Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,061 - 5,070 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    Ei tarvita koeajoa siihen, että tietää Ibizan ja C3:n olevan liian pieniä, kun vaatimuksena on farkku-Golfin veroiset tilat. Sama juttu 3008:n suhteen. 5008 on ehkä riittävän tilava, mutta se on tyypillinen korkea katumaasturi, jonka kulutus on aivan liian suuri minun maantiepainotteisessa ajossani. Sekin tieto varmistuu lukemalla auton testi, ei koeajolla.

    Minä en arvioi autojen alustoja merkin alkuperämaan perusteella. Tosin tuskin yhdessäkään uudessa autossa ajettavuus ei olisi riitävän hyvä, joten siltä saralta ei valinta ongelmaksi muodostu. Samoin kuten tylsyyskään ei ole ongelma. Kun ajaa samalla autolla liki 400 tkm, ehtii siinä ajassa moni uutena viehättävä persoonallinen piirre menettää merkitystään ja arkinen toimivuus, luotettavuus ja kohtuulliset käyttökulut korostua. Sen takia harmittaakin, että nykyisestä autosta pitää kohta luopua. Ehkä ns. vähemmän tylsään autoon kyllästyy kolmen vuoden jälkeen ja kynnys vaihtaa auto uuteen on alhainen. Se ei kuitenkaan ole eduksi kustannusten osalta.

     

    harrastelija harrastelija

    Oikeastaan metsäautona paras on jotain 10 t€ maksava maastokelpoinen kolhujakin kestävä 4-veto käyttöauto. Jos metsät ovat n. 50 km:n säteellä, niin ajo-ominaisuudet öljysorallakin riittävät. Ne oikeat ajo-ominaisuudet / käyttöominaisuudet mitataan siellä huonokuntoisilla sorateillä.

    Ei tulisi mieleenkään ladata raivaussaha / m.saha ja hirvikoira johonkin 2-vetoiseen kotteroon, jossa maavara on 12 cm.

    jees h-valta

    Harrastelija aivan oikeassa, ei tosiaankaan kyllä. Metsäautona on juuri oiva tuo edellinenkin VW koska sillä todella pääsi käytännössä kaikkeen mihin minunkin metsäni vaativat autolla pääsemään. Penkit laskettuna alas se kävisi vaikka raivaussahan kuljetukseen pituutensa puolesta. Mutta kyllä avolava on käytännöllisempi ja huolettomampi eikä tarvitse sutata ykkösautoa. Peugeot menee nyt kun käytän vain moottorisahaa mutta en sitäkään pitkän päälle halua sutata. Koska siinä kulkee myös ”fiksumpaa” tavaraa mökkireisuuilla. Ja siksi tuo metsäauto tulee seuraavaksikin lähikuukaausina olemaan avolava ja miellyttävä piilikin olisi jo tiedossa mutta vaatii hiukan talviloman tynkää että pääsee käymään paikanpäällä.

    Gla Gla

    Harrastelija: ”Oikeastaan metsäautona paras on jotain 10 t€ maksava maastokelpoinen kolhujakin kestävä 4-veto käyttöauto.”

    Riippuu tietysti siitä, miten hyvyyttä arvioidaan. Aikamoinen määrä metsänhoitoa pitää olla, jotta tuollainen valinta olisi perusteltu. Ja muutenkin tarvetta taloudessa kakkosautolle.

    Mikä on käyttöauto? Harrasteauton ymmärrän ja moni ns. metsätalouden harjoittaja maasturin ostaessaan varmaan ostaa samalla tietämättään harrasteauton (kuviteltu edellytys metsänhoitoharrastukselle), mutta ainakin itse olen oman autoni aikanaan uutena ostanut käyttöautoksi.

    ”Jos metsät ovat n. 50 km:n säteellä, niin ajo-ominaisuudet öljysorallakin riittävät. Ne oikeat ajo-ominaisuudet / käyttöominaisuudet mitataan siellä huonokuntoisilla sorateillä.”

    Ajettavuus moottoritiellä on ihan yhtä oikea ominaisuus kuin ajettavuus huonokuntoisillakin teillä. Painotus riippuu sitten käyttäjän tarpeista.

    ”Ei tulisi mieleenkään ladata raivaussaha / m.saha ja hirvikoira johonkin 2-vetoiseen kotteroon, jossa maavara on 12 cm.”

    12 cm on varmaan henkilöautoissakin harvinainen. Koiraa ei minulla ole, mutta oman autoni 14 cm tai etuvetoisuus ei ole mikään este raivurin tai moottorisahan kuljettamiseen. En ymmärrä, miten nuo edes teoriassa voisi liityä asiaan ja kun henkilöautojen farkkumalleissa on yleensä vastaavan kokoista (katu)maasturia suurempi tavaratila, koirakin viihtyy paremmin.

    Jos työkalut suttaa auton, tavaratilan pohjalla matto + pari sanomalehteä riittää ainakin moottorisahan alla pitämään paikat siistinä. Raivurissa kun ei teräöljyä käytetä, riski on vielä pienempi. Laita vaikka muovipussi terän päälle, niin ei talvella sulavan lumen ja jään mukana tule sitäkään vähää likaa autoon. Tai ompele raivurille säilytyspussi, ei ole iso vaiva tai investointi kun toisessa vaakakupissa on tuhansien eurojen metsäauton hankinta. Muutamassa muovilaatikossa tms. kulkee pienemmät tavarat ja on helppo nostaa autosta ja autoon. Tässäkään suhteessa maasturi ei ole yhtään huolettomampi. Muille voi selittää mitä haluaa, mutta olettekohan nyt autokuumeenne keskellä ihan varmasti rehellisiä itsellenne. Näin siis jos kyse on metsäTALOUDESTA ja käytännöllisyydestä eikä jostain, mikä ei kestä päivänvaloa.

    Nimetön

    http://www.stihl.fi/STIHL-tuotteet/Moottori-ja-oksasahat/Ter%C3%A4laitteet-ja-lis%C3%A4varusteet/Moottorisahojen-lis%C3%A4varusteet/21468-32332/Sahankuljetuslaatikko-polymeeri.aspx

    Ja tuommonen lähes ilmatiivis sahankuljetuslaatiiko ois Jeesen ongelmaan hyvä ratkasu ja ei tarvis jenkkilotjaa ostaa sahan kuljetukseen vaan sais nauttia pehmeästä Ranskalaisesta kaakonkulman reissuillakin.

    Gla Gla

    Ja suksiboksiin varmaan mahtuisi raivurikin, jos korkeakattoisen auton päällä boksin käyttäminen olisi mielekästä. Jostain syystä edes lumia noiden katolta moni ei ylety harjaamaan, saati sitten kattotelineen kanssa pelaamaan.

    harrastelija harrastelija

    Lähin palsta on alle km:n päässä. Sieltä reilu km on piennartietä palstan perille. Sinne pääsee Toyotan LC70:llä, piennartien koloisuuden vuoksi otan mieluummin etukauhalla varustetun Valtran. Kauhassa menee yllävän paljon tavaraa, ensi kevättä varten on tilattu n. 8 000 kpl pottitaimia.

    Muutenkin raivaamaan tai m.sahan kanssa tuulenkaatoja hakemaan traktori käy siihen hommaan. Kauhassa menee raivaussaha / moottrisaha + polttoaineet.

    Maasturi on tosiaankin hyötyauton lisäksi esim. koiraharrastusta varten hyvä. Hupiajelua varten on oltava toinen auto ja se on sopivan kokoinen automaattifarkku. Auto tarpeen mukaan.

    Gla Gla

    Ai koiraharrastus ei ole hupiajelua?

    Melko raskas on kulurakenne, jos tarvitaan tarktori, maasturi ja henkilöauto.

    Jätkä

    Jeessillä myös tuo kaluston määrä viittaa johonkin muuhun kuin metsäTALOUTEEN. = Kaksi traktoria, Katumaasturi korkealla maavaralla, Lava-auto, Muutama R-saha, muutama M-saha.

    Tuollaiselle metsätaloudenharjoittajalle paras auto olisi Audi Qattro farmarimalli, vetokoukulla ja auton korkuisella kuomulla varustetulla kolmimetrisellä peräkärryllä.

    Olisi ajo-ominaisuudet kohdallaan, kulkisi joka paikassa, missä henkilöautolla normaalit ihmiset ajavat, kuljetuskapasiteetti olisi mahtava.

    petep

    Ette ole kovin pitkälle päässeet jos ehdottelette Vw-konsernin vehkeitä jollekin autoksi……. Ehkä kun seuraavat 500 sivua menee niin sitten olette järjissänne.

Esillä 10 vastausta, 5,061 - 5,070 (kaikkiaan 5,990)