Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,241 - 5,250 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Kyllä navigaattoriin täytyy suomessa naputella suomenkielinen suomalainen nimi, jos aikoo sinne mennä.

    Jos sitä ei tajua, niin ei voi mitään muuta, kuin käskeä kokeilemaan kännykän navia, olisikohan siellä suomalainen kartta.

    MJO

    Uusia avolavatuulia haistellessani tuli eteen Teslan ehkä jo 2019 markkinoille tuoma sähkökäyttöinen avolava-auto. 

    Eipä taida vain sopia pösömiehen lompakolle ;-D

    Gla Gla

    Jees voisi alkaa luennoimaan metsätalouden kannattavuuden parantamisesta. Miten vajaan 100 ha tilakokonaisuudella saadaan elätettyä yksi Tesla. Osallistun heti. En tosin ostaakseni Teslaa, vaan löytääkseni keinot vastaavan kannattavuuden tai edes osan siitä saavuttamiseen paria kertaluokkaa halvemmalla autokalustolla. Teslaan varatuilla rahoilla ostan 10-15 ha lisää metsää.

    Jätkä

    Pösömies myy Hybridihaapaa 50 000 kiintoa metsäliitolle. Niillä rahoilla saa jo ainakin käsirahan maksettua Teslan lava-autosta.

    Sitä kun latailee kivihiilisähköllä – tai vielä pahemmalla – Tuulisähköllä, niin ympäristö tuhoutuu entistä tehokkaammin.

    Rane2

    Tällä ei Visakallo jää tasoristeyksiin kiinni ja viinalastin saa huonommankin soratien varteen.

    http://raiski.com/hummer/

     

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Tuolla kyllä kelpaisi järjestää nimimerkkitapaamisen kuljetukset ja saunomiset. Kääntöympyrät metsäteillä tosin pitäisi olla rekka-autojen luokkaa.

    jees h-valta

    Jätkä kovin heikosti laskuoppia käyttelee noissa haapakuvioissaan. Ei tarvita sentään yhden Teslan avolavan ostoon kuin yksi nolla pois tämän hetken tietämykseen. Arvelisin nimittäin että Teslan täytyy hinnaltaan sijoittua Fordin F150:en lähituntumalle. Muuten USA jää haaveeksi valloittaa. Autoverohan ei tuota nyt sitten suomeen tuotunakaan nosta kun on päästötkin köykäiset. Ja Gla, kyllä se elämä on kokonaisuus eikä sitä pelkästään metsätalous vie. Kyllä aina yksi auton hinta on löytynyt jos sitä tarve on. Nyt ei ole kiirettä avolavalla mutta hankintalistoilla se tulee pysymään. Tämän vuoden metsätyöt ovat aika vähäisiä kun ei uudisalaa ole juurikaan käsiteltävänä. Vanhojen raivailut sujuu Peugeotin avullakin loistavasti. Lähikohteilla jopa traktorilla käyden. Voi toki olla että yksi polttomoottoriautokin on vielä hankittava lähiaikoina. ja minähän ostin jo sen 15ha:a että nyt voi sitten ostaa sen Teslan.

    Jätkä

    Jännityksellä odotamme. Se tulee olemaan laite, joka kumoaa kaikki Jeessin tähänastiset vankkumattomat periaatteet. Veikkaampa, että se on isolla dieselmoottorilla varustettu Kauko-idän ihme.

    Visakallo Visakallo

    Hieman ihmettelen tuota Jessen avolavainnostusta. Miehelle tulee koko ajan ikää lisää niin kuin meille muillekin, ja traktorikin löytyy talosta. Mihin sitä avolavaa ihan oikeaasti tarvitsee?

    Gla Gla

    Puhuin kannattavuudesta ja hakkaamalla metsät paljaaksi rahoittaakseen auton hankinta ei kannattavuus parane. Siinä on kyse omaisuuden määrästä.

    Minun käsitykseni kannattavuudesta on, että jos metsätalouden harjoittamista varten hankitaan esim. 70 000 euron auto 30 000 euron auton sijaan, pitää metsätalouden tehostua vähintään 40 000 euron verran sillä ajanjaksolla, jolla autoa käytetään. Muussa tapauksessa on tehty kannattamaton investointi. Laskelmaan voi lisätä vielä korot ja käyttökulut, mutta noin siis yksinkertaistettuna.

    Haasteet tehostamiselle hiukan kasvaa, kun hankitaan 30000 euron auton kaveriksi toinen auto, olkoon sitten vaikka vain 50000 euron hintainen.

    Jos siis Jees ajattelee metsänhoitoa talous edellä, kannattaa unohtaa avolavat ja kuskata raivurit ne vähät kerrat, mitä raivausta teet, Pösöllä seuraavat 10-15 vuotta. Satunnaiseen isompaan tavaran kuljettamiseen kannattaa hankkia koukku + kärry. Investointina yhteensä n. 2000-3000 e. Jos ei muuta tarvetta ole kuin taimien ja sähköpaimenien kuljetus, tuolla hinnalla ajattaa melkoiset määrät tavaraa Ktk:n kuorma-autollakin a 60 €/h.

Esillä 10 vastausta, 5,241 - 5,250 (kaikkiaan 5,990)