Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 501 - 510 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo

    Saksalaislehti Hannoversche Allgemeinen mukaan autonosia valmistavia Boschia ja Continentalia epäillään vuosia kestäneestä hintakartellista.

    Continental olisi varautunut vähintään noin sadan miljoonan euron sakkoihin.
    Continentalin liikevaihto pyörii yli 39 miljardissa eurossa. Sillä on maailmanlaajuisesti 212 000 työntekijää.

    Bosch-monialakonsernin vuosittainen liikevaihto liikkuu 52 miljardissa eurossa ja se työllistää maailmalla yli 300 000 ihmistä.

    Bosch on mukana myös Volkswagenin diesel-skandaalissa. USA:ssa sitä uhkaa suuri lasku osallisuudesta päästömanipulointiin.
    Konsernin arvioidaan jo varautuneen ainakin 650 miljoonalla eurolla ylimääräisiä kuluja varten.
    Kauppalehti

    lastunraapija

    Pellin laatu on varmaan aivan olennainen asia auton kestävyydessä. Parkkipaikoilla näkyy viime vuosikymmeneltä peräisin olevia tähtimerkin autoja, joissa ruoste hajottaa pyöränkoteloita, mutta saman merkin vanhempia malleja näkee jokaisella ison marketin parkkipaikalla ihan siisteinä. Oma kokemus on Fordin pakoputkistosta, joka on 12-vuotiaassa autossa edelleen alkuperäinen. Aiemmissa autoissa oli pakoputkiremppa vuorossa aina muutaman vuoden välein. Onhan myös sitten menneiltä ajoilta oma tarinansa Mossen pellit, jotka menivät kahdessa vuodessa puhki. Eli mitenkäs auton ostaja saa tietää peltien laadusta muuten kuin ostamalla 10 vuotta vanhan auton, joka on edelleen hyvin kasassa?

    Puuki

    Auton pohja kannattaisi tervata muutaman vuoden välein.
    Terva on hyvä este ruosteelle, vaikka ruosteenesto aineiden markkinoijat sen tietysti teilaavatkin huuhaaksi.

    pihkatappi

    Katsoin kulutuksen Scouttiin palstalla käynnistä. On huomattava että kulutusmittari on Volkkarin manipuloima, mutta kun se näytti kulutukseksi 4,2 l/100km, uskoisin että alle 5 litran tuo matka taittuu. Matkalla pari ohitusta, muutoin tasaista jurruutusta. Joku aiemmin ketjussa tuumi että talvirenkailla kulutus kasvaa, mutta kyllä tuo 86 km/h jurruttaminen kutos vaihteella kuluttaa talvirenkaillakin aika vähän.

    lastunraapija

    Minulla talvirenkailla menee puoli litraa vähemmän bensaa satasella kuin kesärenkailla. Tietysti ajotapakin voi olla talvirenkailla rauhallisempi. Talvirenkailla on vähäisempi kitka sulalla tiellä kuin kesärenkailla. Siinä voi olla eron syy.

    jees h-valta

    Minulla taas on VW:lla hyvä kulutusmittari kun tankkaan mökille lähtiessä tankin täyteen ST-1:llä eli vähän pohjista riippuen noin 70-75 litraa bensiiniä ja kun ajelen viikonlopun mökkireissun ja pääsen samalle tankille siten että aletaan hälytysrajalla olla. Välillä hälyttää, välillä ei. Riippuu onko ollut ohituksia paljon vaiko tasaista menoa. Kilometrejä tulee 616 km. Mittari näyttää noin 11,4 paikkeilla aika tasaiseen.

    Gla

    Autossa pohja taitaa olla viimeinen paikka, mikä ruostuu. Pahimmat paikat on kotelot ja niissä pellin saumat. Sinne ei tervaa kotikonstein saa levitettyä ja jos saumat on tehtaalla tehty ruostumista ajatellan huonosti, ei käsittely tällaisesta autosta hyvää tee.

    Itse en ole huomannut, että talvirenkaat vaikuttaisi kulutukseen. Sen sijaan lämpötila vaikuttaa. Kesällä mennään pienemmillä kulutuksilla kuin nollakelissä, pakkasista puhumattakaan, kun omat ajoni ei satojen kilometrien yhtenäistä matkoista yleensä muodostu. Lohkolämmitinkään ei lämpötilan vaikutusta täysin paikkaa, kun se lämmittää vain moottoria, mutta ei voimansiirtoa yms. liikkuvia osia.

    Puuki

    Joissain autoissa ruostuu ensin helmat. (”Pohjan tervaamista”
    pystyy ainakin nohevimmat jatkojalostaa päässään koskemaan muitakin kohtia autossa). Kotelotkin voi käsitellä samalla tavalla kuin varsinaisilla ruostesuoja-aineilla tehdään. Tervan pystyy tekemään juoksevammaksi mm. vernissalla tai öljyllä.
    Terva ei kelpaa ”viralliseksi” ruostesuoja-aineeksi ,
    koska on liian halpaa.

    Visakallo

    Kylmillä ilmoilla kulutus nousee myös auton eri toimintojen suuremman sähköntarpeen takia.
    On penkin-, ohjauspyörän-, lasien-, peilien lämmittäjää, sähköistä imuilmanlämmittäjää, ilmastointia käytetään höyrynpoistoon laseista, jne.
    Joillakin automerkeillä onkin ongelmana akun tyhjentyminen, jos autolla joudutaan kylmänä aikana päivittäin ajamaan toistuvia lyhyitä matkoja, eikä autoa voi jättää käyntiin.

    Rane

    Ranekin sortui viimein ostamaan uuden auton.Hilux meni eräälle tuttavalle.
    Vaikuttaa siltä että kehitys on tuonut mukanaan huonoja teknisiä ratkaisuja.Esimerkiksi tässä uudessa on dieselmoottori ja hiukkassuodatin.Öljytikussa on ylämerkin yläpuolella merkki joka tarkoittaa että jos pinta nousee sinne saakka niin öljyt pitää vaihtaa.
    Öljyn pinta nousee kun hiukkassuodattimeen syötetään moottorin pakokaasujen mukana palamatonta polttoainetta joka sitten palaa suodattimessa ja polttaa näitä jäämiä.
    Dieseliä siis ilmeisesti ajoittain holvataan sylinteriin ylenmäärin ja osa siitä valuu männänrenkaiden ohi kampikammioon.
    Vanhassa Hiluxissa öljytikkua katsottiin ettei vaan öljyt ole vähänä,uusissa autoissa taas ettei holvaa yli .

Esillä 10 vastausta, 501 - 510 (kaikkiaan 5,990)