Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,101 - 5,110 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Rane2

    Uusi Pösö näyttää puolestaan herättävän sopimatonta kateutta.

    jees h-valta

    Harrastelijan linjoilla jälleen. Ei se kyllä maailmaa tuhoa jos parikymmentä tuhatta vuodessa ajelevana koitan pysyä autossa jossa maavara riittää metsäteillä ja osin pengerteilläkin ajoon. Eikä tuota Glan mainitsemaa ikääntyville yleistä lonkkien kulumavaivaa oikeen paljon omilla ratkaisuilla pysty laistamaan. Esim. minä olen työni puolesta ikäni joutunut tikkaamaan betonialustoilla. On jopa todennäköistä että lonkkavaivat tulevat kuvaan mukaan jossain kohtaa loppuikää. Mitä pidempään mennään näin sitä pareen tietysti. Ja liikapainoa ei parane kyllä haalia. Mutta kyllä esim. nuo ennen muutaman kerran vuodessa bemarinkin yläpokaan pään kolauttelut ovat jääneet korkeamman auton myötä. Kyllä jokaisella tietysti tavoite on että metsätyöt pystytään tekemään vielä kasikymppisenäkin. Mutta realismia on että aika kankea paketti sitä siinä iässä on jokatapauksessa. Ehkä metsäpäivän jälkeen jo nöyrtyy matalaankin autoon pareen. Hyvä kun sinne konttaamaan pystyy. Taitaa silloin kääntyvä invapenkki olla paras apu. Siis autolla lähelle työmaata, ei luonaa Corollalla eikä Golffilla. Talvet tuovat vieläkin lunta näillekkin selkosille meidän ikämme.

    harrastelija harrastelija

    Palstalla on varmaankin monenlaista auton kuluttajaa ja itse kukanenkin kertoo omista tarpeistaan. Riitaa näissä asioissa en ymmärrä, vaikka eihän tästäkään asiasta riidellä vaan keskustellaan asiallisesti 🙂

    Joka tapaiksessa edellistä autoa ostaessa tuli istuttua Skodankin etupenkille. Penkkiä oli myös vissiin säädetty edellisen koeajajan toimesta, koska sinne tipahti niin alas, että tuntui vaikuttavan jo näkyvyyteen. Ylös kampeutuminen oli sitten kanssa oma lukunsa. Sinne jäi liikkeen parkkiin. Vw Alltrackkia esiteltiin sitten ainoastaan myyntihallissa – lienekö tietäneen meikäläisen pankkitilin tai sitten tilin pienuus näkyi käyttäytymisestä?

    Vaikka aikoinaan olin jopa neuvojana Vw: konsernissa, niin totean solti, että ko auto jatkaa edelleen Adolfin pyyntöä (määräystä), että sen tulee olla kansanauto! Hyvä käyttöautohan vw-perhe on edelleen, luxusta on sitten Porchet, Carmakiat jne…

    Niin siitä yksilöllisyydestä; itse mieluisinta on romuta koiran ja/tai työvehkeiden kanssa metsäteitä ja auton on oltava siihen käypänen. Kommenteistaan päätellen esim. ”Gla” kuuluu näihin herrasmies-metsänomistajiin, joiden ei tarvitse juuri kestopäällystieltä sivuun poiketa. Siitä eteenpäin kyyti tulee ostofirman kartanlukijan paikalla, jolloin oma auto on sitten omaa käyttöä varten.

    jees h-valta

    Gla on yksinkertaisesti liian järkevä että se haittaa jo käytännön autovalinnankin tekoa. Liekö monessa muussakin haittana. Elämässä pitää hiukan ”hurvitella” ja kokeilla ja joko ilahtua että jees! tahi pettyä että voi per…. mikä jäi käteen. Olen ympäristöä mielelläni suojeleva ja ilmastoa eritoten mutta kompromisseja on vielä tehtävä kauan ennenkuin sopivia paketteja minunkin käyttötarpeeni tyydyttämään alkaa ilmaantua. Mutta uskon että akkuteknologia hoitaa sen aikanaan ja sopiva paketti akkuja vie korkealla maavaralla olevaa kiesiä kohti metsää aivan sopevasti. Vaikka se sitten olisi säädettävä maavara ja sitten hiukan pudotetaan kun lähdetään asfaltille. Mutta hintakin pitää sopia tavis mo:lle koska ei ole siihen varakkaampaan kastiin syntynyt. Metsästä pitää apuja repiä myös autoihin.

    Tolopainen Tolopainen

    Jos nyt autoa ostaisi ja ympäristönäkökohtia painottaisi niin tietenkin valinta olisi  pistokehybridi. Sillä ajaa lyhyen työmatkan sähköllä ja pidemmät polttomoottorilla. Suomen olosuhteissa hybridi on ainut järkevä vaihtoehto. Sähköautot pakkasissa ei koskaan tule toimimaan taloudellisesti. Fysiikan lakeja ei voi muuttaa.

    Metsäautoja saa tonnilla se on aivan eri auto kuin käyttöauto.

    MaalaisSeppo

    Sokolootan myyjän vika, kun ei hoksannut säätää penkkiä ylempään asentoon Harrastelijaa varten. Kaupanteko ei olisi heti tyssännyt, jos penkki olisi säädetty ylemmäksi.

    Itsellä on sama ongelma. Pojan lainattua autoa penkki on liian alhaalla. Osaan onneksi säätää sen ylemmäksi.

    Jesse on ostanut auton ottaen huomioon mahdollisen kunnon heikkenemisen. Miksei samalla ostanut inva-käyttöön sopivan. Ei kannata liikaa ennakoida. Kannattaa ennemmin pitää kunnostaan huolta.

    Jätkä

    Harrastelijalla myös tietämättömyyden aiheuttama munaus. Toki pitäisi jo tietää, että ainakin kuskin jakkarat ovat aika kauan olleet säädettäviä – myös korkeuden suhteen. Kun siihen vielä yhdistetään ohjauspyörän kääntö ylemmäksi ja mahdollisuus vetää taaksepäin  alkaa mahakkaammat ja lyhytkätisemmätkin löytää ergonomisemmat senssit. Polkimet kun vielä voisi siirtää lähemmäksi, saisivat kitukasvuisetkin paremman ajotuntuman.

    Joissakin autoissa on penkissä sähkösäätö, johon on asennettu muisti, joten ku pitkä vaihtuu pätkäksi taikka päinvastoin, saa muistista aikaisemmin asettamansa säädöt istuimeen. Mielestäni kätevää, jos autolla ajelee eri henkilöitä kaksi tai vaikka kuusi.

    Gla Gla

    Harrastelija: ”Ainakin 10 – 20 tuhatta km /v ajolla Suomessa on sama kuluttaako auto jonkun desin enemmän tai vähemmän . Pääasia, että auto täyttää omistajan tarpeet.”

    Kulutus ei ole mitenkään käyttäjän tarpeista irrallinen asia. Muutama desi ei tietenkään vaikuta, mutta kun puhutaan liki litran erosta, sillä on jo merkitystä. Monesti autokannan uudistamistakin puolustetaan nykyaikaisilla ominaisuuksilla ja aika monta vuotta saadaan mennä taaksepäin, jotta saadaan keskimäärin litran muutos kulutukseen. Hassua, että näkökulmasta riippuen samalla asialla joko on tai ei ole merkitystä.

     Harrastelija: ”Meillähän maantieajonopeudet on laskettu yleisesti 80 km/h, joten se nopeuden neliö ei niin kovasti vaikuta.”

    Etenkin talvella 80 on yleinen, mutta Suomen liikennesuoritteesta suuri osa syntyy 100 ja 120 rajoituksilla.

    ”Kommenteistaan päätellen esim. “Gla” kuuluu näihin herrasmies-metsänomistajiin, joiden ei tarvitse juuri kestopäällystieltä sivuun poiketa. Siitä eteenpäin kyyti tulee ostofirman kartanlukijan paikalla, jolloin oma auto on sitten omaa käyttöä varten.”

    Aikanaan, kun käytössä oli firman (ei kuitenkaan ostofirman) nelivetopickuppeja, tietysti autolla tuli ajettua pahempiin paikkoihin kun omalla henkilöautolla. Noiden autojen käyttökuluista tuli sen verran selkeä käsitys, ettei vastaavaa tee mieli itselle hankkia. Eikä mikään asia ole jäänyt auton puutteen takia tekemättä.

    Kestopäällysteeltä tulee tarvetta poiketa, mutta koitan pitää tiet sellaisessa kunnossa, ettei nelivetomaasturille ole sen takia tarvetta. Pääsee talkooporukkakin istutustyömaalle. Ja tarvittaessa vaikka ambulanssi. Sen verran pelivaraa kaipaan, että sen samat pari senttiä ylimääräistä maavaraa kuin Jessellä olisi kiva lisä. Siihen en kuitenkaan tarvitse 15 cm korkeampaa koria puskemaan tuulta moottoritiellä varsinkaan, kun noissa autoissa näyttää olevan järjestään luokkaa pienemmän tavaratilat, mutta aavistuksen isompi hintalappu kuin vastaavan kokoisissa farkuissa.

     

    Visakallo Visakallo

    Minun on sanottava suoraan, että ajatus työskennellä metsässä vielä 70-80 vuoden iässä ei oikein houkuta. Kun kuusikymppiä tuli mittariin ja samalla 45 vuotta työelämässä, kaipaa jo jotain muuta. Onneksi tuli aloitettua eläkesäästäminen nelikymppisenä, joten tämän kuun alussa tullut ensimmäinen eläkesumma tuntui oikein mukavalta. Seuraavaksi onkin hankinnassa työpaita tekstillä: ”Eläke juoksee, minä en!”  Päivätöitä on tarkoitus vielä jatkaa, mutta vittuiluja ei viitsi, eikä ole tarvettakaan kuunnella. Metsässä voi vielä käydä sen verran kuin hyvältä tuntuu. Sama pätee tuleviin autohankintoihin. Niiden on tunnuttava hyvältä, sillä muuten niissä ei ole mitään järkeä.

    Tolopainen Tolopainen

    Olis kannattanut valita sellainen duuni josta täysieläke karttuu 25v:saa.  Niin voisi katsella ikkunasta kun köyhät menee töihin.

Esillä 10 vastausta, 5,101 - 5,110 (kaikkiaan 5,990)