Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,731 - 4,740 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

• Jätkä

Jos luulet, että Minun Cibie oscarit olivat väärin säädetty, niin erehdyt pahan kerran. ne vaan olivat niin tehokkaat, että täällä muilla tienkuluttajilla ei ollut läheskään sellaisia.

Pohjanmaalla on tiet paskamaisia, kun maasto on kuin pöytää ja nuukuuksissaan on tehty luotisuoria teitä. pisimmät oikooset ovat lähes kymmenen kilometriä, eikä maasto vaihtele, routaheitot kivasti välkyttelevät vastaantulijalle silmiin, vaikka ajaisi pätkillä.

Ja kyse on valtiestä tai väh. kantatiestä.

jees h-valta

Olen kyllä aika takuuvarma ettei nykyajovalojen (ledit) tehoa vanhoilla halogeeneilla kyllä voiteta. Minä en enää vanhaan järjestelmään vaihtaisi. Niin paljon älykkäästi toimivat ovat automaation toimet. Lyhyillä näkee vallan loistavasti niin metsän reunan kuin tietä eteenkin päin. Ja ei mitään ongelmaa, todella, käytän vallan automatiikkaa valoille kun varsinkin pitkää matkaa ajelen. Näkeehän niitä väriseviä lisäpitkiä jotka vielä näyttävät mihin sattuu mutta onneksi pikkuhiljaa vähenemään päin. Mitä enemmän uudella tekniikalla ajetaan sitä turvallisempia kohtaamisia. Hienoa kun aika nopeaan kun valot ilmestyy samalle suoralle automatiikka tiputtaa vastaantulijallakin valot lyhyiksi. Sitten on näitä jotka vieläkin vilkuttelevat ledeille kun eivät käsitä mitään valotehoista. Ovathan ne vastaantulijassa kirkkaat mutta eivät häikäise. Onneksi näitä Cibieitä on vain yleensä vanhoissa romuisssa joissa omat valot lähinnä kynttilätasoa mutta kaippa se kalusto sieltä paaliin pikapuoliin häipyy.

oksapuu

Uudesta Hiluxista kehitelty autoverovapaa kevytkuorma-auto versio, juttua Kauppalehdessä…

Soon halpa 🙂 …

Jätkä

Vaan pitää aika pitkä rivi Ledejäkin vielä viedä kierrätykseen, vallankin, kun lampun linssi on virttynyttä muovia ja ledin tehot romahtaneet. Kunnon Halogeenivalo lasin läpi annettuna tekee yöllisestä tiestä ”Liidunvärisen”.

MJO

Xenon valoja on ollut jo 15 vuotta yleisesti markkinoilla, ettei jessen kannata vertailla ledi valoja esihistoriallisiin halogeeneihin. Ihan varmasti xenonit ovat valoteholtaan ledeihin verrattavissa.

jees h-valta

Haluanpa tässä lähivuosina nähdä vertailuja viralliselta esim. TM:n tekemänä. Enpä olisi MJO aivan noin varma. Olen noilla xenoneilla kyllä ajanut pimeällä ettei senpuoleen, tehoa toki niissäkin on. Mikähän muuten jätkä sen ledin tehon voi ”romahuttaa”?

wanhajätkä

No eukon autossa on xenonit. Kai neki on kehittyneet…tuohan on jo vuosia vanha. Valon väri ei vaan sovi minun silmille. Samoin ku motossa on ledit. Valoa on kyllä maailma täys mutta sävy on semmonen ettei syvyyttä pysty arvioimaan. Oon sitä opetellu mutta en totu. Sävy ei sais olla vähääkään sininen…mieluummin keltainen niinku jessen 404 pösössä oli aikoinaan…vähän kiilu mutta erottipa etäisyydet…

MJO

Haluanpa tässä lähivuosina nähdä vertailuja viralliselta esim. TM:n tekemänä.

Huomaa jesse sana valintasi ”lähivuosina”. Ledivalojen kehitys on ollut huimaa, eikä se ole vielä pysähtynyt. Varmaankin 2020 vuoden ledivalot ovat valoteholtaan tehokkaampia, kuin nykyiset.

wanhanjätkän kusen polttamaan värisävyyn itse en ainakaan hevin palaa.

Gla Gla

Jees: ”Olen kyllä aika takuuvarma ettei nykyajovalojen (ledit) tehoa vanhoilla halogeeneilla kyllä voiteta.”

Minun kommenttini koski kaukovaloja ja nimenomaan lisävaloja. Lähivalojen osalta ledit ja ksenonit ovatkin yleensä halogeeneja paremmat.  Auton alkuperäisiä lähivaloja ei juurikaan voi parantaa, eikä lisävaloja saa asentaa.

Jees: ”Haluanpa tässä lähivuosina nähdä vertailuja viralliselta esim. TM:n tekemänä.”

Ei tarvi odottaa noin kauan. Kävelet (tai pyöräilet) kirjastoon ja otat esiin TM:n vuosikerrat. Tai sitten ostat TM:n digilehden lukuoikeudet, jolloin pääset arkistoon pienellä vaivalla.  TM on tehnyt samalla menetelmällä mittauksia ainakin 80-luvun lopusta alkaen jokaisesta koeajetusta ja vertailussa olleesta autosta, joten dataa on kohtalainen määrä olemassa. Muutamia kertoja on myös testattu lisävaloja. Numerossa 2/17 on sinun autosi koeajo. Sen mukaan lähivalot ovat erinomaiset. Leveä valokeila (5 luksia) ulottuu n. 95 m päähän. Mutta kaukovalot ovat tavanomaiset eli minun asteikollani surkeat. Valokeila on 100 m saakka leveä, mutta hyytyy 140 metriin. Hella Comet 500-lisäkaukovalot halogeenina on testattu numerossa 15/91 ja leveä valokeila ulottui 193 metriin. Kun tuo yhdistetään 130-150 metriin ulottuviin auton vakiohalogeenivaloihin, on tuloksena mahtava näkyvyys. Näin siis kaukovalot ovat kehittyneet 26 vuodessa.

Cibie Oscareita on niin montaa versiota, etten osaa sanoa Jätkän valoista mitään.

Nykyisessä autossani on halogeenit, joissa tuskin on enää läheskään uudenveroista kantamaa jäljellä. Seuraavaan valitsen ksenonit tai ledit. Nimenomaan lähivalojen takia. Ksenonilla ajavien kannattaa kuitenkin ottaa huomioon se, että TM:n käyttötesteissä valoteho on 60 tkm aikana romahtanut heikoksi. Vaikka polttimo pelaakin, sen teho hiipuu. Halogeenissa tätä ei niin paljon ehdi tapahdua, ainakin minulla lähivalot pitää vaihtaa suunnilleen kerran vuodessa.

jees h-valta

Glalle kiitos testin avaamisesta. Kyllä tuo tuntui erittäin tutulta että juuri lähivalot ovat erittäin hyvät ja näyttävät hyvin myös metsänreunaa. Kaukovaloilla taas ei kauheasti enää nykyään ole mahdollista ajaa, liikennettä on lähes aina senverran ja tosiaan, automatiikka vaihtaa lähes heti kun vastaantulija saapuu samalle suoralle. Mutta hyvät lähivalot tekevät tuon aika harmittomaksi ja kuitenkin minun mielestä on hyvä että molemmat vaihtaa ajoissa. Silmä kerkeää sopeutua näkymään ilman vastaantulevaa häikäisyä. Jolloin liikkeet esim. metsärajassa havaitsee paremmin. Tuossa tänään sattui esim. Opel Grosslandin ledeistä maininta että 30% paremmat tavanomaisiin halogeeneihin. Uskon että samoilla ledeillä mennään. Olihan nuo muistaakseni minullakin valinnaiset eli varmaan tavanomaiset valotkin olisi vielä saanut. sitä en tiedä ovatko olleet edellisissä xenonit vaiko halogeenit. Valitsin tietysti ledit paremman valotehon vuoksi.

Esillä 10 vastausta, 4,731 - 4,740 (kaikkiaan 5,990)