Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,901 - 4,910 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo Visakallo

    Tolopaiselle vastaan, että lainhuudot kaikkiin metsiini ovat yksin omissa nimissäni. Peräkärryn peruutus ei ole sen vaikeampaa ylämäkeen kuin alamäkeenkään. Miksi siinä pitäisi kytkintä luistattaa? Peileistähän ne isommatkin kärryt peruutellaan. Jos sinne ylämäkeen pitää yhtenään peruuttaa, niin eikö olisi järkevää tehdä kääntöpaikka sinne mäen päälle?

    jees h-valta

    Ehkä kaikki tosiaan pääsee mieleisestiin metsään kun laittaa hiukan lanssipaikkansa kuntoon. Visakallo sen sanoikin että se kääntöpaikka tai mikäsitten liekin on aina helppo laittaa senverran leveämmäksi että jopa huonoissa pitokeleissäkin saa auton siihen suht järkevällä työllä kääntymään. Peräkärry toki siinäkin haastavampi mutta helppaa lapiohommiakin kun ei ole kovin koluinen ja huono tien reunapaikka josta pitää metsään ponnistaa. Minä ylleensä pruukaan kiusata kaivurimiestä senverran mätästyksen yhteydessä.

    Gla Gla

    Ostin kärryn -97, enkä heti muista kertaakaan olleen tarvetta peruutella pidempiä matkoja ylämäkeen. Eli koska parin vuosikymmenen aikana ei ole tullut tarvetta tuollaiselle asialle, ei se minun valintakriteereissäni kovin korkealle nouse. Jos usein hankaliin tilanteisiin joutuu, kannattaa miettiä kärryn tarkoituksenmukaisuuden lisäksi omaa kykyä ennakoida asioita ja autonkäsittelytaitoa. Mutta kun itsellänikin on kääntöpaikka, jossa kääntäminen onnistuu vain ilman kärryä, iso vaiva ei ole irroittaa kärryä kääntämisen ajaksi. Jarruttoman 1-akselisen kärryn käsittely onnistuu kuormattunakin, kunhan aisapaino on suht asiallinen.

    Jees: ”Pressullisen peräkärryn alla sitten pysyy mitä pysyy ja kokemusta siitä pysymättömyydestäkin on. On yhden kärryn rojujen yli tullut ajeltua Lahden moottoritiellä. Suositan kyllä sitä kuomua, eikä se mitään hirveitä paina. Kyllä sinne puuta saa lätätä kärryn täyteen silti. Ja saa paremman kuormankin vielä.”

    Tuossahan se vitsi onkin. Kuormaa ei sidota pelkästään siksi, ettei tavarat puta itsestään kyydistä. Toki klapikuorman sitominen ei käytännössä onnistu, mutta eipä ne pressun alta yhtään enempää tielle putoile kuin kuomun altakaan. Ja kun lautakuormasta puhutaan, se sidotaan myös siksi, että se pysyy äkkitilanteessa paikoillaan.

    Nopea googletus kertoo, että pienen kärryn metrinen kuomu painaa n. 50 kg. Isompaan kärryyn se luultavasti painaa 50% enemmän. Onko se paljon vai vähän, sitä jokainen saa miettiä kohdallaan. Tavallisen henkilöauton kärryn hyötykuorma ilman kuomua on n. 300-400 kg, joten jonkinlaisen osan kuomu tuosta vie.

    Oma kärryni on muuten sen verran lyhyt (< 3 m), ettei mikään lauta/rankakuorma kuomun tai pressun alle mahdu. En siis oikein ymmärrä kuorman paremmuutta varsinkaan, kun kantavuus tulee pian puukuormassa vastaan eli mitään kukkuralle pakattuja kuormia ei laillisesti kuljeteta. Pitää ymmärtää, mitä kärryn 750 kg tarkoittaa. Tuollaisen kuorman kanssa alkaa joustovaratkin olla aika lyhyet.

    Jätkä

    Onhan se niin, että kun on tehty metsään tie, niin sehän on tehty sitä varten, että sitä pitkin mm. kuljetetaan metsästä hakatut puut, joissa voi olla jopa tukkikokoisia ja ihan oikean puutavara-auto / peräkärry – yhdistelmän kuormallisia  useampikin kerrallaan.

    Tai ainakin vuosien saatossa useampikin kuorma. samoin sinne viedään jopa kuorma-autoilla lannoitteita, taimia, rakennustarvikkeita ja siellä saattaa syksyisin kulkea monta karavaania metsästysporukoita ja marjastajia.

    Olen jokseenkin varma, että näistä kävijöistä aina vain harvemmat kulkevat tiellä peruuttamalla toiseen suuntaan. kyllä yleensä jokaisen tien ainakin päässä on kääntöpaikka, jossa lähes kaikki käyvät kääntämässä, vaikka Tollon kaltaisen mestariperuuttelijan kytkin onkin palanut heti ensimmäisiin mäkiin.

    Sellainen tie, jolla ei voi kohdata toista ajoneuvoa, taikka jossa ei pääse kääntymään, on nimettävä ”Tollonpolku” – nimellä.

    Visakallo Visakallo
    Tolopainen Tolopainen

    Jätkä voi talvella ajella  sinne tienpäähän kääntymään, minä käännyn omissa liittymissä, jotka on mitoitettu rekkoja varten. Nähdään sitten keväällä, kun lumet ovat sulaneet ja voit hakea tojotasi pois. Meillä päin metsäutotiet on rakennettu jo 70-luvulla ja ohitus ja lanssipaikat on tehty samalla ja nelivedolla voi väistää näitä kaksvedolla kulkeviä kärrymiehiä, jos niitä vastaan tulisi, vielä ei ole koskaan ainuttakaan näkynyt.

    Jätkä

    Vaikka Toyota olisi kuinka sopiva ja hyvä, niin Jeessi ei sovi siihen autoon, koska se on Toyota.

    Paitsi sitten, kun hän yhtenä yönä kokee herätyksen ja kääntyy uskossaan.

    Sen jälkeen saamme sellaista Toyota-hehkutusta. että tämä kansa ei ole sellaista ikinä ennen kokenut. Kaikki ne, jotka ajavat jonkin muun merkin autolla ovat varmasti vähintään holhouksen tarpeessa!

    jees h-valta

    Jos ennestäänkin traktorimaisen kovasta Toyotasta tehdään vielä kovempi kantavuutta lisäämällä ei hyvät heilu. Ilmajousitus ei aivan ihmeisiin tuossa pysty.   Usalais-Fordi lähtee siitä että joustovarat ovat pitkät ja iskunvaimennus huippua. Eli pehmeä ja automainen ajettavuus säilyy. Aika paljolti tuo sama ominaisuus on seurannut muitakin usa-autoja eli ne eivät ole traktorimaisia nylppyjä vanhempinakaan versioina.

    Jätkä

    Miksi ihmeessä Jeessi osti sellaisen nypyttimen ja täristäjän uudeksi autokseen, kun olisi saanut samalla rahalla vanhan jenkkiläisen tai ilmatyynyjen varassa liitelevän Citikan?

    jees h-valta

    Nypytä sinä jätkä vain sillä lahjakiesilläs mutta älä puutu asiaan josta et mitään ymmärrä. Minä satun sentään tietämään niin Citikan kuin vanhan jenkinkin ominaisuudet. Citikka ja jenkkiauto voi vielä tulla ostoon kumpi vain tahi molemmat. Avolava nyt jokatapauksessa jenkkiläinen ja Citikkaankaan vaihto ei aivan kummia ihmeitä olisi. Mutta todennäköisesti vartoilen vain Pösön kautta seuraavia hienoja liikkumisominaisuuksia kuten tähänastisessakin on. Toki Opelin Granlandkin on yhtä kuin Pösön tekniikka Opelin merkin alla. Sieltäkin tulee nyt todella hyvää kalustoa seuraavaankin vaihtoon. Toki ei ajankohtaista vielä kotvaan.

Esillä 10 vastausta, 4,901 - 4,910 (kaikkiaan 5,990)