Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,641 - 5,650 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • rööri roope

    Joo Gla  tietysti talvella kitkat ja kesällä kesärenkaat.Urpot ajaa kesällä kitkoilla vai ajatko itse.

    Jätkä

    Kun ajelin paljon taksilla noiden pakollisten huuhteluhoitojen ja silmävaurion takia, pääsin sangen monen eri autoilijan kyytiin. Kun matka oli melko pitkä, juteltiin mm. renkaista.

    Hyvin moni autoilija kertoi ostaneensa auton kitkarenkain – vain yksillä vanteilla. Syksyllä vaihdetaan uudet kitkarenkaat, joskus jopa vanteineen, jos renkaissa on vielä hyvin pintaa.

    Kysymykseeni kitkojen huonoudesta kesällä, he suhtautuivat naureskellen.

    Hyvät kitkarenkaat kestävät helposti yli 100 000 km.

    Visakallo

    Gla: ”Siten Jos Jesse olisi ajautunut ulos rampilta ja kuollut, tutkijalautakunta olisi todennäköisesti kirjannut mutakin asiaan vaikuttaneita syitä kuin nopeuden siitä huolimatta, että entiset koulukiusaajat toisin ovat päättäneet.”

    Yleensä asiallinen Gla olikin aamutuimaan suoltanut sellaista tekstiä, että piti lukea se oikein toiseenkin kertaan. Voisiko Gla hieman avata, mitä ja ketä siinä oikein tarkotetaan? Ketkä täällä ovat olleet koulukiusaajia?  Jesse on itse aikaisemmin kertonut Volkkarinsa kuluneista renkaista, jotka autoliike sitten vaihtoikin autokauppojen jälkeen uusiin. Jesse kertoi myös, että auto joutui vesiliirtoon. Kuka ja mitä täällä on tämän asian suhteen oikein vääristelty?  Autoa on ajettava kuorman ja tilanteen mukaaan, on sitten kyydissä ilmalämpöpumppu tai anoppi.

    Gla

    Erään testin mukaan olosuhteissa, jossa uusi kesärengas (7 mm) lähtee vesiliirtoon nopeudessa 80 km/h, kulunut kesärengas 4 mm pinnalla irtoaa nopeudessa 75 km/h. Kitkarenkaalla (8 mm ja 4 mm) vastaavat luvut ovat 69 ja 66 km/h.

    2 millin kesärenkaalla vesiliirto alkaa nopeudessa 70 km/h.

    Onko joku, joka ei tätä tiennyt ja vaikuttaako tämä ajotapaan eli ajatteko vetisellä tiellä uudella kitkarenkaalla kuten 2 millisellä kesärenkaalla? Eli ette aja ollenkaan, koska eihän kukaan kesärenkaita vesiliirtoriskin takia noin kuluneeksi päästä. Vai otatteko itse riskejä, josta haukutte Jesseä.

    Visakallo, olen vain täydellisen kyllästynyt siihen, että lähes kommenttiin kuin kommenttiin liitetään Jessen haukkuminen. Olen minäkin eri mieltä hänen kanssaan ehkä suurimmasta osasta asioita, mutten silti väitä Jessen väittäneen täpärän tilanteen johtuneen ilmalämpöpumpusta tai määrittele kaveria ympäristörikolliseksi siksi, ettei lämmitä autoaan webastolla tai lohkolämmittimellä 1,5 km:n matkaa varten.

    rööri roope

    Ootko Gla katkera vai kateellinen vai miksi itket jos jollai on kitkat ja eeber autossa.Myy ne niitä sinullekkin.

    Visakallo

    Gla:lla on nyt kyllä ollut vähän huono päivä jo aamusta asti. Täällä ei tasan tarkkaan olla kiusattu ainakaan Jesseä, vaan koetettu antaa suunnilleen samalla tyylillä takaisin. Jesse on omalla tavallaan ainutlaatuinen, ja voimme olla pelkästään ylpeitä ja iloisia siitä, että olemme voineen hänen kanssaan täällä vääntää asioista kaikki nämä vuodet. Kyllä minuakin on joskus vähän nyppinyt, kun Jesse on joskus iltaisin parin palautumisjuoman jälkeen päässyt kunnolla vauhtiin ja nimitellyt ja epäillyt minuakin vaikka miksi, ja muistanut asioita jo kolmannenkymmenennen kerran väärin, mutta sehän on vain elämää.

    6 m3

    Glorious GLA:”Mitä TM on mielestäsi kirjoitanut renkaiden sijoittelusta? Vai etkö erota mielikuvitustasi todellisuudesta”

    Minulle on hevon hailee mitä TM kirjoittaa renkaista ja autoista. En käytä aikaani selaamalla ko. lehden vuosikertoja ja linkittämällä siellä julkaistuja artikkeleita tänne.

    oksapuu

    Jahas…

    Katsastus käytäntö muuttuu. Uudet autot kilpiin vasta 20.5 jälkeen ja neljä vuotta katsastukseen…

    Bernerin työryhmän loppuraportti tulee Helmikuun lopulla, miten käy autoveron?

    Mielenkiintoinen kevät tulossa…

     

    Gla

    6 m3, mikä on sinun ohjeesi renkaiden sijoittelusta?

    Ja Visakallo, selasin 20 sivua tätä keskustelua taaksepäin. Kovin oli maltillisia Jessen jutut verrattuna moneen muuhun kommentoijaan, joiden kirjoituksissa toistui Jeessi sitä ja Jeessi tätä. Se, ettei pidä aasialaisista autoista, on mielestäni hiukan eri asia kuin nimittää toista ympäristörikolliseksi tms. henkilökohtaisuuksiin meneminen.

    Mutta se siitä, palataan asiaan. Puoli tuntia piti saada kylällä kulumaan, jolloin käväisin autoliikkeessä. Sain myyjän puheista käsityksen, että romutuspalkkion kanssa autokauppaan tuleva ei ole samassa asemassa pelkän rahan kanssa asioivan kanssa. 1500 euroahan on pelissä, josta valtio maksaa 2/3 ja autokauppa 1/3. Kevään verojuttuja en edes yritä ennustaa, mutta eikös autoveron pitänyt vuoden vaihteessa keventyä alle 140 gramman päästöillä ja kiristyä isommilla päästöillä vai muistanko väärin. Voi tietysti jossain 120 gramman luokassa olla olematon tuon vaikutus ja siitäkin autokauppa vetää puolet välistä.

    Tuli vaan tästä kaikesta mieleeni, että ehkei olekaan viisasta odottaa syksyä, vaan myydä juuri katsastettu auto ja jättää sen romutus seuraavan omistajan riesaksi.

    Jätkä

    Jos on ajellut hereillä ja selvinpäin suomen uraisillakin teillä, on saattanut huomata, että kun hiemankaan katsoo tielle, jota pitkin ajelee, voi huomata, että vesi kaistalla on raiteissa.

    Jos on tajuissaan, voi ihan hyvin kokeilla nimenomaa etuvetoisella autolla siten, että toinen pyörä kulkee korkeampaa, eli kuivempaa kaistaa tiellä ja toinen kulkee uraa, jossa on vettä jopa senttitolkulla.

    Ainakin minulla auto on hetkittäin ulvahtanut, eli vesipatja on nostanut renkaan irti tien pinnasta. Jos pystyy pähkäolemään pidemmälle, niin voi mietiskellä sitä, mitä tapahtuu, kun molemmat etupyörät nousevat vesipatjan päälle. Olen kokeillut vesi – ja sohtoliirtoa lukemattomia kertoja, joten voin sanoa sen olevan ”tuttu juttu”.

    Jos vettä on raiteessa viisikin senttiä, on aivan sama, onko alla uudet renkaat, vai ihan sliksit. Vesiliirrossa ollaan.

    Kyllä se on kuskista kiinni, eikä mistään TM:n rengastestistä. Ne rengastestit on tehty rengaskauppiaiden järjestämien virkistystilaisuuksien hyvitykseksi ja siksi, että saadaan lehden sivumäärä mainostetun suuruiseksi.

    Jeessin lapselliset pöpinät ilmalämpöpumpun suurista massoista ovat aivan Per…stä, ellei sitä ole viety jollain mäkiautolla tai vastaavallla. Se pitäisi kaikkien normaalijärjellä varustetun tajuta.

Esillä 10 vastausta, 5,641 - 5,650 (kaikkiaan 5,990)