Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,621 - 5,630 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla

    Harrastelija: ”OHO nyt tuli Glalta väärä ohje ajoturvallisuuden kannalta! Teeppä tuo em. taippitesti, niin et laita sen jälkeen parempikuntoisia renkaita eteen! Tilannehan on niin, että jos takapää luistaa, niin auto pyrkii pyörähtämään 180 astetta, mutta jos etupää luistaa, niin auto pyrkii menemään suoraan.”

    Sinusta siis renkaiden kiertovaihto on turvallisuuden kannalta väärä ohje? Toki huonommat renkaat takana tarjoaa hetkellisesti paremman turvallisuuden kuin päinvastainen tilanne, mutta tuollaisella teippilogiikalla ei hommassa ole jatkuvuutta. Sinäkin taisit olla aikanaan töissä organisaatiossa, joka eli autoilijoilta saamilla rahoilla eli siis varsin mielellään annatte varsin kyseenalaisia neuvoja, kun ei ole tarvetta nenäänsä pidemmälle katsoa.

     

    Visakallo

    Gla: ”Minä arvostan paljon enemmän sellaista kuskia, jolle sattuu virheitä kuin sellaista, jolle niitä ei satu.”

    Jessen ramppi-episodissa vesiliirto johtui kuluneista renkaista ja liian suuresta tilannenopeudesta, mutta tyylilleen uskollisena Jesse vierittikin syyn ilmalämpöpumpulle. Siitähän tämä kaikki riemu nousi, mikä on aivan ymmärrettävää.

    Rane2
    Jätkä

    Tuo auton hallinnassa pysyminen on kyllä minullekin tullut selväksi jo aivan autoiluni alkuaikoina.

    Kaikkein yllättävin tilanne tuli kerran, kun olin hakenut Traktorin lumiketjut, jotka toin kamalassa loskakelissä kotiin aika pitkältä matkalta. Kotiin päästyäni jätin auton autokatokseen ja otin ketjut pois vasta parin kovan pakkaspäivän kuluttua.

    Kun lähdin siitä ajelemaan, En huomannut normaaliliikkeillä mitään ihmeellistä, mutta ajaessani hyvää valtatietä, jossa oli puhdas jääpinta, minun piti kääntyä risteyksessä ja kevyesti jarruttaessani takapyörät menivät lukkoon ja tein kaksi vaakapiruettia tiellä.

    Sohjo oli jäädyttänyt taka-akselilla olevan kuormantunnistusventtiilin toiminnan ja se oli jäätynyt asentoon, jossa kontissa oli parisataa kiloa painoa, ja autossa oli vain kuljettaja.

    Jarrut olivat siis voimakkaasti takapainoiset. Sama tulos tulisi  kuluneiden takasien ja uusien etusien kanssa.

    Tunne oli aika hurja, kun se tuli yllättäen ja pyytämättä, kuin Faksi Jäätteenmäelle.

    jees h-valta

    Tuskinpa näistä autoilun mestarisuorittajista todellisuudessa ykskään jättää renkaitaan loppuun ajamatta, ei jätkäkään. Kyllä täällä hurskastelee nyt aivan muut kuin todelliset arvot. Täällähän nyt voi esittää mitä tahansa kun ei tuota presidenttikisan faktantarkistusta juurikaan esiinny. Minun vikani on kieltämättä että kerron kokemuksia ja sattumuksia autoilustani koska en näe niissä mitään sen suurempaa salailtavaakaan. Silti pidän itseni liikenteessä aivan hyvin pärjäävänä ja toivottavasti vielä vuosia. Nuorempana ehkä näin jälestä päin oli hiukan hurjahkoakin tuo meno paikoitellen mutta on siitäkin hengissä selvitty eikä kelleen muullekkaan mitään aiheutettu. Taitaa jätkällä tuo autoilu-ura olla nuorehko ja siten pätemisen tarve ymmärrettävää kun harvempi nuori nuijapoika mitään traktorvermeitä vielä tarvii?

    Jätkä

    Aloitin traktorihommat 14 vuotiaana ja ensimmäisen autoni ostin muistaakseni v. -69.

    Et ole siinäkään asiassa kelpoinen arvostelemaan pätkääkään.

    Ilman korttiakin ajelin kaverien autoilla vaiheessa, jolloin ei ikä riittänyt autokouluun.

    Gla

    Rane2: ”Asiaa on testattu.

    https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/244884-paremmat-renkaat-eteen-vai-taakse 

    Vaikka olen pahimmillani ajanut vuodessa 50 tkm, koskaan en ole saanut kämmättyä renkaitani siihen kuntoon, että ero kulutuspinnassa olisi 3 mm.

    Testissä todettiin juuri se, minkä olen todennut. Testissä ei kuitenkaan otettu kantaa siihen, mikä on järkevä tapa toimia.

     

    jees h-valta

    Kyllä kait Visakallokin voi sen tosiasian sentään hyväksyä ja tunnustaa että edellinen autoni oli jo malliltaan korkea ja sen lastaus painopisteeltään korkealla tavaralla edesauttoi varmasti pienen vesiliirtonytkähdyksen aikaansaannosta. Toki kuluneet renkaat omalta osaltaan, tosin siinä tie ei ole urainen eikä siten pidoltaan mitenkään haastava. Eikä vesisade mitään kaatosadetta. Tie oli vain märkä ja satoi. Raskas auto ja raskas kuorma haastoi vain sivuttaispitoa enemmän ja meinasi irrota. Mutta autossa tuntui avustava laitteisto silloin pelaavan ja se loppui heti alkuunsa. Mutta kieltämättä sekin kokemus jätti mieleen pysyvän varoituksen. Kuten sekin kun peuraa yritettiin Huittisten suunnalla hoputtaa että MENE, MENE  kun oli raukka hiukan kempura ja ei meinannut keritä syystalven liukkaalla alta pois. Silloin taas haastettiin ABS ja sekin hoiti ilman suurempia ongelmia liukkaalla matkanopeuden himmaamisen. Kun ei voinut väistääkkään vastaantulevan liikenteen takia. Niitä tilanteita toki paljon muitakin mutta tätä naureskeltiin perästä vielä kotvan matkaa. Vaikka se peura olisi jo joutanut suden suihin kyllä.

    Gla

    Visakallo: ” tyylilleen uskollisena Jesse vierittikin syyn ilmalämpöpumpulle. ”

    Minulta on tainnut jäädä jotain huomaamatta: ”Oli erittäin raskaasti joskus VW tavaraa täys, esim. täysvarust. ilmalämpöpumppu ja noustiin moottoritieltä Vierumäen ramppiin. Auto lähti märällä lahnaamaan pienen sivuttaisliikkeen märällä asfaltilla täysin odottamatta. Mutta ei minkäänlaista auton kääntymistä vaan se oikein tuntuikin oudolta kun auto siirtyi pienen nutkahduksen sivuttain. Sydän kyllä potkaisi montakin ylimääräistä nytkähdystä sen jälkeen kun huomattiin että sehän oli alkava sivuluisto ja se loppui alkuunsa kun luistonesto otti homman hallintaansa.”

    Ellei muualla ole muuta aiheesta kirjoitettu, taitaa muut nähdä asiat sellaisina kuin itse ne haluaa nähdä.

     

    jees h-valta

    Hyvä linkki Gla ja pitää paremmalla aikaa lukea vielä uudelleen. Tosiaan, on kait joskus kumiraaka-aineen saanninkin suhteen väläytelty ongelmia. Joten onko aivan haaskauskaan tarpeen. Kun kuitenkin pitää alla edes sakkorajan täyttävät.

Esillä 10 vastausta, 5,621 - 5,630 (kaikkiaan 5,990)