Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,081 - 5,090 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    Tavaratilan koon voi mitata monella tavalla. Itse puhun menetelmästä, jolla TM niitä mittaa eli tulokset ovat vertailukelpoisia toisin kuin valmistajien mittaukset. Karoqia ei ole vielä testattu, mutta Tiguanissa tilaa on 390 l (tuon verran muistin väärin). Tila kasvaa 500 litraan, kun takapenkin siirtää eteen. Tällöin takapenkille ei enää mahdu ketään, kun polvitilaa ei ole eli kyse on puhtaasti kikkailusta.

    Pystyperäisessä Golfissa on tilaa 340 l ja ainakin edellisen korimallin farkussa 500 l.

    Muutamassa autossa on kallistuva selkänoja ollut, mutta mihinkään en ole tarvetta kallistamiseen keksinyt. Matkustusmukavuus heikkenee olemattomaksi kallistamisen myötä. Omassa autossani takapenkki kaatuu ja tuloksena on tasainen lattia. Tiguanissa penkit jää kallelleen ja tavaratilan pohjan ja penkkien väliin kynnys. Omassani on verho, mikä joustaa jos tavarat nousee hiukan sen yli. Verho on helppo poistaa, jos isompaa tavaraa kuljettaa. Sidontalenkkejä on 8 kpl ja niissä roikkuu jatkuvasti sidontaliinat. Kauppakassit on helppo sitoa niillä kiinni niin, ettei kassit kaadu kesken ajon. VW:n ja Skodan kassikoukkuja kovin kehutaan, mutta millään en niihin saisi vaihtelevaa määrää vaihtelevan kokoisia tavaroita ripustettua. Ja kun liinat on aina paikoillaan, muutakin tavaraa todella tulee sidottua kiinni. Esim. polkupyörä. Oletettavasti nailonista tms. materiaalista tehty sidontaliina kestää äkkitilanteessa kuormitustakin toisin kuin kuminauha.

    Kallistelu on korkeiden autojen ongelma painopisteestä johtuen. Jousitus tai kallistuksen vakaajat voidaan tehdä jäykiksi, jolla kallistelu pysyy kurissa, mutta heikentää mukavuutta ja/tai ajettavuutta. Fysiikalle ei edes autoinsinööri mahda mitään. Siksi 15-20 mm korotettu farkku on mielestäni ihanteellinen valinta, tarjonta vain on vaatimatonta.

     

    Gla Gla

    Tsi-moottoreissa on ongelmia, kun jakopäässä on ketju. Golfissa tuosta koneesta on luovuttu 2012 ja sen jälkeen asteittain muistakin konsernin malleissa. Eihän siitä ole kuin viitisen vuotta, mutta tsi on paha ja sillä siisti.

    Oliko muita ongelmia?

    oksapuu

    No juu…

    Tuli tuossa juuri 2.0tdi Transportteriin takaisinkutsu (30tkm ajettu), jotain pitäisi kuulemma sieltä jakopään suunnalta vilkaista…

    petep

    Sitä pitää kytätä joka huollossa sitä remmiä onko menossa poikki…..

    Gla Gla

    Vielä ei ole Trafin sivuilla mainintaa Transportterin jakopään takaisinkutsusta.

    https://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Pakettiauto&mark=Volkswagen&model=

    Laitatko oksapuu täsmälliset tiedot tuosta kampanjasta?

    Sinänsä en takaisinkutsusta olisi huolissani. Siinä oletuksena on, että vika korjataan. Ikävämpi on tsi:n ketjun tai dsg:n kaltaiset ongelmat, jotka menee osittain tai kokonaan omistajan piikkiin ja silti jää epäilyttämään, poistuuko ongelma.

    Olen koittanut googlettaa hihnan ongelmista, mutta muuta kuin taannoista Oulun seudun pölyongelmaa ei löydy. Eli kun viidessä vuodessa on autojen mittarissa keskimäärin liki 100 tkm, luulisi ongelmien jo näkyvän. Elleivät sitten huollossa kaikessa hiljaisuudessa tee korjauksia. Tuskin, vaikka viimeaikaisten kohujen jälkeen mikään ei yllätä.

    petep

    Tiedät ongelmista ja haluat silti Volkkarin. Olet tehnyt valintasi.

    jees h-valta

    En aivan usko valintaan enkä sen lähellekkään pääsyä kun on Gla kyseessä. Tuo asenne vaatii lähes mahdottomia ja kuitenkin hakee normaalia piskuista perheautoa. Siksihän Golf mielletään yleisesti. VW sinällään ei ole ollenkaan huono valinta mutta miksi hakea sieltä ”loppuun tapettu raakki”. Eli valmistussarjana lopun enteissä oleva malli jonka Roc korvaa varmasti pikapuoliin. Kuten Tiquaninkin käy. Varmasti malleissa on nyt niin samankaltaisella segmentillä olevia että kunhan nähdään uuden mallin suosion taso niin perustussale Golf katoaa ja jälleenmyyntiarvo sen myötä.

    Jätkä

    ”Tiedät ongelmista ja haluat silti Volkkarin. Olet tehnyt valintasi.”

    Audi Quattro on kuitenki auto aivan parhaasta päästä. Hintava tosin.

    jees h-valta

    Tuo kyllä on aivan turhaa myös tuo auton korkeudesta vouhkaaminen. Ei tuo ranskis sen pareen kuin VW:kaan mitään heilunut eikä huojahdellut. Nuo korkeuserot nykyautoissa on aivan olemattomia tekijöitä autojen ajettavuudessa. Eri jos tosiaan täällä saisi ajaa esim. 200km/h niin sekin alkaisi jo jotain vaikuttaa. Ja jos auto tosiaan kuluttaa sekalaisessa ajossa noin kuusi litraa sadalla on myös ilmanvastuksen vaikutus todella vähänläntä. Minulle tuo kulutus on lähinnä kuin ei mitään ja autoilu on nyt todella halpaa.

    oksapuu

    Pitänee laittaa ”portteri” Tammikuussa huoltoon, kerron sitten…

    Kyllä Quattro oli kiva peli, tankin kun laittoi täyteen naftaa niin näyttö kertoi että taivalta oli edessä toista tuhatta kilometriä..

    Tankillisella Lappiin ja toisella takaisin 🙂

Esillä 10 vastausta, 5,081 - 5,090 (kaikkiaan 5,990)