Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,401 - 5,410 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Tiedä sitten. Tänä aamusti kävin huollossa tarkistamassa miksi pari kertaa tullut keltainen varoitus mittaristoon. Eihän sen luku mikään kumma toimi ollut mutta tulos hymyilytti vähän molempia, hmm, varsinkin mönttöörimiestä. Olin kuulemma painanut jarrua ja kaasua samaan aikaan ja ranskis ei tykkää sellaisesta. Se pudottaa hiukan tehoja ja vasta nollauksella antaa normaalit takaisin. Hän kyllä ainakin lohdutti että käy hänelläkin väliin talvisaappailla noin. Ihan normaali neljäkakkonen kenkä minulla kyllä on mutta olenpa sitten onnistunut. Tai sitten umpihankikulussa vähän liian omantakeisia otteita. Minulla tuppaa kyllä hiukan traktorimiehen vikaa olla että ajaa pikkasen kierroksilla ja jarrulla pitää ohjat hallinnassa. Kun kovasta jäisestä auton varhosta livetään se aina tuppaa helposti karkaamaan sinne pehmeeseen hankeen turhan kauas varhosta mutta lievä jarru samaan aikaan rauhoittaa etupään vetelyä ainakin etuvedossa. Ei käy sanottiin verstaalla.

    suorittava porras

    Tuo nyky tietokone sensoreineen ja turvajärjestelmineen on varsinainen helvetin sellainen. Pari virhehälyytystä sopivasta häiriöstä pudottaa tehot ja sitten ajellaan alennetulla teholla niin kauan , kun vikakoodi on kuitattu. Siinä tilantessa saa unohtaa kiireen. Jessen naamakin olisi ollut näkemisen arvoinen , kun tehot olisivat tippuneet sunnuntai iltana mökin pihalla toisella puolella Suomea . Auto hinurin lavalle ja taksilla kotiin.

    Näitä tilanteita voi tulla nykyään vastaan merkistä riippumatta. Riittää , kun esim akku on huonossa hapessa.

    Visakallo

    Lumikelien tultua noita hinurin lavalle vedettyjä autoja alkoi tosiaan näkyä tuossa valtatiellä lähes päivittäin.

    Jätkä

    Luistonestojärjestelmä on hoitanut nuo Jeessin ongelmat, mutta eihän Pösössä ole sellaista toimivaa järjestelmää. Ajonvakautus se myös samalla ikäänkuin on, mutta eihän Ranskiksessa sekään toimi silloin, kun pitäisi.

     

    A.Jalkanen

    Nykyautoissa on semmoset liukastumisenesto-ohjelmat, että parempi antaa niijen tietokoneiden vaan laskea sopivat tehot, ja jättää kaasun ja jarrun kanssa venkslailut. Jospa ajat jesse liian kovaa, jos tuppaa useinkin liukastuttamaan? Ajoin joskus vuosia sitten matkaa Audi A6:sella josta myös katosivat tehot. Muistaakseni ne kyllä palasivat, kun ”resetoi” eli laittoi virrat pois ja päälle. Skodasta myös hävisivät tehot, kun pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä (egr) meni rikki. Oli ikävä ajella, kun keltaisia valoja paloi, eikä tiennyt milloin matka katkeaa lopullisesti.

    Jätkä

    ”Meidän keskustelijoiden keski-ikä alkaa vähitellen nousta sellaisiin lukemiin, että yleisen liikenneturvallisuuden kannalta autojen itsestään ohjautuvuus on pelkästään hyvä asia. Jesse on todennäköisesti viimeinen, joka meistä vielä itse pärjää ratin takana.”

    Kyllä se sitten porukka on mennyt heikoksi. Jeessihän ei ainakaan ole kunnolla pärjännyt auton kanssa vuosikausiin, mikäli uskomme hänen omia juttujaan.

    Ja miksi emme uskoisi?

    jees h-valta

    Jollain tavoin helpottavaa kuulla että kokemusta samankaltaisista ”kömmeistä” on jo palstalaisilla. Kait hyppy nykytietokantaiseen autoon oli sittenkin liian iso että törmäyksiä tulee. Yritän päästä ranskiksen kaas jälleen ystävällismielisiin väleihin. Se todella kulki pirteästi Porista valtatie 2:lla kotiapäin. Joten uskon että se ymmärtää minua. Nuo jätkän ”tuuletukset” ovat sarjassamme ”mitäs minä sanoin ja kas kun sanoinkin vaikka en mitään sanonutkaan”.

    jees h-valta

    Ja jos ette käsittäneet viimeistä lausetta se oli vain seurausta Torvaldsin vaalitentistä. Nautittavaa kuunnella älykästä ja sanavalmista miestä vaikka ei aivan oma mielipide olekkaan häntä täysin tukeva. Huippu kuitenkin, aivan parasta ainesta mutta väärässä kisassa.

    Gla

    Jostain koeajosta tai testistä luin, että jossain autossa on sähköiseen käsijarruun laitettu vahti, joka ei ota jarrua pois päältä, ellei turvavyö ole kiinni. Onkohan tuollainen systeemi yleinen? Mekaaniset jarrut alkaa kadota uusista autoista. Ja vaikkei se vikaantuisikaan, käsikirja kannattaa lukea, ennenkuin alkaa hinuria soittamaan. Sama juttu, kun parin kymmenen vuoden tauon jälkeen automaatilla ajaessani. Kun olin sammuttanut vaihteen ollessa N-asennossa, eipäs suostunut inahtamaankaan. Piti siirtää vipu P-asentoon ja vasta sitten käynnistää.

    Tolopainen

    Nykyistä autoni ei saa käyntiin jos kytkin ei ole pohjassa. Turvavyöt hälyttää ainakin viisi minuuttia jos niitä ei lukitsee.  Vyön voi kuitenkin laittaa paikoilleen niin että ei itse ole vyön takana eli järjestelmää on helppo hämätä. Näin tulee tehtyä usein metsästysreissuilla kun ajetaan metsäteillä lyhyitä matkoja. Näin vihjeeksi kaikille vöiden hälyťtämiseen kyllästyneille.

Esillä 10 vastausta, 5,401 - 5,410 (kaikkiaan 5,990)