Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,841 - 4,850 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Metsuri motokuski

    Kyllä tuo Gla verosuunnittelu on ihan arkipäivää tänä päivänä. Minäkin maksan veroa noin 40 % tuloista ja jos yrityksellä varallisuus riitää niin mielellään sitä panostaa niin että tuo vero-osuus jää mahdollisimman pieneksi. Kysymys on siitä maksanko veroa valtiolle vai ostanko yritykselle sellaisen tuoteen, vaikka auton, jolla saan hyvän auton itselleni ja säästän melkoisen veronmaksun valtiolle. Minä päädyin  joku vuosi sitten siihen että teen investoinnin kuin maksan veromätkyjä vajaa 10 tuhatta vuoden vaihteessa. Siis lisäveroja ennakkoiden lisäksi.

    Onhan se tuo valtion veropoliitiikka ihan suoraan sieltä. Yritys joutuu investoimaan osin turhaankin että vätltyy kohtuuttomilta veroseuraumuksilta. Minäkin olisin tosi hyvin pärjännyt vanhalla autolla mutta kun poistot olivat loppuneet niin niitä oli tehtävä tai sitten verot lisääntyisivät hurjasti. Sen myönnän että hankinta ei ollut järkevä ja autonarvon alenema  syö hyödyn. Mutta onhan nyt kuitenkin hyvä auto alla ja mukava ajella. Toinen vaihtoehto olisi ollut että huono auto alla ja verot valtiolle. Se on sitä valinnanvapautta.

    AJ:lle tuosta avolava Mersusta sen verran että siihenhän Nissani tekee voimalinjan. Joten ei vakuuttavalta vaikuta. Noissa avolava maastureissa jotka ovat metsäkoneyritysten palveluksessa niin Nissanin voimalinja on ollut kestoiltaan selkästi huonoin.

    Puuki

    Valtio ei paljon verotuloissa häviä , jos ostaa hyvän auton eikä maksa kaikkia veroja suoraan vaan kierrättää niitä autoveron, alv;n , polttoaineveron ja ajoneuvoveron muodossa. Mutta jää jotain vähän enemmän itsellekin, jos sattuu pitämään hyvällä autolla ajamisesta ja  selviäähän siinä yleensä vähemmillä remonttitarpeillakin. Vaikka ”konekauppias/autokauppias vie kaiken ja verottaja vain puolet” löytyy usein silti hyviäkin perusteluita käyttää rahoja vähemmän veronmaksuun.

     

     

    Gla Gla

    Erikoinen on tilanne, jos yrityksen kannattavin investointikohde löytyy 60 000 euron autosta.

     

    Metsuri motokuski

    Se riippuu niin paljon yrityksen toimialasta ja rakenteesta. Aika paljon mm taksit tekevät ainoan vähennyksen auton ostolla. Jos meikäläinen metsäpalveluyrityksenä ostaa raivaussahoja ja läppäreitä niin eihän niistä oikein vähennettävää synny. Pitäähän se vähennyksen kohde olla sellainen että se vastaa yhtiön toimialaa jolloin se on oikeutettu vähennykseen.

    Siinä olet oikeassa että eihän se kannattava investointi ole kaikilta kohdin mutta perustelut ovatkin muualla joista kirjoitin edellä.

    Jätkä

    Vieläkö toimii systeemi, jossa pienehkö yritys ostaa työntekijän / tekijöiden käyttöön henkilöauton, josta edusta verottaja nappaa hieman. Firma suorittaa poistoina auton hinnan polkemisen niin, että kolmen vuoden kuluttua auton jäännösarvo on lähinnä nimellinen. Auto myydään työntekijälle tuolla jäännösarvolla.

    Aikoinaan moni hankki hyvinpidetyn auton edullisesti, kuinkahan tuo on nykyään?

    jees h-valta

    Aiempaan keskusteluun kantaa ottamatta ilmoitan vain että ny se avolava-”letukka” sitte läks muihin kotoihin. Oli se kyllä autojen kummaa maailmaa. Auton pääomaa katosi 11:sta vuoden käytön aikana vain neljätuhatta euroa. Kun sattuu vielä liikkeen myyntipahvi olemaan pannuhuoneessa tallessa. Koittakaapa pyrkiä samaan. Itseasiassa olisi vielä enemmänkin voinut pyytää koska Nettiautossa alle kahdentuhannen Fleetsidea ei juuri löydy katsastamattomanakaan. Takaveto on nuorille se oikea veto. Lähti muuten pihasta kyllä liukkaasti liikenteeseen. Eipä ole minun aikana noin lähtenytkään. Venttiilinnousua oli havaittavissa. Nyt sitten uutta PIIIITKÄAIKAISTA autoa ostamaan….

    Tolopainen Tolopainen

    Kohta saa sakon yhden kilometrin ylinopeudesta. Miksi valtio viitsii harrastaa tällaista pelleilyä, jos on vaarallista ajaa 81:tä alennetaan nopeudet 70km, niin silloin pelivaraa on reilusti, vai olisiko sitten rikollista ajaa 71:tä.

    jees h-valta

    ja taas logiikkaongelma nimeltä Toloppa.

    Tolopainen Tolopainen

    Miten niin, jos on vaarallista ajaa 81km tunnissa, ei voi olla vaarallista ajaa 79km/h, jos 70km/h rajoitus laitetaan tielle, jossa nyt on kahdeksan kympin lätkä.

    Visakallo Visakallo

    Monissa maissa ylinopeudet on saatu tehokkaasti ja halvalla kuriin käyttämällä keskinopeuden mittaavia kameroita, sillä siellä tarkoituksena on puhtaasti liikenneturvallisuuden lisääminen. Järjestelmää kokeiltiin myös meillä 5-tiellä Heinolan ja Mikkelin välillä, mutta siitä luovuttiin, kun huomattiin, ettei keskinopeuksien laskiessa sakkorahoja kertyisikään entiseen malliin. Suomessa nopeusvalvonnan päätarkoitus on kerätä rahaa valtion budjetin täytteeksi. Liikenneturvallisuus on toissijaista. Yhden kilometrin sakotusraja palvelisi juuri tätä tarkoitusta, koska se aiheuttaisi jonoja, ja aina joku lähtisi hermon pettäessä ohittamaan. Tästä tulisi valtion kassaan kaivattuja suuria potteja lukuisten pienten sakkojen lisäksi.

Esillä 10 vastausta, 4,841 - 4,850 (kaikkiaan 5,990)