Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,291 - 5,300 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Niin ja se oma metsätalousidea?

    Tolopainen Tolopainen

    Kun on uuden pökön ostanut mikään hankinta ei enää ole taloudellisesti huonompi.

    Gla Gla

    ”Niin ja se oma metsätalousidea?”

    Tehokas tuotanto kulut minimoiden. Ei poikkea millään tavalla yhdenkään terveen yrityksen tavoitteesta. Asiat voi hoitaa monella tavalla ja harvoin mukavin tai helpoin on taloudellisesti kannattavin. Muista, että kun taimikon hoitoon otat avolavan kulut, rasittaa se koron kautta tulosta päätehakkuuseen saakka eli pitkän ajanjakson takia se on kaikkein kalleinta rahaa metsätaloudessa.

    Ja kun siitä hirvien syömästä koivikosta jaksat muistuttaa, sen läpi kulkee henkilöautolla ajettava tie/ajoura. Kääntöpaikkakin löytyy, jossa auton saa helposti ympäri, eikä kärry paljon haittaa. Irti, sivuun, auto ympäri, kärry kiinni autoon. Aikaa menee ehkä minuutti.

     

     

    Jätkä

    Eli mitä metsätilan myyntihetkellä omistamalleni klapikoneelle tapahtui? no se tietysti jäi minulle, vaikka siitä ei ollut vielä kaikkia poistoja tehty – eikä tehdä.

    Tuossa se vartoo kevättä ja uutta rynnistystä oman liiterin oviaukosta sisään. Metsätilat on myyty, myös kesämökki ja sen alla oleva pläntti. Jäljellä on enää muutama hehtaari helvetisti kasvavaa koivikkoa, jonka suhteen ole jo antanut periksi niin, että annan parhaiden runkojen järeytyä vaneritukkien mittaan, myyn osan pienemmästä koivukuituna / hankintana ja teen klapit enskakokoisesta  ja kuitupuiden latvoista. Kuusikkoa pukkaa elle kovalla tarmolla, annan vanerikoivikon alle kasvaa mitä kasvaakaan, nuoremmat silitellään raivurilla tyhjäksi.

    Joku tolkku pitää olla puunkasvatuksessakin. Voisin kyllä myydä tuostakin puron takana olevan osan, mutta ihan harrastuksen vuoksi haluan vielä vähän kikkailla metsän kanssa.

    Kuinkahan kauan pitää tuota linkoustraktoria ja linkoa pitää ennenkuin ne voi myydä ilman, että verottaja alkaa kyselemään? (Lopetin teiden linkoamisen, kun sain syöpädiagnoosin, enkä ole katunut).

    Tolopainen Tolopainen

    Kaluston voi aina myydä pois verottomasti jäännösarvolla.

    wanhajätkä

    Puhtaampa välillä asiaa. Harjavallassa on samat verolait voimassa kuin Suomessa. Täyty olla hyvät perustelut että mönkijänkään saa kokonaan metsätalouden kalustoon. Yleensä puolet. Mullekkin tuli siitäkin kysely. Ostin kuitenkin kerralla kaksi. Toinen hyväksyttiin metsätalouden kalustoon koska yksityistalouteen on omansa. Ei sinne kalustoon ostella heittämällä yhtään mitään. kaikki suhteutetaan liikevaihtoon verottajan automaattisella ohjelmalla jonne jessenkin veroilmoitus syötetään.

    Verottaja tekee mitä haluaa. Esimerkkinä oma kokemus. Lopetin karjatalouden ja metsitin osan pelloista. Ei tuotantoa niin ei voi olla kalustoa. Välittömästi verottaja siirsi kaluston yksityistalouteen ja tulotti mulle käypään hintaan josta maksoin ansioveron. Vuokrasin pihatot ja kaikki varastorakennukset varastotilat yritykselleni. Meni kolme vuotta ja sain vuokratulot pääomatulona. Valtion asiamies valitti ja vaati minut takaisin viljelijäksi. näin kävi. Kalusto siirtyi taas maatalouteen käypään hintaan ja saivat verottaa ansiotulona. Jatkoin kaluston poistoa maataloudessa. Jätkällä ei ole kaluston kans mitään hätää koska palstaa on vielä jäljellä. Kannattaa vaan myydä ees yksi klapikuorma naapurille ihan virallisesti.

    Kyllä jesselle ja naapurille tulee pää vetävän käteen hyvinkin nopeasti. Tarkastus tulee ja takautuvasti joudutte maksamaan korkoa korolle verot…riittääköhän siihen hybridihaavat.

    Todella verottajalla on ohjelma, ennen ainakin sen nimi oli Sesam. Sinne syötetään yritysten veroilmoitukset ja kone plokkaa poikkeamat keskitasosta ja hälyttää….Tarkastus.

    Verotarkastuksen yksi pääperiaatteitahan on että on todennäköistä saada sillä valtiolle tuottoa. Tähän seurantaan pannaan erityisesti nykyisin panoksia veronkierron ja harmaan talouden kitkemiseksi.

    Minulla oli paku maataloudessa. Siihenkin piti hakea ennakkopäätös verottajalta vahvoin perusteluin. Maa- ja metsätalous on tässä suhteessa ihan eri asemassa kuin muut yritykset.

    Tolopainen Tolopainen

    maatalouden kalustoa ei voi siirtää yksityistalouteen jos lopettaa viljelyn tila on henkilöyritys jokainen yrittäjä omistaa jo kaluston.

    ate

    Kunhan se uusi ”rami” aikanaan lipuu Harjavaltaan, niin Jesse sinun kannattaisi uhrata hetki aikaa verottajan ohjeiden lukemiseen ja sisäistämiseen. Autosta ei tule metsätalouden kalustoa sillä perusteella, että autolla ajetaan kotoa metsätilalle töihin ja takaisin, ei vaikka kuinka olisi pidetty ajokirjaa. Verotarkastuksen kohdalle osuessa voi vouti voi periä korkojen kanssa kaikki aiemmin vähentämäsi auton kustannukset ja hankintamenosta tekemäsi poistot viimeisen 5 vuoden ajalta.

     

    Jätkä

    Jeessi ei ymmärrä luettua, jos hän itse lukee. Ei vaikka olisi itse kirjoittanut.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ehkä kannattaisi kysyä verottajan kanta, niin ei tarvitsisi pelätä sitä tarkastusta.  Tiedän yhden tapauksen, jossa pakettiautoa ei ole hyväksytty kalustoon vaikka metsäajoa on ollut paljon. Mutta eikö ajopäiväkirjan ja muun kustannusseurannan avulla näyttämällä saa kuitenkin auton todelliset kulut poistoihin – siltä osin kuin vuoden ajot ovat metsäajoa? Mutta miten auton arvon aleneminen eli pääomakulut huomioidaan, vai huomioidaanko mitenkään?

Esillä 10 vastausta, 5,291 - 5,300 (kaikkiaan 5,990)