Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,271 - 5,280 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Traktorit ovat sitten eri juttu! Eivät nuo pitkät ja leveät maasturitkaan ole tarkoitettu metsässä rypemiseen.

    jees h-valta

    Mites se maasturi sitten metsätalouden tarpeita ajaa? Kun oli varmasti kyse avolava-autosta joka on silloin myös tavaran monipuoliseen kuljetukseen sopiva. Pieneen Suzukin kippanaan ainakaan mitään mahdu. Avolava nelikolla varustettuna vie varusteetkin pisimmälle. Mikään kärryä vetävä koppafoorti sille sijoille mene. Ja jos isoista avolavoista puhutaan, kuten mieluusti seuraavaksi myös katselen se ei ole ainakaan traktori ohjaamoltaan. Siksi japsikotterot jää heti pois hyvän sään aikaan.

    Gla Gla

    Edellinen Vitara oli kenties maasturiksi luokiteltava, mutta nykyinen on puhdas katumaasturi.

    Jees, ei ole avolavasta kiinni hirviaitojen kuljettaminen. Peräkärryssä kulkee vähintään niin monta kilometria tavaraa mitä päivässä laittaa. Sinäkään et sanonut koivikoita aitaavasi, ainoastaan haapakuvioita. Vai onko mieli muuttunut? Ja lasketaanko uudestaan aitaamisesta aiheutuvat kustannukset? Ellen väärin muista, suunnilleen uudistamiskulujen verran siitä kuluja aiheutuu eli tuskin tuolla menetelmällä metsätalous kannattavaksi muuttuu muulla kuin nollakorolla. Avolavan kulurasite siihen vielä päälle, niin ei riitä edes palkkatulot metsätalouden harrastamiseen.

    jees h-valta

    Aita on nyt myös rauduskoivikon suojana Pohjois-Satakunnan viimeisellä uudistusalalla. Ja nyt siitä saadaankin tosi iso paketti jos nyt sovitut kuviot hakataan lähikevään-kesän aikana. Kaksi aitaa saa kätevästi yhteen ja sinällään ei silloin keskuksiakaan tarvita enempää. Alkusyksystä ensimmäiset muutamat rauduksen taimet oli ”niistetty” ja hirven jäljet johti vierestä alueen läpi. Silloin oli seuraavan viikonlopun työ selvä ja aitaamisen jälkeen vahingot loppuivat alkuunsa. Se on vielä vain ”kylmä” aita mutta ensi kesänä tarpeen mukaan kytken lähimpään keskukseen. Peräkärry ja Corolla yhdistelmä tietää yleensä aika pitkää kävellen kuljetusmatkaa joten ymmärrän varsin hyvin jos aitaamishalut huonohkot ovatkin. Pitää muistaa etten ole kuitenkaan yhdenkään aidan tarpeista vielä itse maksanut euroakaan. Mutta akut ja niiden vaihto on minun kontollani. Siinäkin avolava vie keskuksen viereen ja vaihto käy vähällä fyysisellä ponnistelulla. Ei tarvitse ympäri palstaa kuljetella kuten Tricoa ja heinityksen myrkkyä.

    jees h-valta

    Kuten mainitsin metsätalous on pitkäjänteistä toimintaa ja jos ei huolehdi taimikoista on jo perusta murrettu. Minulla kierto on kuvioissa suorastaan ideaali eli joka vuosi periaatteessa jossain voi hakata ja uudistaa ja siksi toiminta taimetuksilla on suht vilkasta. Siinä kuitenkin juuri hyvää kuljetuskapasiteettia tarvitaan jos missä. Minulla myös nopeakasvuinen haapa tuottaa hetken päästä lisää uudistuksia hehtaareissa joten sekin vaatii taas oman huomionsa varmasti ainakin jossain määrin uudistuksen perkauksia lisäten. Kuten aiemmin mainitsin pärjään nyt hetken tavisautolla mutta eteen tulee jo tämän vuoden aikana aika varmasti avolavan hankinta. Tuohon Peugeottiin en koukkua edes asennuttanut ettei tule mitään kärryn retkutushoukutuksia edes mieleen. Joko Glalle alkaa valjeta minun metsätalouteni perusteet?

    Jätkä

    Suzukilla on myös malli nimeltään Jimmy ja aina nuo mopo-Pösön voittaa metsätiellä ja peräkärry on aina varteenotettava vaihtoehto, varsinkin, kun Jeessikin ostaa kuorma-auton aitavärkkien ja taimien kuljetusta varten.

    wanhajätkä

    Mulle ei valkene ei sitte millään. Mitä enemmän jesse kirjottelet perusteluita sen ristiriitaisemmalta se tuntuu. Ihannoit nyt ysiykköstä vanhaa lotjaasi joka jälleen otetaan liikenteeseen ”kuin uutena”. Sauhuttelemaan. Meille suosittelet corollan paalaamista alle kymmenvuotiaana.

    Onhan se metsätaloutes suunnittelu todella pitkäjänteistä kuin pitkäpiimä. Eikös sulla ole niitä mettäteitä joilla laiskat vanhat miehetpaistelee makkaraa ja tyrkyttää lihaa joka ovesta. Olet kertonut että metsäsi on sopivasti Alle sadan hehtaarin. Eihän mihinkään voi olla pitkä matka vai eikö edes palstojen laitaan pääse autolla? Etkähän sinä myrkkyjä inhoava ”moternijätkä” mitään lyijyakkuja kanniskele. Se nauhahan kulkee akkuineen helposti repussa kun kerroit että edellisen vuoden hakkuut oli alee sata mottia… ompa iso uudistusala. En ymmärrä yhtälöitäsi. Osaat varmasti laskea mitä on yks ynnä yks mutta epäilen että yks miinus kaks….mitä se on? Jos tarvitaan metsätalouteen avolava Ram siinä sulle uusi yhtälö…mitähän se on …todella pitkäjänteistä.

    No inhoat kärryä kun et ilmeisesti osaa perruuttaa. Laita anopinkuljetuslaatikko katolle jos pösö sen kestää. sehän oli kovasti muotia pitkän aikaa. Kulkee vesuri saha ja pensapönttö helposti mukana. Kyllä se sinun hieno auto vielä näkyy sen alta.

     

    Visakallo Visakallo

    En tiedä, miten Jesse itse on tulevien vuosien haavanmyyntitulonsa butjetoinut, mutta tein karkean yhteenvetolaskelman niiden tietojen pohjalta, mitä Jesse on täällä vuosien mittaan kertonut. Kaikki hakkuut päätehakkuita:

    20 ha x 400 mottia x 20 euroa = 160.000 euroa : 20 vuotta = 8000 eur/vuosi – (verot+hirvesuojaus+raivaukset)

    Eihän se kyllä oikein kahta autoa ja traktoria elätä.

     

     

    Gla Gla

    Kyllä. Olet autokuumeen kourissa päättänyt haluta kalliin avolavan ja metsätaloudella perustelet asian itsellesi.  Ei sinun Corollaan tarvi vaihtaa, kun sinulla on jo kaksi senttiä enemmän maavaraa nykyisessä autossasi. Sillä pääsee pitkälle sellaisia teitä, mihin autolla ylipäätään on tsrkoitus ajaa. Traktirilla sitten metsän puolelle.

    Aitaamiskulut tuli muuten laskelmissani ajokilometreistä. Olen varma, ettet mitenkään ole laskenut, paljonko uudistaminen yms. toimenpiteet metsässä maksaa, jos niitä varten toisen auton hankit. Sen rinnalla kymppitonnin mönkkäriharrastajat pelaa nappikauppaa.

    Tolopainen Tolopainen

    Eipä tuolla metsäteiden varsilla kalliita avolavoja näy.  Muutaman tonnin japsimaasturilla ajaa metsäajoja kymmeniä vuosia, metsäautoon ei paljon kilometrejä tule. Montako työpäivää metsänomistajat tekevät metsässä vuodessa, tuskin kahta kymmentä keskimäärin.

     

Esillä 10 vastausta, 5,271 - 5,280 (kaikkiaan 5,990)