Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,281 - 5,290 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

• jees h-valta

Avolava on metsätilan kalustossa ollut jo pitkään ja aina yski amerikanletukka lähes kymmenen vuotta kerrallaan. Joten aika pieneksi se vuotta kohti pääomamenot vie. Minulle kärry ei ole mikään inhokki vaan aivan selkeä turhake koska minulla on varaa avolava-auton pitoonkin. ja se on huomattavasti käytännöllisempi. Minä en laske kuluja yhdelle vuodelle eikä taatusti kuulukkaan. Kuinka monta kertaa pitää jankuttaa että matsätalous ainakin minulla tähtää aina vähintään kymmenen vuotta eteenpäin. ja sen aikaa aina usa-avolava menee. Enkä minä ota mitään vastuita niistä mitä pois myyn. Enkä kysele käyttötarkoituksia mutta kun pojan kaveripiiriin meni on infoa sitäkautta tullut minullekkin. Minulla on autokuume juuri niin käytännön läheistä kuin sen kuuluu autoa valitessa ollakkin. Auto käyttötarpeen mukaan! Taitaa täällä vielä saada irti oikeen vanhan ajan kateusmoodiakin.

Gla Gla

” Joten aika pieneksi se vuotta kohti pääomamenot vie. ”

Ei vie, jos uutta aiot ostaa. Mutta jos et sitä kerrostaloyksiön hintaista Teslaa olekaan ostamassa, vaan 15-vuotiasta letukkaa, toki sillä on olennainen vaikutus pääomakuluihin.

”Minulle kärry ei ole mikään inhokki vaan aivan selkeä turhake koska minulla on varaa avolava-auton pitoonkin.”

En epäile, etteikö sinulla rahaa olisi, mutta vajaan 100 ha metsätalouden tuotolla et avolavaa elätä.

”Minä en laske kuluja yhdelle vuodelle eikä taatusti kuulukkaan. Kuinka monta kertaa pitää jankuttaa että matsätalous ainakin minulla tähtää aina vähintään kymmenen vuotta eteenpäin. ja sen aikaa aina usa-avolava menee.”

Ei avolavan kulut vuoteen lopu. Kaikki rahat menee, jos 10 vuotta tuollaista kustannusrakennetta ylläpitää.

jees h-valta

Kyllä vuosikulut aina sietää, en kyllä niele tuota Glan väitettä. Jos esim. tuollaisella kulurakenteella mitä edelliset ovat olleet niin aika vähän satasia per vuosi tulee. Ja metsätilan kalustona korjauskulutkin ja vakuutukset ovat verovähennyskelpoisia kulueriä. Kilometreistä toki pidetään ajopäiväkirjaa. Mutta nekin on täysmääräisiä kun kerran metsätilalla käytetään. Muita ei ilmoiteta. Yleensä ottaen sen sadan ha:n metsätulot vaihtelee ja toki esim. viimevuonna ei varmasti elättänytkään. Mutta esim. tänävuonna on kauppaa jo yli 500 mottia ja vielä toista kauppaa harkitaan. Toki siellä on paljon isompi tekijä velat ja muut kuin avolava. Kuluissa. Kuten mainitsin auto katsotaan käyttötarpeen mukaan. Tuo Teslaan viittaus nyt ei todella liene ajankohtainen mutta sanotaan että 10-20000 hintaluokassa niitä pääosin on tullut nyt katseltua. Mieluiten kevytkuorma-autona.

Gla Gla

Henkilöauton kulut ovat n. 20 €/100 km, eikä vanha letukka yhtään sen alle mene. Ajoit edellisellä avolavallasi 10000 km eli siitä tule 20 kpl satasia vuodessa + pääomakulut. Se tekee 20 €/ha. Kohtalaisen iso osa normaalin metsätilan tuotosa.

Jätkä

Nuo metsätalouden vähennyskelpoiset kulut tarkoittavat käytännössä sitä, että ne pitää maksaa ssadakseen ne vähennettyä. Silloinkin vähennys puree veroihin vain veroprosentin verran, mutta eihän Jeessi edes sitä tajua.

Hän myi letukan, jonka on jo täysin poistanut. Koko kauppasumma on nyt verotettavaa tuloa. Niinettä verokikkailu haukkasi Hybridi-kakkaa.

wanhajätkä

Metässä olen min 200 päivää vuodessa. Oletko käynyt katsomassa…romua sinun silmissä, ei minun. Onhan sitä niinku raatteentiellä. Tela pois paikaltaan. Osa omia, osa on pojan masinistiharrastuksen tuotetta ja nää telavaurioiset ei ole vielä entisöity. Seuraavana pitää hakea vielä metsä-äes joka tuli ojan entisöitävän pillarin mukana. Vetelen sitä huvikseni Lokomolla. Koneita alkaa olla joka lähtöön. Okeisiin töihin sitten ostopalveluna oikeat koneet.

Sillä yhen Ramin hinnalla ostin moton. Ois saanu kolme lokomoa. Muihin romuihin on menny alle viis tonnia mulla pojan kans yhteensä. Tosihommiin tosikoneet niinku raivurit ja sahat.

En mieti kuorma-autoa. Parisataa ha olen nuilla romuilla jo kerinny  nuoria metsiä, hatelikkoja hoitaa. Pari vuotta siihen meni. Vielä sama niin sitten ois oma ketju järkevää myydä. Kaikki ois siinä kunnossa että tarjouksia alkaa tulla ostajilta. Sais omansa pois ja varmasti paljon enemmänkin. Tuskin kuitenkaan raskin. Käpistely on kivaa. Nyt pitkästä aikaa oikeeseen mettään oikeat koneet. Möin Vähän pystöön.

wanhajätkä

Saattaapa verottaja vähän yskiskellä jos tuolla metsätalouden liikevaihdolla jesse panee kuorma-auton kalustoon. Paa nyt kädet ja varpaatkin ristiin nykyisen pikuppisis takia ettei vaan tule verotarkastusta jos se on kalustossa. Mullakin vaadittiin mallikohtaiset selvitykset teko- ja ajokoneenkin ostosta kalustoon vaikka liikevaihto on pikkusen suurempi.

Taijat taas vähän narrata…ainakin vedättää…

jees h-valta

Kyllä todella aion pistää ja kevytkuorma-autosta vain kyse on. Sehän on huomattavasti edullisempi pitää kun pakettiautoverotettu avolava. Eihän minulta noista ole mitään vaadittu selvityksiä, eihän Valtrakaan ainakaan liikevaihdon suhteen varmaan aikanaan perusteltu ollut mutta siellä se vain on mukana kulkenut ja poisteltu ja veistelty. Yli kolmenkymmenen tuhannen investointi sekin oli silloin. En aivan ole päässyt näiden muiden piiperoiden metsäkatselmukseen sinuiksi, wanhajätkän kaluston todella ymmärrän ja huomautin vain huomautuksen ilosta. Gla, mikähän mahtaa oikein olla tarkoitus? Pitää pientä metsälöä lähinnä harrastemetsänä vaiko liian varovaista yritelmää kehittää toimivaa metsätilaa? Nuo mielipiteet vain kertovat aivan käsittämättömästä kehityskyvyttömyydestä. Ei tuolla menolla kovin ihmeitä elinaikanaan saa aikaan. Visakallon puheet täällä ja teot siellä ovat suhteessa kuitenkin johonkin ja toiminta on metsätaloutta puunkasvatuksen osalta. Jos aina teettää vain pystykauppaa eikä paljon itse osallistu uudistustoimiin ei kalustoa kovin paljoa pelkkiin raivauksiin kyllä tarvitsekkaan. Ja taimikot uhrataan tietyltä osiltaan hirville kuten myös ilmennyt on. Mhy:hän hänen sadostaan kait osan korjaa.

jees h-valta

Täällä H-vallassa asustaa kyllä muutakin huimaa metsäväkeä pilvin pimein. Esim. avolava kuuluu lähes jokaisen kalustoon. Yksi aika äärimmäinen investoija vetää kyllä kirkkaasti minustakin ohi. Minun tietojeni mukaan alle 20ha:n tila ja siihen muutama vuosi sitten uusi avolava. Sen jälkeen aika samantasoinen Massikka kuin minun Valtrani eli hinnaltaankin. Näiden investointien ohessa hän on kokoajan rakentanut metsätilalleen tukikohtaa jossa nyt on aika hulppea konehalli, ympärivuotisena soveltuva vapaa-ajan mökki kaikkine varusteineen. Nyt pitäisi lähipäivinä saada MF:n perään täysvarusteltu metsäperäkärry hyvällä ulottuvalla nosturilla. Sitä ennenkin jo on ollut vanhempi traktori. Silti puukauppaa vain pieniä hankintaeriä ja pystykauppaa ei lainkaan. Klapikauppaa tekee mutta ei kovin huiman paljoa sitäkään. Että se siitä liikevaihdosta suhteutettuna hankintoihin?+?

Gla Gla

Ei tuo naapurisi ole mikään mittapuu investointien järkevyydelle. Harrastukset maksaa ja jos joku harrastaa moottoriurheilua, toinen hevosten hoitoa, kolmas sitten metsänhoitoa. Se on ihan eri asia kuin miten sinä asiaa yrität perustella.

Laskelmat pitää tehdä omien tarpeiden perusteella ja olen varma, ettei sinun vajaan 100 ha tilakokonaisuudella autoa elätetä. Pääomakulutkin 15000 euron autossa 10 vuoden ajalla on ainakin tonnin vuodessa. Ja etkös sanonut, ettei tarkoitus enää ole paljon kokoa kasvattaa. Mitään järkeä ei ole toista autoa hankkia siksi, että ehkä joskus tulevaisuudessa sillä voi kuljettaa taimia ja aitoja. Vasta sitten, kun vaihtoehdot kuljetustarpeiden hoidossa tulee sillä tavalla halvemmaksi. Taatusti halvempia menetelmiä on olemassa kuin mitä nyt suunnittelet. Mutta sinä teet, miten parhaaksi näet. Minulta se ei ole pois.

Esillä 10 vastausta, 5,281 - 5,290 (kaikkiaan 5,990)