Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,141 - 5,150 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • arto arto

    Yllätys jenkkien autojen tyytyväisyyskyselyssä: Mercedeksen GLA jäi viimeiseksi …..Näin suuressa maailmassa.

    Gla Gla

    Jessen Pösöä ei tietenkään voi tuollaiseen vertailuun ottaa, koska se saattaisi pärjätä liian hyvin ja se tietäisi ongelmia lehden markkinoinnille. Uskottavuus menisi, eikä testimenestys olisi hyvä myyntiartikkeli automerkkien mainonnassa.

    Kun testissä mitataan pääasiassa ajettavuutta, kulutusta, tiloja, ylläpitokuluja yms. taviksissa kunnossa olevia asioita, tokihan Pösö olisi saanut paljon pisteitä. Varustelun painoarvo on pieni, joten se ei menestystä kompensoisi. Premiumin ostajalle tärkeästä 30000 euron hintaisesta premiumfiiliksestä ei testissä pisteitä saa.

     

    Visakallo Visakallo

    Valtion ja autoalan rahoittama romutuspalkkiokampanja alkaa tammikuun ensimmäisenä päivänä. Romutuspalkkion saa elokuun loppuun asti, kun vie vanhan autonsa kierrätettäväksi ja hankkii tilalle uuden vähäpäästöisen auton. Romutuspalkkiota varten valtio on varannut vuodelle 2018 yhteensä 8 miljoonan euron määrärahan.

    Lisäksi uuden sähköauton hankintaan saa ensi vuoden alusta alkaen 2 000 euron hankintatuen. Hankintatukeen valtio on varannut noin 6 miljoonaa euroa vuodessa vuosille 2018-2021.

    Molemmat tuet on tarkoitettu yksityishenkilöille, joten niitä ei voi hyödyntää yritysten autohankintoihin. Sähköautojen hankintatuki on rajattu yksinomaan täyssähköautoihin.

    Romutuspalkkion tarkoituksena on uudistaa autokantaa ja nopeuttaa autokannan kiertoa. Uuden henkilöauton ostaja saa 1 500 tai 2 500 euron alennuksen auton oston yhteydessä, jos hän samalla kierrättää omistamansa vielä liikennekäytössä olevan henkilöauton.

    Palkkio koostuu 1 000 tai 2 000 euron valtion osuudesta ja autoalan 500 euron osuudesta. Palkkion suurus on yhteensä 2 500 euroa lataushybrideille ja täyssähköautoille sekä autoille, joiden käyttövoimaksi soveltuu myös maa- tai biokaasu tai korkeaseosetanoli.

    Muille henkilöautoille, joiden hiilidiokisidipäästöt ovat enintään 110 g/km, palkkiota saa yhteensä 1 500euroa.

    Romutuspalkkiota kokeiltiin Suomessa ensimmäisen kerran vuonna 2015. Kampanja osoittautui tuolloin erittäin suosituksi ja sen tulokset olivat erinomaiset, sillä noin 60 prosenttia kokeilussa autonsa hankkeista ei ilman romutuspalkkiota olisi romuttanut vanhaa autoaan ja hankkinut tilalle uutta autoa. Lähes 40 prosenttia romutuspalkkion hyödyntäneistä osti kokeilun yhteydessä ensimmäistä kertaa elämässään uuden auton.

    Romutuspalkkiolle on laissa asetettu joitakin uusia ehtoja. Palkkion saajan on muun muassa pitänyt olla romutettavan auton omistaja tai haltija vähintään vuoden ajan ennen romutusta. Romutettavan auton on pitänyt olla liikennekäytössä ainakin jonkin aikaa vuoden 2017 aikana ja sen on oltava liikennekäytössä romutushetkellä.

    Vielä tällä viikolla onkin hyvä tarkistaa, onko romutettavaksi aiottu auto ollut tänä vuonna liikennekäytössä. Auton ehtii ottaa vielä tämän vuoden puolella liikennekäyttöön, jolloin tämä edellytys täyttyy. Autolla ei tarvitse olla voimassaolevaa hyväksyttyä katsastusta.

    Autoalan  on arvioinut, että ensi vuonna ensirekisteröintien määrä kasvaisi noin 126 000 henkilöautoon.

    ess.fi

    jees h-valta

    Palaan vielä tuohon nk. premiumiin. Kun edellisen kerran Palinilla kävin omaan renkaat vaihdattamassa katselin vaihtoautoja odotellessani kun ei kauaa ollut aikaa lähteä mihinkään. Siellä todella oli nk. premiumluokkalainen isompi Audi Q jompi kumpi, en muista oliko 5 vai 7. Kun hintalappu oli kuitenkin yli 50000 uudehkossa vaihturissa kurkkasin että millaistas tasoa sillä saa. Peruskamaa eli nahkapenkit, hiukan isommat tietty kun iso tila pitää täyttää muhkeammalla penkillä. Kojelaudassa mustaa muovia, eipä juuri mitään mainittavaa sielläkään. Ratti vanhanaikainen iso kärrynpyörä. Mittaristo vanhanaikaisen oloinen. Ulkona ei muuta mainittavaa kuin samat aluvanne/matalaprof.renkaat. Nokka puskee päätänsä aika tylysti ilmapatjaan. Kyllä kannattaisi käydä saksalaisinsinöörin hakemassa ranskasta autoteollisuudelta vaikutteita auton niin sisä-kuin ulkoisen olemuksen piristystä ja personointioppia. Kaikkea ei tarvitse tehdä samalla kaavalla vuosikymmenestä toiseen. Citroen nyt uusissa oiva esimerkki. tarjoaa todella kattavan personointiohjelman uuden auton ostajalle. Pösöhän juuri laittoi i-cockpit konseptinsa sisustukseen joten todella, kun kävin Audin jälkeen kurkkaamassa 5008:n niin ulkoa kuin sisältä löysin mielestäni paljon pienemmän hintalapun lisäksi uuden auton ja morernin sellaisen. Niin ulkoa kuin sisältä. Rahalle sopivaa vastinetta ja tyylitietoisuutta.

    Jätkä

    ”Jessen Pösöä ei tietenkään voi tuollaiseen vertailuun ottaa, koska se saattaisi pärjätä liian hyvin ja se tietäisi ongelmia lehden markkinoinnille. Uskottavuus menisi, eikä testimenestys olisi hyvä myyntiartikkeli automerkkien mainonnassa.

    Kun testissä mitataan pääasiassa ajettavuutta, kulutusta, tiloja, ylläpitokuluja yms. taviksissa kunnossa olevia asioita, tokihan Pösö olisi saanut paljon pisteitä. Varustelun painoarvo on pieni, joten se ei menestystä kompensoisi. Premiumin ostajalle tärkeästä 30000 euron hintaisesta premiumfiiliksestä ei testissä pisteitä saa.”

    Ei se ihan noinkaan ole. Jos vertailussa otetaan täysin eri sarjassa painiva laite mukaan, se harhauttaa kulttajan totaalisesti.

    Otetaan vaikka moottorisahavertailu, jossa satasen sahojen joukkoon ujutetaan esim kuutiotilavuuden tai painon perusteella HVA:n 550 – malli. Aletaan ”kokeilemaa” niitä ja lasketaan, millä sahalla tuli edullisimmat viisi kiekkoa sahattua. Miljoonan kiekon jälkeen tilanne olisikin aivan toinen.

    Jos maasturikisassa olisi ollut Jeessin Pösö, olisi se ollut narun päässä jatkuvasti ja JOS olisi otettu vaikkapa 500 000 km:n kestotesti, olisi Pösö testin loppuaikoina ollut jo paalissa kauan aikaa.

    Niin se vaan on.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Sain olla jouluna Q5:n kyydissä; jämäkän ja turvallisen tuntuinen kyyti, mutta tietenkin hintava – pääomakulut ovat isot!

    Metsuri motokuski

    Ei muuta kuin perämetsään aukko ja autokaupoille. Onhan se kallis auto pitää mutta eihän ihan joka mutkassa samanlaista tule vastaan.

    jees h-valta

    Mielestäni Q5 on jo aika paljon taviskansan auto ainakin täälläpäin suomea. Kyllähän niitä liikenteessä on ja kaikki niitä saastuttavia nakuja järjestään. Bensakoneella ylen harvoin. Kyllä jämäkän ja turvallisen oloista kyytiä saa aika monessa nykyautossa. Ei siitä 30000 liikaa kannata maksaa.

    Jätkä

    Jeessi siis kuvittelee Audi Q5 Business Sport 2,0 TDI 140 kW Quattro S tronic:in  ja Pösön pikku-bensarosvo 3008:n olevan samalla viivalla laadullisesti ominaisuuksillaan ja tekniikkansa puolesta puhumattakaan kyydistä ja ajo-ominaisuuksista. Harjavallassa ei toki kukaan katso kadehtien ja ihaille Audia, vaikka kuolaten ihailevat Pösöä, kun Jeessi sillä hulmuuttaa menemään. Onhan siinä ainakin samankokoiset vanteet, kuin Audissakin.

    Audissa tosin on vaatimattomasti vakiona 235 / 60 / 18 -renkaat, joilla saa paljon paremman kyydin, kuin Jeessin littanoilla. Ne on kuitenkin tehtaan suunnittelupöydällä laskettu sopiviksi, joten Porilaisten huijarien ei ole annettu sekoittaa pakkaa.

    Visakallo Visakallo

    Volkswagen vetosi Saksan korkeimpaan oikeuteen saadakseen kaadettua alemman oikeusasteen määräämän erityistarkastuksen, kertoo Automotive News Europe. Reuters kuitenkin kerto, että korkein oikeus on hylännyt Volkswagenin vetoomuksen.

    Alempi tuomioistuin nimitti marraskuussa erityisarkastajan selvittämään, pimittikö Volkswagenin johto sijoittajilta tietoja ennen kuin päästöskandaali räjähti julkisuuteen.

    Alempin oikeusaste ei antanut Volkswagenille valituslupaa päätöksestään, minkä Volkswagen katsoi rikkovan sen perusoikeuksia. Siksi Volkswagen vetosi nyt perustuslakituomioistuimeen.

    Alemman oikeusasteen päätös oli voitto sijottajaryhmälle, joka katsoi Volkswagenin johdon aiheuttaneen sijoittajille miljardivahingot sillä, että se ei kertonut välittömästi päästösakandaalin tuomien mahdollisten tappioiden suuruutta. Ratkaisevaa siis on, kuka tiesi mitä ja koska, ja koska tiedot kerrottiin sijoittajille. Tätä varten tarvittaisiin erityistarkastus.

    Vaikka Volkswagenin johto on vaihtunut, nykyjohtokin yrittää suojata vanhaa johtoa ja yhtiötä mahdollisilta vahingonkorvausvaatimuksilta.

    Volkswagenin päästöskandaali räjähti julkisuuteen syksyllä 2015. Yhtiö oli asentanut dieselautoihinsa ohjelmiston, joka kytki tehokkaat puhdistusjärjestelmät toimintaan vain virallisen päästötestin ajaksi. Normaalissa ajossa päästöt olivat moninkertaisia. Skandaalin seurauksena Volkswagenin pörssikurssi romahti.

    Lähde: Talouselämä

     

Esillä 10 vastausta, 5,141 - 5,150 (kaikkiaan 5,990)