Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,961 - 4,970 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Juuri tarkastettu pösön bensakoneen kulutus talvirenkailla ja lyhyessä nurkka-ajossa, 6,2ltr/100km. Eli ei paljoa heittele siitä kuudesta millään tapaa ajaen tai kuormaten. Tuo Jätkän pieni liioittelu saa tuloksen näyttämään turhan roimalta. Ei täällä mitään 1,5 euron bensaa tankata eikä mitään kahtakymmentä tuhatta tule edes normaalina vuonna tuon auton mittariin. Tämä nyt on ollut tähän mennessä poikkeuksellisen paljon ajoa sisältänyt puolivuotisjakso mutta tässä talvella vähenee reippaasti. Toki nyt lisää siihenkin kun ei ole vielä sitä lava-autoa. Mutta dieseliä en osta, se on tässä maailman ajassa täysin selvä asia. Lukekaa päivän lööpit niin tiedätte millaisia tonnimääriä keskimääräinen 300000 ajettu dieseli jättää jälkeensä paskaa. Muistaakseni lähemmäs 50000. Muut litkut tai sähkö on oltava polttoaineena. Mielestäni dieselit saisi verotuksella poistaa mahdollisimman pian saastuttamasta.

    Nimetön

    Mersulla on jo tiisseli jonka päästöt on bensa autoa puhtaammat ja jatkosa mersu pistää 3miljardia tiisselin tuotekehitykseen.  Ehkä saadaa vielä tiisselillä ajaa mailman tappiin saakka.

    jees h-valta

    Turhaan haaskaavat mersulla voimavarojaan, maine sen polttoaineen osilta meni jo ja sitä ei vain kukaan kauaa osta vaikka kuinka vakuuttelisi sen puhtautta. Kyllä ihmiset tietää miten ne äärimmäisen hienot puhdistusjärjestelmät suomenkin talvessa toimivat. Kylmillä autoilla rykitään lyhyitä matkoja. Siinä ei huono polttoaine muuta kuin tukkii paskalla kaikki paikat. ja lopuksi vielä jäätyy.

    Jätkä

    ”-Jätkä se pösön dieselkone oli s40 volvossa.katsoin äsken rekkarin perusteella veron perusvero 160 e ja niinsanottu dieselvero 381 e eli yhteensä 543 e.Ne on trafin virallisia tietoja ko autosta.Ei se tuo arvioni paljon heittänyt jonka hatusta tempasin.

    Dieseliä söi keskimäärin sen 6 litraa satasella.Joku onnellinen ajelee sillä jossain p-savossa. 150 tuhannen kohdalla noita koneita lauennut aika paljon.”

    -Roori`: Nettiautossa on runsaasti Noitakin Volvoja diesel-moottorilla ja aika monella on ilmeisesti 3 – 4 :skin moottori menossa, koska kilometrilukemat ovat usein yli 450 tkm – jopa reilustikin.

    Jos Diesel-Volvo kulutti sinulla 6,5 litraa, niin paljonko olisi kuluttanut Bensa-Volvo?

    Jos tehdään vertailuja, pitää auton muuten olla samanlainen – vain erilaisella polttoaineella kulkeva, vasta silloin on vertailuilla jotain pohjaa.

    Aikoinaan ajelin Diesel – Jettalla, joka kulki normaalisti jopa alle neljällä satasen. Tein sitten pitkän reissun korkeakuomullisen peräkärryn kanssa ja ajelin samoja vauhteja kuin normaalistikin. Jetta poltti naftaa n. 8 litraa satasella. Kyllä se auto ainakin – pienitehoinen kun oli, tunsi kuorman…

    jees h-valta

    Volvon aerodynamiikka ei ehkä kaikkein oivallisin ja raskas ruotohan se on. Kyllä siinä ehkä hiukan alimitoitettu diesel evästä pistelee. Aikanaan nuornamiehenä oli kokemusta pösön dieselin hurjasta kestävyydestäkin kyllä. Farmarimallin pösöllä sohrattiin todella paljon kun yhden maatalon poika sellaista isältään joko lainasi tahi omin lupinsa lainasi. Kyllä se ainakin oli kestävää tekoa. Porukkaa oli monasti niin täys kuin takatila veti ja taisi vielä kiljupönikkäkin siellä joukossa pyöriä. Kerran se jouduttiin yöllä traktorilla hakemaan kun jäi kiinni Köyliön Lallintalon viereiselle urheilukentälle. Olin siinä kaverina ja koitin pitää traktoria ja kuskia tiellä ettei simahda kesken reissun. Ajo aamuyöllä tuppasi iltarientojen jälkeen hiukan väsyä pintaan.

    Tolopainen Tolopainen

    Taisi Jesseltä unohtua tämän legendaatisen 404 diesel pösön taipumus polttaa kannentiiviste tyhjäkäynnillä. Muuten hyvä kone, mutta tuollainen pieni ongelma ja nopeasti kori lahosi tai kymmenessä vuodessa. Pösö ei vielä ole normaaliautoa onnistunut tekemään, aina noissa ransuissa on omituisia teknisiä ratkaisuja, tuulettajan hihnakin kiersi vähintään yhdellä kierteellä ja seitsemällä mutkalla. Uudemmissa malleissa oli takapään akselistot ja pyrien tuennat heikkoja  rimpuloita ja käyttöikä jäi lyhyeksi, kun eivät menneet katsastuksesta läpi. Nykyisillä bensaturboilla ei tulla pääsemään lähellekään niitä kilometrimääriä, mitä vanhoilla dieseleillä on ajettu. Eipä noita pitkiä matkoja enää autolla muutenkaan kannata ajaa, kun junalippuja myydään niin edullisesti. Autoista on tullut lyhyiden matkojen kulkupelejä ja kertakäyttö kamaa. Koneet vaihdetaan alta 200000 km uusiin, ei niitä voi edes korjata.                                                                                                 Suomalainen autovero vääristää autojen hintoja, nehän ovat nykyisin halpaa sarjatuotantoa, joiden ei ole tarkoituskaan kestää kuin korkeintaan kymmenen vuotta. Materiaalit voidaan kierrättää ja tehdään samoista raaka-aineista uusi tai robotit tekevät, ei maksa juuri mitään. Tulevaisuuden  yhteiskunnassa rahakin menettää merkityksensä, automatisoitu tuotanto tekee tuotteet lähes ilmaiseksi. Valtioiden yksinoikeus painaa rahaa on sekin poistumassa, ensimäinen virtuaalivaluutta on jo markkinoilla ja lisää tulee taatusti, kun voitot, joita niillä tehdään ovat aivan absurdeja.

    Visakallo Visakallo

    Slovakiassa tuotetaan eniten autoja asukasta kohden maailmassa.  Keväällä rikkoutui kymmenen miljoonan auton raja. Maassa toimii kolme suurta autotehdasta Volkswagen, Hyundai-Kia ja PSA. Neljäs tulee, kun Jaguar Land Rover rakentaa 1,6 miljardia euroa maksavan auto- ja moottoritehtaan. Autojen tuotanto vastaa jo nyt 44 prosenttia maan teollisuustuotannosta ja yli 12 prosenttia bkt:stä. Slovakia, Puola, Tshekki ja Unkari muodostavat Euroopan autoteollisuuden keskeisen tuotantoalueen, josta löytyvät kaikki eurooppalaiset ja aasialaiset merkittävät autonvalmistajat.

    Kauppalehti

    Visakallo Visakallo

    Nuo samat maat muutaman muun lisäksi ovat voimakkaasti kehittäneet metsäteollisuuttaan ja metsätalouttaan. Suomen pysyminen mukana kehityksessä ei ole enää aikoihin ollut itsestäänselvyys. Suurin ongelma on asenteissa. Metsät nähdään meillä lähinnä luontokohteina ja vanhemmat varjelevat jälkikasvunsa visusti ohjautumasta puunjalostusaloille.

    jees h-valta

    Tolopan käsitteet autojen kestoista aivan käsittämättömiä höpinöitä. Ei se pösö ainakaan kannen tiivistettä polttanut vaikka jauhoi varmaan välillä tuntikausia tyhjäkäyntiä kun iltariennoissa se oli tukikohtana ja kokoontumispaikkana ja ympärilla saattoi olla remeliä enemmänkin. Itse aikanaan ostin Citikan BX 1,9 GTI:n noin 150000 ajettuna ja varmaan likimain satatuhatta itekkin sillä ajelin. Kertaakaan perustekniikassa ei mitään vikaa. Kone toimi moitteetta ja voimansiirto myös. Joku sähkövika temppusi välillä ja hyrdaulinen jousitus otti muutaman remonttiverstaskeikan mutta muuten aivan normaali käyttöauto monta vuotta.Joka autoon tulee remontteja joilla päivittäin ajetaan. Jossain kohtaa loppuu startti ja laturi ja akku ja niin päin pois.

    Tolopainen Tolopainen

    Sinä et noita asioita edes muista, tuo pösöjen ongelma oli yleiseti tiedossa 70-luvulla, tietenkin kansiviat korjattiin ja auto palasi liikenteeseen.

Esillä 10 vastausta, 4,961 - 4,970 (kaikkiaan 5,990)