Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,851 - 4,860 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Kaikki tuollainen on pois liikenteen sujuvuudesta. Autot ja tiet paranee ja ironista kyllä, nopeudet senkun laskee. Ei tätä suomalaisen hallinnon pöljyyden määrää voi kuin ihmetellä.

    Gla Gla

    Tolopainen: ”Miten niin, jos on vaarallista ajaa 81km tunnissa, ei voi olla vaarallista ajaa 79km/h, jos 70km/h rajoitus laitetaan tielle, jossa nyt on kahdeksan kympin lätkä.”

    Vaarallisuus riippuu siitä, mihin verrataan ja millainen määrä henkilövahinkoja lasketaan avaaralliseksi. 81 km/h 80 km/h alueella tekee sen, että henkilövahingot lisääntyy vain muutamalla prosentilla eli vain n. 10 ruumista vuodessa. Paljon vaarallisempaa sen sijaan on se, että aikuinen, ajokortin omaava ihminen ihmettelee tuollaisia logiikan kiemuroita, mitä Tolopaiselta lainaamassani kommentissa käsitellään.

     

    Gla Gla

    Jees: ”Kaikki tuollainen on pois liikenteen sujuvuudesta. Autot ja tiet paranee ja ironista kyllä, nopeudet senkun laskee. Ei tätä suomalaisen hallinnon pöljyyden määrää voi kuin ihmetellä.”

    Paljonko autojen nopeudet on 2000-luvulla alentuneet? Vastaatko tuohon ja jatketaan sen jälkeen pöljyyden määrän käsittelyä.

     

    jees h-valta

    Mielestäni en maininnut mistään 2000-luvusta erikseen. Kyllä tässä on jo kuule viime vuosituhannellakin autoiltu ja näin vain on käynyt että jatkuvasti on rajoitusalueet laajentuneet ja juuri näitä 40-50-60-70-rajoituksia on tullut paljon lisää alueille joissa sitä ei ennen ole ollut. Myös talvinopeusrajoitukset jne.jne. kyllä niitä piisaa. Valtatie 2:lla tapahtui juuri kuolonkolari kun ulkomaalaistaustaiset työkeikallaan ajoivat ulos hillitöntä nopeutta, varmaan lähes sitä mitä Audi kulki. Kaksi kyydissä ollutta kuoli. Tässäkään tapauksessa nopeusrajoituksella ei ollut mitään merkitystä kun täysin piittaamaton ajaa nappi lavassa ja kännissä. Mutta varmasti taas saadaan aihe alentaa senkin loivasti kaartuvan valtatien nopeusrajoitusta koska taas on ajettu kovaa ulos. Tilastoja tulkitsemalla teistämme saadaan pian kaikista maksimina 80:n alueita. Ja lähes kaikki autot on kehitetty ajettavaksi vielä lähes 200:n nopeuksillekkin täysin hallittaviksi. Tietenkään ei kännissä. Mutta siihen on sitten muut konstit.

    Gla Gla

    2000-luvun otin tarkasteluun siksi, että ajonopeudet nousivat vuosituhannen taitteeseen saakka. Sen jälkeen on menty käytännössä samaa vauhtia tähän päivään saakka.

    Toki rajoitusalueet ovat laajentuneet, toisaalta ajelen Turun ja Helsingin väliä nykyään moottoritietä, kun ennen köröteltiin vanhaa, kapeaa, mutkaista ja ruuhkaista ykköstietä. Jostain syystä moni näkee vain ikävät asiat ja hyvät jätetään huomiotta. Eikös kakkostiellekin tehty hiljattain mittava perusparannus, jossa lisättiin ohituskaistoja yms. sujuvuutta edistäviä asioita. 8-tielle tehtiin 13 km moottoritietä, valaistusta parannetaan parhaillaan ja ensi keväänä alkaa Mynämäen suunnalla ohituskaistojen teko. Ei taida Laitilan ja Rauman välillä olevat ohituskaistatkaan olla kovin vanhoja. Ei niitä ollut ainakaan silloin, kun Eurajoella kävin töissä.

    Ajonopeuksia ei päätetä yhden kahelin perusteella. Ajonopeuden merkitys turvallisuuteen (=henkilövahingot, käytännössä kuolemat, koska vain ne tilastoidaan luotettavasti) perustuu liikenteen keskinopeuden muutoksen suuruuteen. Tiedätkö 30 vuoden ajokokemuksella, miten se vaikuttaa turvallisuuteen ja onko suhteellinen muutos suurempi vai pienempi kuin esim. vastaava muutos rattijuoppoudessa?

    Kohta varmaan päästään yhdessä nauramaan aiemmin mainitsemaasi pöljyyttä.

     

    jees h-valta

    Vaikka ajonopeudet ovatkin junnanneet paikallaan mielestäsi 2000-luvulla niin minun mielestäni niiden ei pitäisi edes junnata paikallaan. Olemme kovin montaa valtakuntaa pahasti perässä esim. moottoriteiden nopeuksissa. Miksi 120 kesällä kun aivan hyvin nykyautot ajettavissa vaikka 150km/h. Myös pitkät pätkät paikallisteillä 80 vaikka mitään syytä moiseen ei näy. Useinhan riittää että joku valittaa lähitaloissa liiasta nopeudesta ja taas tuodaan alennettu rajoitus paikalle. En sitten tiedä meneekö jollain paapalla keinustoolissa laskut automääristä sekaisin vai miksiköhän tällaisia.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ainakin Pori-Helsinki välille on rakennettu riista-aidat kaikkiin kohtiin, joissa saa ajaa 100 km/h. Kallista touhua.

    Gla Gla

    Jees: ”Miksi 120 kesällä kun aivan hyvin nykyautot ajettavissa vaikka 150km/h.

    Enpä olisi uskonut, että sanot minun autoni soveltuvan hyvin turvalliseen matkantekoon 150 km/h nopeuksissa.

    Muuten toivon sinun hankkivan tietoa keskinopeuden muutoksen merityksestä liikenneturvallisuuteen. Tähän saakka on hukattu n. 30 vuotta ajokokemusta.

     

    MJO

    Miksi noita jessen mainostamia 150km/h nopeusrajoituksia ei maailmalla ole? Ovatko kaikki maailman päättäjät tyhmiä? )

    Saksan autobaanat (sielläkin suositus 130km/h) ja pari muuta kolkkaa löytyy, joissa ei ole nopeusrajoituksia. Kaikkialla muualla on ja korkein on 130 km/h.

    jees h-valta

    Suositus on hiukan eri kuin rajoitus. Kyllä Saksan baanoilla hiukan lujempaa mennään. Ja olishan tuo 130:kin jo taas pieni edistysaskel. Ja Gla, tarkoitin TODELLA nykyautoja, en vanhoja corolloita. Kieltämättä silläkin mittarin mukaan lähelle tuota pääsisi mutta todellinen vauhti jäänee hiukan sadan paremmalle puolelle. Toki se sille riittää.

Esillä 10 vastausta, 4,851 - 4,860 (kaikkiaan 5,990)