Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,561 - 5,570 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • A.Jalkanen

    Tuolla valmistajan sivuilla osiossa FAQ sanotaan että tyypillinen lämmitysaika on puoli tuntia. Uusiutuvat polttoaineet eivät kaikki käy lämmittimelle. Ajoaika pitäisi olla vähintään yhtä pitkä kuin lämmitysaika, jotta akku ehtii latautua. Lyhyiden ajojen ongelmaan auttaa integroitu akkulaturi (esim. DEFA), jota tarvitsee käyttää kerran viikossa lämmityskaudella. Tässä väitetään, että liikkeelle lähdössä lämmityksen johdosta alentuva polttoaineen kulutus lähes korvaa lämmitykseen kuluvan polttoaineen määrän.

    Testasin joskus kauppareissulla autoni hetkellistä kulutusta perinteisellä lohkolämmityksellä ja ilman, ja ero oli suuri: hetkellinen kulutus ilman lämmitystä oli muistaakseni kaksinkertainen. Tämä mittaus ei ole tarkka vaan suuntaa antava.

    https://www.webasto-comfort.com/int/heating/car/

    Jätkä

    Diesel-moottori on niin hyvä käyttämään polttoaineen energian, että hukkalaämmöllä ei oikein suurempaa matkustamoa saa kuumaksi. Sen vuoksi on asennettu polttoainekäyttöisiä lämmittimiä ja myös hyvin tehokkaita sähkölämmittimiä, jotka ovat todella nopeita lämmittamään kabiinia.

    Silti pidän moottorinlämmitintä, terästettynä sisätilan lämmittimellä varsin hyvänä ratkaisuna.

    Jos ei osaa käyttää ajastinta, voi ihan hyvin käyttää kaukosäätimellä ohjattavaa pistorasiaa, jolla saa sähköt päälle.

    Joissakin autoissa ei ole enää sopivaa paikkaa ns plokilämmittimelle, mutta niissäkin voisi käyttää letkulämmitintä, joka hyvin tehokkaasti kierrättää jäähdytysnestettä koko moottorissa ja myös lämmityslaitteen kennostossa.

    Toki käynnistymistä helpottamaan ja moottorin voitelua kylmänäkin tehostavaa öljypohjan lämmitintä voi käyttää, varsinkin jos laite sopii hyvin öljypohjaan kiinnitettäväksi.

    Minulla on traktorissa mielestäni hyvä letkulämmitin, joka kierrättää jäähdytysnesteen koko järjestelmän läpi ja lämmittää myös moottoriöljyt samassa ajassa. tehoa on 1500 w ja sen kanssa lämmitysajaksi riittäisi jopa puoli tuntia, mutta yleensä käytän sitä tunnin verran.

    Tuo lämmitin olisi liian tehokas Jeessin mopon moottorin lämmittämiseen, Tuskin ehtisi pukea pilkkihaalareita päälleen työmatkaa varten, kun jo motti olisi kuumana.

    Ikkunoitahan Jeessi ei putsaile, vaan ajelee korvakuulolla.

    Tolopainen

    Monet autonvalmistaja eivät enää hyväksy lohkolämmitintä. Kun olen tätä kysellyt sanovat lämmittimet sekoittavan polttoainesyöttöjärjestelmän eikä autoa kuulemma saa sitten pakkasella käyntiin kun polttoaineen syöttö mene liian pienelle.  Voi olla perääkin muuta selitystä ei annettu kun halusin uuteen autoon lohkolämmittimen. Sitä eivät merkkiliikkeessä suostuneet asentamaan. Ilmeisesti valmistaja ei sitä hyväksy ja menisi takuu jos lohkoon aletaan poraamaan reikä.

    Jätkä

    En tunne kaikkia moottoreita niin tarkkaan, että voisin väittää vastaan, mutta yleensä lohkolämmitin on asennettu valmiiseen reikään, jota ennen sanottiin pakkasropuksi. Käytännössä se saattoi liittyä valmistusprosessiin.

    Toki anturit ja sensorit voivat saada väärää tietoa, jos pakkasta on parikymmentä ja moottori on 40 – 60 asteinen.

    Lohkolämmitin on yleensä asennettu moottorin alaosaan, josta kuumempi vesi nousee ylöspäin ja jos painoero ei sitä liikuta, niin kiehuminen vastuksen ympärillä viimeistään.

    Minulla on melko tuore auto katoksessa, enkä ole havainnut mitään ongelmia, vaikka se on ollut lohkolämmityksessä tunnin – pari. Niin on lähtenyt kuin ”Jänis makuulta” joka kerta kun on tarvinnut.

    Metsuri motokuski

    Mikähän siinäkin Tolopainen kun sitten wepaston voi laittaa autoon kuin autoon. Sehän lämmittää moottorin hetkessä normaalilämpöön. Meillä ainakin kaikkiin autoihin ja koneisiin on wepastot ja niitä saa jopa käyttää.

    Tolopainen

    Ei tuossa lohkolämmittimen kiellossa mitään logiikkaa olekaan. Minunkin auto käynnistyy lämpimänä pakkasella.

    Gla

    Lohkolämmittimelle ei useinkaan ole tilaa vesikanavissa, se kai suurin syy niiden häviämiseen on.

    Jos Jees käyttää autoaan 5 minuuttia pihalla (1,5 l/h) ja ajaa 1,5 km:n työmatkan 12 l/100 km keskikulutuksella töihin, palaa bensaa 0,125 + 0,18 l = 0,3 l. Jos lämmitin käyttää 0,3 l/h, lämmitysaika on 0,5 h ja lämmitetyn moottorin kulutus 10 l/100 km, kuluu Jessen työmatkalla bensaa 0,3 l/suunta.

    Tolopainen: ” Yksi käynnistys -20c kuluttaa autoa yhtäpaljon kuin 1000km ajo. ”

    Tuollaisia pakkasia ei täällä ole tänä talvena ollut yhtään. Ylipäätään tuo klisee kylmäkäynnistyksen kuluttavasta vaikutuksesta kaipaisi niiden esittäjältä hiukan tarkennusta. Onko 1000 km paljon vai vähän? Minun autoni mittarilukemat on lähempänä 400 tkm kuin 300 tkm, mutta olisiko sama kuluminen tullut vastaavalla määrällä kylmäkäynnistyksiä? Ei tietenkään, koska autoani on ko. ajokilometrien lisäksi käynnistelty sen elinkaaren aikana lukematon määrä niin kylmänä kuin lämpimänäkin. Moottorillehan käynnistys on kylmäkäynnistys aina, kun se ei ole käyntilämpöinen eli n. 90-100 astetta. Onko lämpötila 0 astetta vai 20 astetta vähemmän, sen merkitystä en osaa sanoa. Suoraviivaisesti 90-100 asteesta laskien 20 asteen ero on aika pieni.

    Jätkä

    Kylmäkäynnistyksen aiheuttama kulutus ei suinkaan johdu vain kylmästä metallista, vaan kylmästä ja huonommin kiertävästä / voitelevasta öljystä. Mämmissä ja renkaissa on toki vielä hieman öljyä moottorin seisottua yön yli, mutta se kaapaistaan pois ensimmäisillä pyöräytyksillä. Kun mäntä hieroo sylinteriä ja kampiakseli öljytöntä laakeria, tapahtuu siellä väistämättä kulumista.

    Nuo osathan eivät kulu moottorin käydessä lainkaan, jos siellä on ehjä öljykalvo metallien välissä. kun kalvo puuttuu, tapahtuu kiinnileikkautuminen, joka näkyy moottoria purettaessa paljain silmin.

    Sen takia voitelujärjestelmässä on esim takaiskuventtiileitä, joiden avulla öljykanavat pysyvät täysinä, sen takia on kehitelty öljyjä, jotka ovat kylminä juoksevampia menettämättä kuitenkaan liikaa voitelu- ja tiivistysominaisuuksiaan kuumanakaan.

    Harjavallassa toki on aivan eri maailma. Kun suositellaan lämmittämään moottoria, jos lämpötila laskee alle +5 celciusasteen, se ei koske Harjavaltaa.

    Gla

    Kiitos teoriasta, öljy tosiaan voitelee moottoria ja jos ei voitele, tapahtuu kamalia.

    Tuo suositus lämmityksestä on laskettu jollain oletuksella, mikä varmaan pitää paikkaansa. Paljonko asialla on merkitystä Jessen työmatkalla em. oletuksin, sitä en tiedä, etkä taida tietää sinäkään. Kunhan räksytät.

    Suosituksista tuli muuten mieleeni se, että paremmat renkaat suositellaan laittamaan takapyöriin. Teoriassa hyvä, mutta käytännössä tuo on aivan pöljä neuvo. Mutta mikäs mukavampaa kuin vastuuttomana osapuolena muita neuvoa.

     

    MJO

    Gla ei varmaankaan sitten käytä sähköistä- tai polttoainetoimista moottorilämmitintä. Jos moottorin lämmittäminen on myös käytännössä aivan pöljä neuvo.

    Minä en ainakaan ole koskaan kuullut mitään suositusta, jossa suositellaan laittamaan paremmat renkaat taakse.

Esillä 10 vastausta, 5,561 - 5,570 (kaikkiaan 5,990)