Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,891 - 4,900 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

• Visakallo Visakallo

Kyllähän siinä kunnon patja kannatta alla ollakin, kun metsätyöpalkat maksetaan luonnossa…

Tolopainen Tolopainen

Vain minulla on metsiini lainhuuto, sitä tuskin Visakallolla on.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Tätä keskustelua seuratessa tulee mieleen metsänhoito, perinteinen vastaan peitteinen menetelmä! Kukin tehköön mieleisellään tavalla omien tarpeidensa mukaan. Minua rupesi harmittamaan, kun kaksivetoisilla autoilla jäin useasti maalla ajellessa lumeen kiinni. Kantapään kautta opin arvostamaan nelivetoa. Opin senkin, että auraamattomilla sivuteillä kannattaa mäkeä alas tulevat päästää menemään ensin, niin kumpikaan ei joudu menemään ojan reunalle paksuun lumeen, ja jos ylämäkeen tarvii vauhtia, niin on turvallisempi ajaa keskellä. Ojassa olen tosin käynyt auton kanssa vain kerran nuorena. Nykyisin sitä pärjäisi jo kaksivetoisella, kun talviajoa auraamattomilla sivuteillä on enää harvoin, mutta Keski-Suomen metsäteiden mäkimaastoissa neliveto on joskus kesälläkin hyvä, kuten meillä päin kylässä käyneet nimimerkit tietävät. Pahin keli oli varmaan yhtenä talvena välillä Istunmäki – Vesanto, kun Skodakin kahlasi mahaa myöten lumituiskussa, mutta vielä mönki perille. Liikkeellä ei ollut sinä aamuna muita kuin minä ja puutavararekat.  Nimimerkillä ”naisautoilija”.

William Munny William Munny

Mitäpä ojasta löysit?

Tolopainen Tolopainen

Vain tosi pölvästi vetää autonsa perässä painavaa telikärryä, johon kuormaa voi laittaa vähemmän kuin yksi akseliseen. Niiden myyntikin on lähes loppunut, kun kaikki yksinkertaiset pölvästit ovat ne ostaneet eikä uusia saada myydyksi. Kun on kärryistä pudonnt, se näkyy kaikessa. Viisikiloista moottorisahaa pitäisi muka kuskata metsään kärryllä, joka kasvattaa auton kulutusta parilla litralla sataa kilomtriä kohden huonoilla teillä, kun pakottaa hidastamaan ajonopeutta. Ehkä se bensakanisteri ja saha kannattaa laittaa sinne peräkontiin ja vetää vaikka tyhjää telikärryä perässä, jos se on niin mukavaa.

Puuki

Kun jokainen tahtoo katsoa asioita omasta pienestä näkövinkkelistään, niin helposti mikään muu vaihtoehto kuin oma ei käy mitenkään laatuun ; sama juttu esim. puun kasvatuksessa. Jos on liikkunut aina samankokoisissa metsissä, luullaan että erilaisia ja -kokoisia metsiä ei sitten ole olemassakaan. Esimerkiksi : ensiharvennushakkuissakin voi joskus olla tukkipuuksi sopivia runkoja harvennettavaksi , ja vaikka sitä ei joku fakkiutunut äijä ymmärräkään ei se muuksi muutu.

Teliperäkärry kulkee huonommallakin tiellä melko tasaisesti. Jos peräkärryn käyttö aiheuttaa vetoauton kytkimen ylikuumentumista, vika on yleensä kuskissa tai sitten auton koossa suhteessa peräkärryn painoon.

Tolopainen Tolopainen

Täällä ei ole yhtään sellaista kuskia,joka pystyy peruttamaan bensiiniautolla peräkärryä taaksepäin ylämäkeen ja kääntämään se johonkin kapeaan liittymään ilman,että kytkimestä käry ei tule ohjaamoon. Autojen pakkien nopeudet ovat kaikissa autoissa yleensä peruuttamiseen liian isoja, paitsi maastureiden alemmalla nopeusalueella.

Jätkä

On aika Tolloa kuvitella, että peräkärryllä aina vedetään maksimikuormia. Joka sellaista hinkuaa, kannattaa hankkia jarrullinen ns. ”traileri”, joka kylläkin an aika usein kaksiakselinen – oikeammin keinutelivaunu.

Nuo Tollon jorinat johtuvat vain samasta syystä kuin jeessinkin typeryydet: Ei ole koskaan ollut varaa hankkia kunnon peräkärryä, eikä opetella sen käyttöä.

Olen ajanut pervaunun kanssa käytännössä satojatuhansia kilometrejä, enemmän kuin täällä moni muu. vertoautona on ollut kohtalaisen kokoisia Jeeppejä, neliveto Volkkareita, takapotkuisia Volkkareita, etuvetoisia Volkkareita, Transitteja, Toyotia, Audia jne. En näe peräkärryn käytössä mitään ongelmia, vaikka olen vedellyt myös asuntovaunuja – sekä telillä, että yksiakselisena.

Tuo nolous on usein vain tyhmyyttä.

Tolopainen Tolopainen

Minä olen peruuttanut kärryyn kanssa enemmän kuin sinä ajanut eteenpäin. Aloitin jo kymmenen ikäisenä kärryn kanssa peruuttamisen.

Jätkä

Kuinka pitkälti olet päässyt? Saat jatkaa harjoituksia, voit vielä saada (kysy leskivaimoltasi), – jonkinlaisen traktorin tai auton, ettei tarvitse sitäkin tehdä pelkästään mentaaliharjoituksena.

Esillä 10 vastausta, 4,891 - 4,900 (kaikkiaan 5,990)