Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,091 - 5,100 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Anneli jotain esittää 16 tuuman vanteista. Mitä hän tarkoittaa? Onko kysymys alkuperäistä isommista- vai pienemmistä vanteista?

    Tähän asti, kun on hankittu isommat vanteet, on myös hankittu littoisemmat renkaat, joiden johdosta ei ainakaan ajomukavuus lisäänny. Jos lisätään vanteen halkaisijaa pari tuumaa ja renkaan leveyttä saman verran, muuttuu kosla kuin kosla kovapyöräkärryksi.

    Sen lisäksi auto pitää muutoskatsastaa.

    Gla Gla

    Eli käsityksesi petep ongelmista perustui uutisointiin Oulun seudun jakohihnoista? En tiedä, onko ongelmia muualla, joten en tiedä ongelmista, enkä ole päätöstä tehnyt. En ole edes autoja käynyt vakavissani katsomassa, eikä ole aikomusta ihan vielä vaihtaa. Jees on muuten oikeassa, mutta mielestäni mahdoton vaatimus ei pitäisi olla ulkomitoiltaan kohtuullisen, mutta sisältä riittävän tilavan auton löytyminen luotettavalla tekniikalla ja katumaasturibuumin keskellä pari senttiä tavallista henkilöautoa paremmalla maavaralla. Sitäkään en usko, että Roc syrjäyttää Golfin. Autovalmistajille kaavaillaan tavoitetta pienentää malliston päästöjä ja siinä kisassa ei korkeista autoista ole iloa varsinkaan, kun uusi päästömittausnormi otetaan ensi vuonna käyttöön. Enää ei ole mahdollista aliarvioida ajovastuksia, kuten nykyisessä mittaustavassa.

    Jessen 1,8 kilsan työmatkalla korkeudella ei olekaan väliä, mutta minulle sillä on. Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä ja otsapinta-alaltaan suuri kori kasvattaa vastuksia nopeammin kuin pienempi.

    jees h-valta

    Sillä suurella ja korkealla korilla ei mielestäni vielä ole mitään tekemistä katumaasturien korkeuden kanssa. Aika olematon ongelma saavutettuun hyötyyn nähden. Kuten olen maininnut myös ikääntyvä ihminen kampertaa korkeammasta huomattavasti sutjakammin sisään ja ulos. Joka ei tietysti koske Glata vielä mutta en itekkään aio jäädä sitä aikaa tumput suorana pällistelemään vaan olen jo nyt varautunut. Kun ei koskaan tiedä miten ihmisen kroppa muuttuu ja missä vauhdissa. Ja kun ei tiedä jos tykästyy vaikka kymmenkuntakin vuotta vielä samalla pösöllä päästelemään. Sinä aikana alkaa ehkä jo tuntua ainakin kankeus väärissä paikoissakin. Olen aivan lähipiirissä nähnyt kuinka nopeaankin huonolla tuurilla ihminen voi mennä lähes liikuntakyvyltään kelvattomaksi. Jo lähellä tätä omaakin ikääni. Siinä ei desi sinne tahi tänne ole ydinkysymys vaan se pääsetkö ilman avustajaa kylille vai ei. Kyllähän katumaasturibuumi voi ihan paksusti ja siinä tuskin radikaalia nopeasti tapahtuu.

    Gla Gla

    Jotenkin tuntuu epäuskottavalta, että kun jo sähköautoa kaavailet seuraavaksi, olet nyt valmis ajelemaan suurella kulutuksella siksi, että ehkä tulevina vuosina liikkuvuutesi heikkenee, jolloin korkea kori helpottaa autoon kulkuasi. Autovalmistajat tekevät paljon työtä saavuttaakseen desinkin kulutuksen pienentymisen. Siksi on ihmeellistä, että työ moninkertaisesti hukataan tuollaiseen selittelyyn. Minusta parempi tapa on pitää itsestään huolta ja isäni tavoin tehdä metsätöitä yli 80-vuotiaanakin, jonne kulkee 1,47 m korkealla henkilöautolla. Ei tietty onnistu kaikilta, mutta suuri osa ongelmista on itseaiheutettuja.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jätkä: kommenttini liittyi Glan pohdintaan erilaisista renkaista: ”Alltrack- ja Scout-versioissa on korotusta lisätty 225/45-18 rengastuksella, jossa halkaisija on 28 mm vakiona olevaa 205/55-16 suurempi eli tuo 14 mm lisää maavaraa.” Pyrin itse käyttämään ainakin talvirenkaana mahdollisimman korkeaprofiilisia renkaita mitä ko. mallin repertuaarista löytyy, koska ovat mukavammat ja ehkäpä myös lumikeleillä turvallisemmat.

    Gla Gla

    Tm on mitannut Jessen autolle maantiellä kulutukseksi 5,8 l/100 km. Hyvä luku tuon tyyppiselle korille. Samalla moottorilla 308 farkku vei 4,9 l. Sekin on hyvä arvo, joten moottori on onnistunut ainakin tuossa suhteessa. Korimallien välinen ero on kuitenkin selvä. Tasaisen nopeuden mittauksessa 120 km/h nopeudessa ero on 1,8 l. Tavaratilaakin on 308:ssa lähes 100 l enemmän. Valitettavasti maavaraa on 4 cm vähemmän.

    Jätkä

    Joo Anneli. Olet täysin oikeassa.

    Talvella paksut ja kapeat renkaat ja kesälläkin, jos ei imago edellytä littanoilla kivikovilla kumeilla ajamaan, joissa ei ilmatilaa ja joustoa vanteen ja tien välissä ole nimeksikään.

    rööri roope

    Minul kuluttaa autot 8 litraa satasella ihan ok.Litrahinta 0.61.joo repikää siitä kutén Anneli kuittas.

    harrastelija harrastelija

    Ainakin 10 – 20 tuhatta km /v ajolla Suomessa on sama kuluttaako auto jonkun desin enemmän tai vähemmän . Pääasia, että auto täyttää omistajan tarpeet. Meillähän maantieajonopeudet on laskettu yleisesti 80 km/h, joten se nopeuden neliö ei niin kovasti vaikuta.

    !970-luvulla ei ollut nopeusrajoituksia. Firman autolla kesänopeus oli niin paljon kuin autosta pääsi pitkillä matkoilla. Kulutusta ei tullut edes seurattua. Keski-Euroopan baanoilla on suuret nopeudet ja siksi auton valmistajat kuten vw pitävät tuota kulutusta esillä. Päästötkin saa sitten sille tasolle kuin vw:n ostajat haluavat heidän omilola mittareilla.

    tupe tupe

    Kannattaa ostaa kotimainen Mercedes. Malleina joko A tai se upea maasturi. Herättää sopivaa kateutta.

Esillä 10 vastausta, 5,091 - 5,100 (kaikkiaan 5,990)