Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,051 - 5,060 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo Visakallo

    Tolopainen: ”Ei ole aikaa joutaville työssäkäynneille, kun parhaat ansiot on tulleet muutenkin eläkevuosina.”

    Mielenkiintoinen kommentti. Onko Tolopainen iskenyt rikkaan ja isoa eläkettä saavan naisen?  Olisi mukava kuulla pari sanaa Tolopaisen omasta työhistoriasta, jos sitä on olemassa, – vai rajoittuuko Tolopaisen omat tulot vain takuueläkkeeseen?

    Tolopainen Tolopainen

    Visakallo olet väärillä jäljillä. Naisiin ja autoihinn sijoittamalla ei yleensä omaisuus kartu, monet miehet ovat sen kokeneet kun kolmannen kerran samaa vanhenevaa omakotitaloa makselevat. Kyllä mahdollisuuksia olisi ollut, mutta ulkonäkö on toistaiseksi pitänyt neljän lapsen yksinhuoltajat seurani ulkopuolella. Eläkettä on sen verran että isokallolla on maksamista, jos meinaa samoihin päästä, kannattaa nostaa eläkemaksut tappiin viimeisinä vuosina.

    harrastelija harrastelija

    Tolopainen taitaa olla sitä ikäluokkaa, kun eläke määriteltiin 4 viimeisen vuoden tuloista poistamalla huonoin ja paras vuosi. Siihen aikaan olin jonkin aikaa erään valtakunnallisen yhdistyksen luottamusmiehenä. Itseäkin otti jo päähän tämä mulkkaus eläkkeelle jäävien osalta. Viimeisille vuosille piti yrittää järjestää normityöt kattoon, ylityöt mahdollisimman suuriksi ja vielä matkatöitä päivärahoineen, jotta brutto olisi noussut maksimiin.

    Kummasti vanhat ukot jaksoi painaa vaikka työtulos ei välttämättä ollut nuoremman työntekijän luokkaa. Näin keplottelemalla saattoi eläke nousta indeksin kanssa suuremmaksi mitä normi työpalkka oli ollut!

    Gla Gla

    Puunhalaaja: ”Kun teen saman matkan bussilla, menee aikaa päivässä liki neljä tuntia.”

    Tuo on tyypillinen julkisen liikenteen käyttöön liittyvä ongelma. Siksi itseäni ärsyttää suunnattomasti, kun puhutaan kaupunkiseutujen toimivasta joukkoliikenteestä. Se toimii jollain tavalla silloin, kun kuljetaan reunalta keskelle ja päinvastoin. Muitakin kulkusuuntia on olemassa ja jos aluepolitiikka sotketaan liikennepolitiikkaan, aiheutetaan tarpeetonta vahinkoa monille.

    Itselläni on työmatkan suhteen muuten hiukan sinua parempi tilanne (matka pidempi, mutta yhteydet paremmat), mutta pysäkiltä työpaikalle on matkaa kolmisen kilometriä ja kotoa pysäkille vajaat 3 km. Pyörällä tuon hurauttaisi hetkessä, mutta toisessa päässä en ole pyörälle keksinyt riittävän turvallista säilytyspaikkaa pysäkin lähistöltä. Täytyy alkaa neuvotella paikallisten vihreiden kanssa, muilla tuskin motivaatiota tällaisen matkaketjuun liittyvän ongelman ratkaisuun on. Taittopyörää ei kannata tarjota ratkaisuksi, ne ei vielä ole kehittyneet riittävän toimiviksi. Sähkökäyttöinen potkulauta saattaisi toimia ainakin kesällä.

    Puunhalaaja: ”Ja mikä parasta, autossa saa istua yksin, ei tule kukaan viereen istumaan ja iskemään tarinaa. Kyllä aika paljon saa valtio rokottaa ja hankaloittaa yksityisautoilua, jotta siirtyisin täyspäiväiseksi julkisen liikenteen käyttäjäksi.”

    Täysipäiväisyyttä ja muita ehdottomuuksia pitäisi osata välttää näissä asioissa. Niillä torpataan helposti hyviäkin ajatuksia.

    Satunnaisesti sinun työmatkasi ajaisi vaikka polkupyörällä, aikaakin menee vain saman verran kuin julkisilla. Kokeile, fiilis on takuulla parempi kuin autossa yksin istuen. Mutta älä ammu ajatusta alas räntäsateisiin yms. esteisiin vedoten. Ei meillä räntää sada kuin silloin tällöin.

     

     

    Gla Gla

    Tolopainen: ”Se on turha sotkeutua lillukan varsiin. Isossa kuvassa Helsingin seutu kasvaa reippaasti ja muu Suomi tyhjenee. Henkilöautojen käyttö tietenkin kokonaisuudessaan vähenee. Koko työelämä kokee suuren murroksen…”

    Työpaikkojen määrään en ota kantaa, kun Visakallo tyhjensi jo pajatson. Ja murroksesta puhumista en ymmärrä, kun samasta asiasta on puhuttu koko sen ajan, kun olen ollut työelämässä. Ei ole tulossa mitään murrosta, kun koko ajan ollaan muutoksen keskellä.

    Henkilöautoilun väheneminen on kiinnostava asia. Yhteiskunnassamme on tehty suunnitelma kävelyn ja pyöräilyn lisäämisestä lyhyillä matkoilla yksityisautoilun kustannuksella. Suurissa kaupungeissa ainakin pyöräily on lisääntynyt, mutta yksityisautoilun ajosuorite ei tietääkseni ole vähentynyt. Määrä kasvaa n. parin prosentin vuosivauhtia. Kasvu on viime vuosina hidastunut, mikä antaa uskoa tulevaisuuteen. Potentiaalia yksityisautoilun vähentämiseen kyllä on, koska ainakin isoissa kaupungeissa suurin osa matkoista on enintään 5 km ja muistaakseni enemmän kuin 2/3 alle 3 km. Pitäisi vain osata ajatella asiaa sen sijaan, että automaattisesti lysähtää autoon tuollaistenkin matkojen takia.

     

    Jätkä

    Kaupunkien keskustaliikenteessä pienet akkukäyttöiset kuljettimet puolustavat paikkaansa, sellaiseksi lasken myös sähköauton – vielä.

    Maantiematkoilla ja maaseutuasukkailla polttomoottorikäyttöiset vehkeet ovat kuitenkin pääasiallinen kulku- ja kuljetusväline.

    Toki minullekin kävisi sähkökäyttöinen auto, mutta se, että ne ovat niin järjettömän kalliita, estää sellaisesta edes haaveilemasta.

    Myönnän, että lähellä on aika, jolloin esim liikenneasemilla voi olla niin tehokkaat latausjärjestelmät, että muutama auto voisi olla latauksessa samaan aikaan, kun niiden omistaja on pitsalla tai munkkikahvilla.

    Sähköliittymän kokokaan ei loppujen lopuksi ole rajoittava tekijä, koska liikenneasemalla voisi olla isohko akkukapasiteetti, jolla huippukulutuksen sähköntarve saataisiin tyydytettyä. Toisaalta en usko, että meidänkään liikenneasemille riittävän paksujen johtojen vetäminen maltaita maksaisi, koska iso sähköasema on kivenheiton päässä ja IVO:n linja tulee suoraan sinne.

    Rane2
    jees h-valta

    Vaikka ei aivan vuoden auto kisa mutta eurooppalaisten toimittajien Autobest-kisa oli aikamoista PSA-yhtymän juhlaa. Citroen c3 Aircross voitti ja Seatin Ibiza jäikin kakkoseksi. Ibizahan voitti nyt vuoden auto tittelin. Kai jo on palstalaisillekkin selvinnyt missä suunnassa Eurooppaa ne suositut ja halutut automerkit tehdään. Citroenin maahantuojan tilauskirjat ovat Aircrossia pullollaan ja Peugeothan viimevuotisen menestyksen myötä myös myy hyvin 3008:a ja 5008:a. Eipä VW:n Roc oikein rokannut viimeisissä kisailuissa.

    Gla Gla

    Osaatko Jees sanoa, millä kriteereillä eurooppalaiset toimittajat autoja arvioivat? C3, Ibiza, Aircross, 3008 tai 5008 ei tarjoa sellaista kokonaisuutta, mikä minun tarpeitani vastaisi, joten ihan suosiolla jätän tuon autoteollisuuden ja toimittajien luoman markkinahumun muiden iloksi. Sitäpaitsi, minua paperilla eniten kiinnosta vaihtoehto eli farkku-Golf ei kisaan edes osallistunut, kun malli on esitelty 2012 tai 2013. Vilpittömästi olen kuitenkin iloinen puolestasi, että löysit tarpeitasi vastaavan auton. Itselläni on vielä haussa tuote, johon 30 k€ omaa rahaa olisin valmis sijoittamaan.

     

     

    jees h-valta

    Mistä tiedät ettei vastaa sinun tarpeitasi jos et autoista ja niiden ominaisuuksista edes tiedäkkään. Oletko koskaan edes ranskalaisautoa ajanut? Muutaman sata kilometriä kun ajelet alat jo ehkä jotain käsittää ransk.-autojen ominaisuuksistakin. Kyllä se kovat saksalaisalustat voittaa ajolleen monellakin tapaa. Ja Golffikin on niin jumalattoman tylsä kuin auto vain olla voi. Mutta toki ei Corollalle siinäkään pärjää.

Esillä 10 vastausta, 5,051 - 5,060 (kaikkiaan 5,990)