarpeettomina, koska ”kaikilla” on navigaattorit käytössään.

    Jeessin muistelmat taitavat olla Volkkarin ajoilta, joissa saattoi ollakin mittarit tarkempia. Fiateissa on tunnetusti ollut reippaat mittarivirheet kautta aikojen, sekä nopeuden, että matkan mittaamisessa. Olisi jo aika hänenkin kömpiä tälle vuosiluvulle.

    A.Jalkanen

    Auton nopeusmittarin kuuluu näyttää vähän todellista enemmän, ei vähemmän, jotta kuski ei ajaisi vahingossa ylinopeutta.  – Kiitos mehtäukko tankarunosta, oli hieno!

    Jätkä

    ”Niin olen minäkin ja aina näyttää mittari vähemmän kuin tutka tai GPS. Kun laki niin vaatii. Vie pökö liikkeeseen ja vaadi siihen lainmukainen nopeusmittari.”

    Tollolla on omat lakinsa näköjään.

    6 m3

    Gla ”6 m3 osallistuu keskusteluun ilman, että suostuu keskustelemaan, joten antaa rengasasian olla. Se tuli selväksi.”

    Kertakaikkiaan hienoa! Toivottavasti tulit johtopäätökseen että ne talvikumit on viisaampaa laittaa auton alle, eikä pitää varastoituna esim. autotallissa.

    Kitkarengas asiassa voit palata asiaan kun olet ajellut moisilla kesät talvet muutaman vuoden. Saat renkaitten käyttäytymisestä omakohtaisia kokemuksia. Ei tarvitse tyytyä TM:n julkaisuihin.

    Visakallo

    Joissakin aivan uusissa autoissa ilmenee yllättävän paljon vikoja:

    https://yle.fi/uutiset/3-10042236?origin=rss

    Jätkä

    On luonnollista, että uusissa autoissa esiintyy häiriöitä silloin, kun on kyseessä aivan uusi versio. Suomeen tuodaan kuitenkin yleensä jo kokeiltuja versioita, joissa tuon lehtiartikkelin mukaisia ongelmia ei enää pitäisi sattua käytännössä lainkaan. Autothan koekäytetään tehtaalla ja niillä jopa ajetaan pikkulenkki.

    Maahantuojan huollossa pitää olla kaikki ohjelmat ja huolto-osat silloin, kun automallia aletaan luovuttaa asiakkaille.

    Aikoinaan yhdessä autoalan koulutuspaikassa opettajana toimiva insinööri kertoi esillä olleista Saabista ja Volvosta, että saab tulee valmiina tehtaasta, mutta Volvo tehdään loppuun vasta luovutushuollossa ja ensimmäisessä määräaikaishuollossa.

    Silloin ei vielä ollut elektroniikkaa nykytyyliin, siinä on ainakin uusissa autoissa varmasti joskus ongelmia.

    Aivan uutuutta ei ilmeisesti kannattaisi autoistakaan ostaa ensiesittelystä.

    Visakallo

    Auton renkaista tuli nyt viikonvaihteessa hieman lisää kokemuksia. Kun lämpö nousi plussan puolella ja samaan aikaan satoi vettä, muuttui monet tiet luistinradoiksi. Kyllä siinä kelissä uusi nastarengas on aivan ylivoimainen. Eipä päässyt neliveto Range kitkoilla samaa mäkeä ylös, mitä minä en nastapyörillä varustetulla etuvedollani edes havainnut liukkaaksi. Sitä ennen tehtiin kaverin kitkolla kengitetyllä Volvolla risteyksessä täysi piruetti, minkä taas nastapyörillä selvitti aivan normaalisti.

    Jätkä

    Varmaan tarkistit, että myös kitkarenkaat olivat uudet ja tarkoitettu pohjoisen oloihin. Vertailu ei ole vertailu, jos peruslähtökohdat eivät ole samoissa asemissa.

    Poika tuli käymään männä-viikolla ja lähdimme käymään muutamassa paikassa, kun oli se super-huono keli. Uudenveroiset nastarenkaat hänellä ja heti, kun päästiin tuohon jäisen polanteen päälle, jossa oli ohut lumisohjo päällä, auto luisteli sivuttain sekä etupyärillään, että takapyörillään.

    Kun olimme luistelleet reissusta takaisin, lähdin omalla autollani, jossa on Jeessimäiset nastarenkaat alla. nastat ovat kaikki paikoillaan, mutta kulutuspintaa on vain Jeessin verran – auto meni ihan suoraan ja helposti. Renkaat olivat eri merkkiset. Ne olivat saman kokoiset, joten leveyskään ei ollut tekijä.

    Olen sitä mieltä, että tärkeintä talvirenkaissa on kumin laatu ja kuvion onnistuminen.

    Myös se käsitys vahvistui, että toinen auto istuu paremmin tiehen kuin toinen.

    Visakallo

    Volvossa oli aivan uudet kitkat. Auton omistaja on ajanut kitkolla todella kauan, joten tietää ja tuntee kyllä niiden ominaisuudet. Rangen kumit olivat kieltämättä lähempänä mallia Jesse.

    Jätkä

    Kitkarenkaissa on vain muutama versio, joka on tarkoitettu pohjoismaisiin olosuhteisiin, keski-Eurooppalaiset renkaat – puhumattakaan kiinalaisista eivät vastaa edes kesärenkaita.

Esillä 10 vastausta, 5,691 - 5,700 (kaikkiaan 5,990)