Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,601 - 5,610 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo

    Harjavallan suunnalla ei taida noita moottoriteitä juuri olla, joten Jesselle kävi Vierumäen rampille siirtymisessä tottumattomalle aika tavallinen  vauhtisokeuden ja kelimuutoksen yhdistelmä. Koska Jesse ei tunnetusti tee virheitä, syy oli ilmalämpöpumpussa ja muussa kuormassa. Kannattaa varoja jatkossakin tuota pikku-Salpausselän harjulle nousevaa ramppia. Siinä keli voi yllättää jatkossa myös Pökötin.

    jees h-valta

    Ei ole H-vallan suunnalla mutta onhan tuota jo muutamana vuonna tullut harjoiteltua siellä Kaakonkulmalla. Kuten tiedämme VW Touareg on korkea auto jo muutenkin ja kun siihen lastataan vielä korkeata kuormaa takaosaan se vain muuttuu painopisteeltään. Ja se että autossa on jämerät kallistuksenvaimentimet ja hyvä ohjaustehostus saivat kieltämättä vesisateessa lievän virhearvion. Autohan hoiti sivuttaisliikkeen todella tyylikkäästi eikä mitään sen vaarallisempaa edes aikonut tehdä. Enpä todella usko että ranskalaisversiokaan aivan onneton noissa olisi. Hiukan pehmeämpi jousitus saattaa jopa auttaa noissa. Tuntuma säilyy tiehen paremmin.

    MJO

    Ei jesse sinne rampille asti pääse. Seisoo tienlaidassa ja pökotissä koelaudassa on valoja kuin joulukuusessa. Jesse on seisonut molemmat polkimet lattiassa yhtäaikaa, kun auto lähestynyt piennarta. (vika on huonossa aurauksessa ja huonokuntoset tiet)

    jees h-valta

    Tuo MJO:n viittaus eiliseen varoitusvalojen ilmestymiseen kuurakeleihin oli odotettavissa näiden onnettomien vika-ahneuteen perustuvassa vahingonilon ylipursuamisessa. Voin vakuuttaa että on normaalia että auto ilmoittaa varoittamalla jos joku anturi tai tosiaan ”silmä” on muurautunut umpeen. Eilen kävi juuri Idon edustaja jonka VW Passatin nokka oli loskasta lähes tyystin umpeen muurautunut. Eipä kuulemma mennyt edes ”vakkari” päälle kun etäisyyttä edellä ajavaan ei saanut mitattua. Ja oli myös varoitussignaaleja kojetaulussa. Mutta MJO:n lämpimässä tallissa talvet pitämä premium tuskin noista tietää. Kun ei ole käyttöä vaan lähinnä silmänruuaksi hankittuna.

    Tolopainen

    Saattaa tulla henkilöautoon tottuneelle yllätyksenä miten paljon huonommat ajo ominaisuudet on korkea koppaisessa autossa. Maasturi lähtee liukkaalla tiellä paljon herkemmin sivuluisuun kuin henkilöauto. Turvallisuuden tunne hämää eikä nuo huonot ajo ominaisuudet johdu lastista.

    Gla

    Jessen mainitsema ilmiö on tutkia täynnä olevissa autoissa ihan arkipäivää riippumatta merkistä tai valmistusmaasta.

    Uusmetsäläinen

    Olen eri mieltä noista maasturin ajo-ominaisuuksista huonolla kelillä. Nelivetomaasturilla pärjää lumisella loskakelillä paljon paremmin. Jopa ohitukset onnistuvat turvallisesti huonosti auratulla ohituskaistalla.

    En ole mikään maasturien ystävä, mutta metsätarpeiden takia olen sellaisen hankkinut. Ja verraton peli se onkin näin talviolosuhteissa. Pystyy ajamaan auraamattomalla metsätiellä jopa kahdenkymmenen sentin lumessa.

    A.Jalkanen

    En ole 7 vuoden omistusaikana ollut neliveto-Yetin kanssa sivuluisussa, paitsi Hyvinkään lentokentällä liukkaan kelin kurssilla. Ameriikan takavetofoordilla kyllä, ennen kuin opin sen metkut: esimerkiksi takakontissa kannattaa olla lisäpainoa talvella ja vakionopeudensäädintä ei kannata käyttää liukkaalla mäkisessä maastossa: auto voi heittää pienemmän vaihteen päälle ylämäessä ja sitten mennään…  Audin neliveto-A6:lla myös – jälkimmäisen syyksi paljastui lähes tyhjä takarengas. Ilmeisesti on kuitenkin yksi tilanne, jossa vauhtia pitää olla ja luistonesto pois päältä: loskassa auraamattoman jyrkän ylämäen ylös kiipeämisessä.

    Gla

    Uusmetsäläinen: ”Nelivetomaasturilla pärjää lumisella loskakelillä paljon paremmin.”

    Paremmin kuin millä?

    Uusmetsäläinen

    Gla: … paremmin kuin Tolopaisen henkilöautolla (ks. edellä).

Esillä 10 vastausta, 5,601 - 5,610 (kaikkiaan 5,990)