Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,071 - 5,080 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Puuki

    Jossain oli myynnissä Volvon 303C -mallinen museorekisteröity auto. Siinä olisi hyvä käytttöauto huonoille maisemille. Vähän samaa sarjaa kuin Mersun Unimog.  Jos palstat ei ole kovin  hajallaan, niin hyvä traktori + henkilöauto ajaa asiansa parhaiten metsäkäytössäkin.

    Gla Gla

    Petep, onko farmari-Golf 1,6 tdi-koneella ja etuvetoisena manuaalivaihteisena epäluotettava malli? Entä 1,5 tsi-koneella? Bensamalliin ei saa korotettua jousitusta, kun on jokin bluemotion-varsio. Skodalla on tarjolla 110 kW malli ja siihen korotuksen saisi.

    Jos nuo ovat huonoja vaihtoehtoja, mitkä ovat mielestä parhaimmat vaihtoehdot?

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Gla, mikset ostaisi Skoda Karoqia, nelivetona tietenkin? Hyvä auto pitkäksi aikaa.

    petep

    Tsi-koneista en ihan äkkiä ottaisi tontille. Mutta kyllähän niillä joku tykkää ajaella.  Ja nuo korotetut mallit  alkaa olla entisaikojen normaalikorkuisia eikä mitään maastoversioita.

    Hiluxmetsuri

    Auto tarpeen mukaan. Useimmille välttäisi vallan hyvin Toyota Corolla Hatchback 1.3. Siihen saisi kaiken mukaan:metsälle haisevat kuteet, öljyä tiputtavan sahan,etupenkin raapivan r-sahan ja arsenaalin erilaisia moottoriteemaan liittyviä nesteitä. Ei menisi vaikeisiin paikkoihin, kulkisi vaan kesällä ja laittaisi seisontavakuutukseen talveksi niin ei tarttis edes talvirenkaita. Tulisi edukkaaksi. Halpoja kilometrejä ja mahtavat kuluvähennystuotot.

    Gla Gla

    AJ: ”Gla, mikset ostaisi Skoda Karoqia, nelivetona tietenkin? Hyvä auto pitkäksi aikaa.”

    Tavaratilaa n. 350 litraa 500 sijaan eli saman verran kuin pystyperäisessä Golfissa tai Jessen Pösössä. Ei riitä perheen tarpeisiin. Jos riittäisi, katselisin pystyperäistä Golfia tai vaikka Suzukin S-Cross katumaasturia.

    Nelivetoisena hankintahinnassa 10 k€ ylimääräistä muiden turhien kulujen päälle. Etuvetoisena bensamallinakin tuosta pitäisi maksaa muutama tonni vastaavasti varusteltua Golf tai Octavia farkkua enemmän. Mikä on se ominaisuus, joka tuossa on ko. rahan arvoista?

    Petep: ”Tsi-koneista en ihan äkkiä ottaisi tontille. Mutta kyllähän niillä joku tykkää ajaella.”

    Mikset pidä tsi-koneista, liittyykö niihin jokin erityinen ongelma?

    ”Ja nuo korotetut mallit  alkaa olla entisaikojen normaalikorkuisia eikä mitään maastoversioita.”

    Vakiona maavaraksi ilmoitetaan 140 mm ja saman olen mitannut omastani. Korotettuna noissa pitäisi olla n. 155-160 mm. Visakallon CX3:ssa on maavaraa 150 mm ja monissa muissa katumaastureissa 160-170 mm, esim. Pösö 3008:ssa 160 mm. Alltrack- ja Scout-versioissa on korotusta lisätty 225/45-18 rengastuksella, jossa halkaisija on 28 mm vakiona olevaa 205/55-16 suurempi eli tuo 14 mm lisää maavaraa. Tavalliseen malliin voisi laittaa vakion tilalle 205/60-16, jolloin maavara lisääntyisi sentillä eli olisi ihan tavanomaisessa katumaasturien suuruusluokassa. Ne yhdessä riittäisi parantamaan etenemiskykyä huonoilla teillä juuri sen verran, kuin auton muutkin ominaisuudet antaa myöten. Auto kokonaisuutena olisi silti 15-20 cm katumaastureita matalampi ja sehän olisi etenkin taloudellisuuden kannalta pelkästään hyvä asia.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Karoq:
    Matkatavarasäiliön vähimmäistilavuus 521 l. Matkatavarasäiliön enimmäistilavuus 1630 l.
    https://www.auto-data.net/fi/?f=showCar&car_id=30426

    Takaistuimissa on monipuoliset säädöt: kallistuva selkänoja, siirto pituussuunnassa, kääntö eteen tavaratilan suurentamiseksi, kaikkien istuimen irrotusmahdollisuus… Mulle on riittänyt samankokoisen Yetin tavaratila kahden lapsen JA kahden koiran kanssa. Hattuhyllyn olen ottanut pysyvästi pois tieltä häiritsemästä ja lisännyt varoiksi kuminauhat tavaroiden sidontaan. Korkea maavara parantaa etenemiskykyä lumipyryssä ilman nelivetoakin. Siitä olen samaa mieltä, että 16-tuumaiset vanteet parantavat matkustusmukavuutta. Ainut ikävä piirre Yetissä on kallistelu mutkissa ja kuopissa: alusta saisi olla tanakampi. Tämä ominaisuus lienee Karoqissa korjattu?

    Harkitsen itse seuraavaksi autoksi Range Rover Evoqueta, joka on jonkin verran leveämpi: mutkissa hyvä, parkkitalossa huono.

    Jätkä

    ” Tsi-koneista en ihan äkkiä ottaisi tontille. Mutta kyllähän niillä joku tykkää ajaella.  Ja nuo korotetut mallit  alkaa olla entisaikojen normaalikorkuisia eikä mitään maastoversioita.”

    Pakko uskoa, kun vuosikymmenten kokemus kuuluu jo kirjoituksesta. Siihen tietenkin liittyy parimiljoonaa kilometriä ja lukuisia koneiden ja vaihteistojen laukeamisia.

    oksapuu

    Herra Guuglella tuntuu olevan paljon kerrottavaa Tsi-moottori ongelmista…

    Vaikeaa tuntuu olevan niin auton kuin metsätilankin hankinta juu 🙂

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Nopealla vilkaisulla päättelin epätieteellisesti, että TSI- ja jakoketjuongelma koskee lähinnä pieniä bensamoottoreita.

Esillä 10 vastausta, 5,071 - 5,080 (kaikkiaan 5,990)