Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 5,041 - 5,050 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    Tolopainen: ”Yksityisautoja tarvitaan vain kolmannes nykyisistä kun siirrytään yhteiskäyttöön.”

    Liikennesuorite on se, mikä ratkaisee. Ei se, paljonko autoja on parkissa.

    Toki yksityisautoilu on tilan käytön kannalta tehoton ja siten autojen määrän aleneminen olisi hyvä asia. Muuten sen idea on minulle yhtä hämärä kuin taksi joukkoliikennevälineenä. Yksi matka 2…3-kertaisella ajosuoritteella. Noille vielä varataan omat kaistat kaupungeissa, en käsitä.

     

    Visakallo Visakallo

    Yksityisautoilu ei käytännössä voi vähenttyä kuin kaikkein suurimmissa kaupungeissa. Linja-autoliikenne jatkaa keskittymistään pääteiden reiteille. Taksiliikenteen vapautus siirtää taksit pienemmiltä paikkakunnilta isoimmille. Ajokortti-ikää ollaan laskemassa, jotta opiskelijat pääsevät kulkemaan maakuntapääkaupunkeihin keskitettyihin oppilaitoksiinsa.

    puunhalaaja

    ”Yksityisautoilu ei käytännössä voi vähenttyä kuin kaikkein suurimmissa kaupungeissa”

    Näin juuri. Asun Suomen mittakaavassa ison kaupungin isossa lähiössä ja käyn naapurikunnan keskustassa töissä. Aina välillä auto on telakalla, joten joutuu käyttämään julkisia. Työmatkaa on henkilöautolla yhteen suuntaan 44 kilometriä, ja aikaa menee keskimäärin 32 minuuttia. Eli tunti viisi minuuttia päivässä. Kun teen saman matkan bussilla, menee aikaa päivässä liki neljä tuntia.

    Ja mikä parasta, autossa saa istua yksin, ei tule kukaan viereen istumaan ja iskemään tarinaa. Kyllä aika paljon saa valtio rokottaa ja hankaloittaa yksityisautoilua, jotta siirtyisin täyspäiväiseksi julkisen liikenteen käyttäjäksi.

    Tolopainen Tolopainen

    Se on turha sotkeutua lillukan varsiin. Isossa kuvassa Helsingin seutu kasvaa reippaasti ja muu Suomi tyhjenee. Henkilöautojen käyttö tietenkin kokonaisuudessaan vähenee. Koko työelämä kokee suuren murroksen tulevina vuosikymmeninä, kun suurin osa työtehtävistä loppuu. Ei ole mitään tarvetta mennä työpaikoille kun tehtävät automatisoidaan. Sellaista tehtävää ei ole, jota ei voitaisi korvata robotilla tai tietokoneella.

    Visakallo Visakallo

    Työtehtäviä kyllä loppuu, mutta vastaavasti myös uusia työnimikkeitä syntyy koko ajan lisää. Tolopaisen kannaotoissa kuvastuu etääntyminen työelämästä, mikä on toki eläkeläiselle osittain ymmärettävääkin. Suomessa on yllätävänkin nopeasti siirrytty työttömyysluvuista jo useammilla aloilla työvoimapulaan. Yhdysvalloissa on tällä hetkellä käytännössä täystyöllisyys, mikä tahtoo jäädä kertomatta, koska Trumpia pitää muistaa moittia joka päivä. Täällä Suomessakin on nyt saumaa palata takaisin töihin niille eläkeläisille, joilla työhaluja ja -kykyä vielä on. Mitä autoiluun tulee, tiedän jo useampia työpaikkoja, joissa on jouduttu laajentamaan parkkipaikkoja työntekijiden autoille.

    Tolopainen Tolopainen

    Ei ole kuin 60 työpäivää tälle vuodelle. Palkkatöihin en lähde 50% verolla.

     

    Jätkä

    Ja Tollon emännällekö riittää 60 kertaa vuodessa?  Siis viisi varvia kuukaudessa?

    Tolopainen Tolopainen

    Jaa, eikö se muka teilläkin riittäisi.

    Visakallo Visakallo

    Voithan Tolopainen tehdä ne samat työt yrittäjänä. Useimmat työnantajat suostuvat siihen ilomielin.

    Tolopainen Tolopainen

    Ei kiinnosta enää, ei ole aikaa joutaville työssäkäynneille, kun parhaat ansiot on tulleet muutenkin eläkevuosina.

Esillä 10 vastausta, 5,041 - 5,050 (kaikkiaan 5,990)