Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,881 - 4,890 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Minä en oikein teitä kytkimenpolttajia ymmärrä. Kun on sopivan iso diesel, niin se vääntää ja vetää ihan kytkintä luistattamatta, vaikka pyörät olisivat renkaanvahvuudelta saveen uponneet.

    Jos on vielä automaattilaatikko, niin A` Vot !

    Ja kärryn voi jättää lukittuna metsätielle tai minne tahansa. eikä turhaan raijata rojuja edestakaisin.

    Tuollainen 750 kiloa oikein kuormattuna tulee auton perässä hyvää tietä huomaamatta.

    Kuitenkin neuvon, kuin eräs palkittu kirjailija. ”Opetelkaa peruuttamaan peräkärryn kanssa”.

    Jossain vaiheessa käytimme  lukittavaa ”Anopinkuljetuslaatikkoa” keikoilla, joissa piti olla 2 – 3 moottorisahaa ja Combikannuja pari kpl mukana.  Tieliikennelain mukaan tuulettamattomassa tilassa ei saa kuljettaa bensaa eikä käytettyjä moottorisahoja.

    Metsähallituksen kuljetusautoissa oli matkustamosta eristetty – tuuletettu tila pömpeleille.

    Tolopainen Tolopainen

    Peräkärryt ovat köyhien suomalaisten keksintö, kaikissa bensa-autoissa on kärryn peruuttamiseen liian nopea pakki, käryhän niissä haisi aina kun joutui kärryä peruuttamaan ylämäkeen ahtaaseen paikkaan. Aika harvalla henkilöautolla saa hinata 750kg kuormaa, sen näkee rekisteriotteesta yleensä on kärryn kokonaispaino on rajattu 550kg, metsäteille ei mielellään viitsi kärryä ottaa. Nyt haittaa lumi ja äärettömän kuoppainen polanteinen tienpinta. Talvella kärryssä pitäisi olla myös nastarenkaat.

    Maasturi on parempi kuin lava-auto kaikki varusteet on lämpimässä kopissa eikä lumen peitossa lavalla, kun auto on muutettu huoltoautoksi takana on runsaasti tilaa ja varavaatteitakin kulkee riittävä määrä voi vaihtaa kuivat varusteet vaikka joka tauolla. Räntäkelillä nimittäin kastuu oli varusteet mitkä tahansa, kosteus tulee joko ulkoa tai sisältäpäin.

    Gla Gla

    Minulla kun ei tuloja valtavasti ole, eikä tulot maasturin tai avolavan hankkimisella lisäänny, joudun käyttämään tarveharkintaa menoissa. Siksi en sano, mikä on parempi tai huonompi. Kaikki riippuu tarpeesta. Itse esimerkiksi en käyttömäärien takia voi ajatellakaan avolavaa tai maasturia. Tulisi tolkuttoman kalliiksi puuhastelu metsässä. Sen sijaan kun suurin osa kilometreistä tulee maantieajosta, satunnainen tarve tavaran yms. romun kuljetukselle hoituu hienosti kärryllä. Pakin välityksetkään ei koskaan ole tullut ongelmaksi ja etenemiskyky riittää kohtalaisilla teillä viimeistään lumiketjujen avulla ainakin täällä vähälumisessa Etelä-Suomessa. Jarruttoman kärryn kantavuus rajoittaa tietysti kuormia ja siksi en kuomuakaan kaipaa. Kun pienempi kärry painaa 200 ja isompi kärry 300 kiloa, hyötykuormaa jää parhaimmillaankin vain 450-550 kiloa, usein Tolopaisen mainitsemasta syystä 200 kiloa vähemmän. Jos tuota kutistetaan vielä kymmenien kilojen kuomulla, laillisesti kuljetetaan vain ns. terveisiä. Itselläni onkin pressu, mikä on osoittautunut minun käytössäni toimivaksi ratkaisuksi.

    Itselläni on varmaan kohtalaisen huono hajuaisti tai sitten keskivertoa laadukkaampi sisustus, kun sisällä kuljetetuista raivureista, moottorisahoista tai vaatteista huolimatta ei vielä metsätyön hajua ole autoon tarttunut.

    jees h-valta

    Toloppa taas väänteli sitä avolavan erinomaisuutta. Puhuin nimenomaan lavakatteella varustetusta avolavasta. Toki ne märät varusteet siellä kylmenee mutta mitäs väliä sillä on? Kun pannuhuoneessa kotona on aikaa lämmetä ja kuivua. En yleensä harrasta samoilla vermeillä vielä seuraavana päivänäkään mitään. Kuivuu kunnolla. Parit täydelliset vaihtovarusteet jopa turva-asusteita myöten on syytä olla. Pressullisen peräkärryn alla sitten pysyy mitä pysyy ja kokemusta siitä pysymättömyydestäkin on. On yhden kärryn rojujen yli tullut ajeltua Lahden moottoritiellä. Suositan kyllä sitä kuomua, eikä se mitään hirveitä paina. Kyllä sinne puuta saa lätätä kärryn täyteen silti. Ja saa paremman kuormankin vielä.

    Visakallo Visakallo

    Olen näitä autojuttuja lukiessani joutunut useasti pohtimaan, olenko kaikki nämä vuosikymmenet tehnyt metsänhoidossani jotain väärin, kun ainoana kulkupelinä on koko ajan ollut vain kaksivetoinen henkilöauto. Olen mielestäni hoitanut metsiäni melko aktiivisesti, ja käyttänyt omien metsien puita myös kiinteistöjen lämmittämiseen. Tähän mennessä ei ole vielä tullut tilannetta, että tekemäni työ tai kuljetus olisi jotenkin ajoneuvoon tyssännyt.

    Jätkä

    Peräkärryt ovat köyhien suomalaisten keksintö, kaikissa bensa-autoissa on kärryn peruuttamiseen liian nopea pakki, käryhän niissä haisi aina kun joutui kärryä peruuttamaan ylämäkeen ahtaaseen paikkaan. Aika harvalla henkilöautolla saa hinata 750kg kuormaa, sen näkee rekisteriotteesta yleensä on kärryn kokonaispaino on rajattu 550kg, metsäteille ei mielellään viitsi kärryä ottaa. Nyt haittaa lumi ja äärettömän kuoppainen polanteinen tienpinta. Talvella kärryssä pitäisi olla myös nastarenkaat.

    Maasturi on parempi kuin lava-auto kaikki varusteet on lämpimässä kopissa eikä lumen peitossa lavalla, kun auto on muutettu huoltoautoksi takana on runsaasti tilaa ja varavaatteitakin kulkee riittävä määrä voi vaihtaa kuivat varusteet vaikka joka tauolla. Räntäkelillä nimittäin kastuu oli varusteet mitkä tahansa, kosteus tulee joko ulkoa tai sisältäpäin.”

    -Täydellinen tietämättömyys kuultaa tuostakin höpinästä.

    Tollo mm väittää, että kärryssä pitää olla nastarenkaat, mutta samaan hengencetoon puhuu kevytperäkärrystä, jonka kokonaismassa jää alle 750 kg : Ei pidä paikkaansa!

    Kuomun saa lukittua! Aisan saa lukittua! Kuomu ei paljoa paina, sen alla varusteet ovat aivan yhtä hyvässä ”turvassa” kuin avolavan KUOMUN alla. Avokkaissa on vain usein pressukate, joka ei ole niin hyvä kuin kuomu.

    Tollo kuljettelee peräkärryä omituisella tavalla. Hän ei ole käsittänyt sitä, että vetoaisa tarkoittaa, että siitä vedetään ja vain poikkeustapauksissa työnnetään.

    Visakallo Visakallo

    Auton peräkärryn peruuttaminen näyttää edelleenkin olevan joillekin vaikeaa, vaikka nyky-autoissa on suorastaan erinomaiset peilit ja peruutuskamerat. Kärryn peruutuskurssi voisi hyvin olla esim. kansalaisopistojen ohjelmassa. Ajo-opetukseen se saisi myös kuulua. Jos peruutuksen oppii nuorena, taito pysyy kyllä selkäytimessä koko loppuiän.

    Tolopainen Tolopainen

    Peräkärryllä ei metsässä mitään tee, muulloin kuin taimien kuljetuksessa. Eikä niitä pahemmin metsäautoteiden varsilla nää ei kuomullisia eikä ilman. Ei kuaan ole niin uuno, että alkaisi sahoja metsään kuljettaa peräkärryssä maasturin perässä. Mitähän niistäkin olisi keväällä jäljellä, jos talven röykyttäisi peräkärryssä, tyhmyytesi sopii hyvin tyypille, joka on katsellut ikkunasta ulos muiden tekemisiä.

    Visakallo Visakallo

    Eipä ole yli 40-vuoteen vielä mitään peräkärryn kyydissä rikki mennyt. Tolopainenkin voisi jo (puolison luvalla) luopua siitä vanhasta superlonpatjasta, johon aikoinaan vävykokekaana ensimmäisen kerran yöjalassa kellistyi, ja laittaa sen lavalle pehmusteeksi.

    Tolopainen Tolopainen

    Meillä on sängyssä joustinpatja joka maksoi 1,3k€ ,ei viitsi laittaa peräkärryn pehmusteeksi. Minulla ei ole mitään tarvetta kuljettaa peräkärryllä metsään mitään, jos jollakin on niin siitä vaan värkkäilee patjon parissa.

Esillä 10 vastausta, 4,881 - 4,890 (kaikkiaan 5,990)