Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,171 - 5,180 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Minulle nykyinen kulutus on lähes olematonta. Ajelen kahdenkympin sijoituksella reissun jos toisenkin. Tuppaa melkein unohtumaan että joskus vielä sentään tankatakkin pitää. Nyt vain tuntuu enemmän viihtyvän jostain kumman syystä autoreissuilla, olisko siinä ranskiksessa kuitenkin sitä jotain+ Kun visakallonkin suku sitä niin sitkeästi ostaa sekunda-ja palakuosissa. Muistaakseni jätkälläkin milloin minkäkinmoista pösöä alla ja silti täysiä romuja. On ne todella eksoottisia autoja kun silti pitää ostaa.

    Visakallo Visakallo

    Jos lähipiirilläni ja tuttavillani (jotka eivät välttämättä kaikki tunne toisiaan) on yhteensä n. 100 autoa, niin onko kuusi Pösöä siitä jotenkin suuri määrä? Vanhan laskuopin mukaan se on vain n. 6%. En myöskään muistellut vanhojen autojen vikoja, vaan aivan uusimpien. Jos joltain on jäänyt vielä huomaamatta, elän yleensäkin mielummin tässä ja tulevissa päivissä enkä niissä menneissä.

    jees h-valta

    Niin kuule minäkin ja siksi vain kummastuttaa kun vanhoja kaivellaan urakalla vain todetakseen että se uusikin on täysin paska. Vaikka kuinka olisi joku oikea vaivakin ollut on se korjattu varmasti takuun piirissä. Joita joskus korjaillaan joka automerkissä. Olen joskus katsellut ensimmäisellä katsastuksella olevan japanin-corollan hylkyä kun iskunvaimennin oli totaalisesti pruiskaissut kaikki paineensa pihalle. Kun se oli täysin tehoton oli hylky armoton. Eikä se varmaan autoa silti yhtään huononna kokonaisuutena jos joku yksittäiskomponentti vaihdetaankin takuuna. Mutta että se kertoo täällä aina armotta ranskalaisautojen olevan huonoja ei mene minun ymmärrykseeni. Olen ajanut useita vuosia saksalaisella jopa laadukkaalla BMW merkkisellä jolla ajoin suunnilleen saman kilometrimäärän kuin Citroenilla. Vaivoja käytiin molemmista korjaamassa suht samoin paitsi että kun BMW:ssä (joka oli 150000 ajettu samoin kuin silloin ostamani sitikkakin) jotain hajosi remontit olivat todella kalliita, kuten kahdensadantuhannen jälkeen turbo joka oli parin tonnin sijoitus. Sillähän rahalla olisin sitikan vaivoja korjannut kymmeniä. Mutta ei tarvinnut vaan pieniä sähkövikoja ja hyrdaulisen jousituksen vaivoja jotka eivät kertalaakina olleet kuin murusia noihin BMW:n kaliisiin verrattuna.

    Jätkä

    Jotta Jeessin raivo hieman tasaantuisi, kerronpa ainakin sen verran, että tallissa on minun nimissäni ainakin yksi Peugeot. se on suht vähän ajettu ja hyvässä iskussa oleva Enduro – mopo, joka tuli lähes sattumalta, kun siinä on tekniikka aikalaissa samanlainen kuin vaikkapa Yamahassa ja MBK:ssa. Oli käyttäjällä ketjut jäänyt liian löysälle ja päältä lähtiessä ne olivat vaihteiston kotelon rikkoneet.

    Motti purettiin, lohkot vaihdettiin (käytetyt)  ja samalla laakerit pantiin uudet. Nyt jonkun kelpaa sillä päästellä, pannaan myyntiin, kilvissä oleva Pösö.

    Toinenkin on: Asuntoauton alusta-Peugeot on Saksassa valmistetun korin alla. Siinä on Peugeot näyttänyt laatuansa. Syöttöpumppu alkoi vuotaa ja siitä povattiin kallista remonttia – jopa pumpun uusintaa. Maksoihan se osa ja työ yhteensä seitsemän kymppiä, annoin pojalle satasen.

    Vetoakselit piti uusia, samoin ohjausvaihde. Matkamittarissa on nyt reilu 150 tkm.

    Tila-auton annoin siskontyttärelle, kun hän itki, että Pösö ei mene katsastuksesta läpi, eikä ole rahaa korjuuttaa. Merkkiliike arvioi kustannuksiksi tonnin. Otin sitten Pösön vaidokkina, korjattiin kolmella sadalla, katsastettiin ja rekisteröitiin pakuksi. Nyt se palvelee asentajan työkeikka-autona, kulutus 4 – 4,5 litraa dieseliä satasella. Käyttövoimavero alle kuusikymppiä vuodessa.

    En kyllä osta uutta Pösöä, ellei ole pakko.

    Visakallo Visakallo

    En minä Jesse sille mitään voi, että autojen laadussa on edellenkin eroja. Pienetkin viat ovat siitä harmillisia, että niiden takuukorjauksissa menee aikaa ja vaivaa. Minulla on varmasti ollut hyvää tuuriakin, mutta autohuoleni todellakin loppuivat, kun vuonna 2000 siirryin eurooppalaisista japanilaisiin. Yli puoli miljoonaa kilometriä viidellä autolla pelkillä huolloilla on nyt takana.

    Jätkä

    Jos ja kun autoon tehdään kaikki huoltovihkoon painetut toimenpiteet ajallaan, niin pienet valmistusvirheet pyritään korjaamaan lähinnä tyyliin ”kuittaus” pitämättä siitä turhaa meteliä.

    Uudessa mallissa on usein joitakin pikkuvirheitä, joita ei olla heti huomattu. Jeessin Pösökin oli jo niiiiin vanha tuote, kun se Poriin uitettiin, että siitä löytyneet viat on jo tehtaalla paikattu.

    jees h-valta

    Vai että vanha tuote? Jos sitä melkein puoli vuotta sai vartoilla uskoisin että aika suora suunta ja aika vähillä testauksilla varmasti tehtaalta on lähtenyt. Menekki oli alkuun senverran kovaa ettei tuotanto pysynyt alkuunkaan mukana. Kyllä Mazdaa on keritty testata kun melkein pari vuotta varmaan seissyt tehtaan lanssissa vartoamassa olisko ottajia. Nyt yksi asiakas kävi huikkaamassa että jo kuukauden odotuksella saa 3008:n. Kumma juttu että täällä Satakunnan teollisuushelmessä H-vallassa osataan ranskiksia arvostaa. Ei niitä kyllä siellä mökkireissuilla likikään tuolla tapaa näe kun Satakunnassa näkee. Täällähän jopa jälleenmyyjiäkin tuli Huittisiin yksi eli Autotalo Pelttari, eiköhän se vielä ole Toyota-liikekkin jos oikein muistan. Ja jonkin USA-autonkin edustus taisi olla. Maaseutuvanhoollisuus taitaa jyllätä Päijät-Hämeen aakeilla laakeilla.

    Tolopainen Tolopainen

    En ymmärrä.mikä vika hybridi autossa on. Miksi suomalaiset eivät vaihda bensarosvojaan niihin. Kaupunkiajo niillä on lähes ilmaista ja bensa-autolla törkeän saastuttavaa ja kallista varsinkin talvella. Pökön ostaminen oli katastrofaalista, mutta kun vaihtoauto oli pommi josta piti päästä eroon vaihtoehtoja ei ollut.

    Visakallo Visakallo

    Kuten Jesse on jo alkanut huomatakin, Harjavalta ei ole aivan sama kuin koko Suomi. Kun lähes päivittäin näkee nyt Jessellekin tutummaksi tulleen koko Suomen halkovan E75-valtatien useisiin miljooniin nousevan liikennevirran ja sen kolmelle perättäiselle taukopaikalle pysähtyneet autot, uudempi Peugeot on kieltämättä harvinaisuus. Paljon useammin näkee uuden Lexuksen, Land Roverin tai Porchen.

    Gla Gla

    Trafin sivuilla on lista takaisinkutsuista. Toyotalla ja Mazdallakin niitä on kymmeniä, jopa CX3 on listalla.

     

Esillä 10 vastausta, 5,171 - 5,180 (kaikkiaan 5,990)