Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,671 - 4,680 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • wanhajätkä

    Täällä puhuu autoilijat jotka ilmeisesti hakevat nautintoa autoilusta. Minulle se on välttämätön paha. Ei täällä oo julkisia. Mulle on tärkeintä että on semmonen auto alla jota tarvitten. En kanna maailman murheita hiukkaspäästöistä kun olen nähnyt miten maailmalla menee. Seku kuleksin ku on pakko. Suurempiakin kärsimyksiä työpäivään mahtuu kun ajella vanhahtavalla, jopa kaukoidän ihmeellä.

    Ralli on sitten erikseen….oon vanha ukko mutta sitä en lopeta…

    Sauhutteken tupakkiakin vaikka lääkärit kieltelee…

    Gla Gla

    Edelleen kyse näkyvyydessä oli Jessen kommentista, jonka mukaan korkeasta autosta on parempi näkyvyys kuin matalasta autosta. Kyse ei ollut siitä, että nykyisistä matalistakin autoista voi olla huono näkyvyys tai että Toyotakin tekee umpinaisia autoja. Erikoista on myös se, että kun  huonosta näkyvyydestä alettiin puhua, yllättäen se ei ollutkaan mikään ongelma, vaikka hetki sitten näkyvyyden parantuminen oli automallin etu.

    Jessen kommenttiin suomalaisten pyöräilijöiden käytöksestä en vastaa muuta kuin että hyppää joskus pyörän selkään, niin saat kattavamman näkökulman aiheesta. Voit jättää lööppien lukemisen vähemmälle ja ymmärtää, miksi poliisin mukaan autoilijoiden ja pyöräilijöiden välisten kolareiden syyllisistä 2/3 istuu ratin takana.

     

    jees h-valta

    Wanhajätkäkin voi kätevästi yhdistää sen välttämättömän pahan ja autoilun nautinnon kun vaihtaa alleen tuoreemman kiesin. Ja senhän saa jo nykyään lähes päivittäisen tupakkiaskin hinnan autoon laittamalla. Meinaan noita lyhennyseriä. Mutta uskon että se ei wanhajätkällä topeskasta ole kiinni joten kaupoille vaan. Silti voit lopettaa sauhuttelun. Uutta autoa ei ainakaan kannata savustuspöntöksi muuttaa.

    Visakallo Visakallo

    Palataanpas sähköautoihin, jotka olivat täällä vähän aikaa sitten kuuman keskustelun aiheena. Minulle valkeni vasta nyt viikonloppuna, miksi sähköautoja halutaan maailmalla lisätä ja niiden hankintaa tukea. Ilmanlaadun parantaminen suurten kaupunkien keskustoissa on hyvin perusteltavissa, mutta se onkin vasta toissijainen syy. Sähköautot on tarkoitettu toimimaan varavoimanlähteinä kulutushuippujen tai muuten liian alhaisen sähköntuotannon aikoina. Tuuli- ja aurinkoenergia tarvitsevat runsaasti tällaista tehoreserviä. Sähköautojen latustekniikka mahdollistaa virran syötön tarvittaessa autojen akuista sähköverkkoon päin. Tähän tarvitaan sähköautoja tarpeeksi paljon.  On erikoista, ettei tätä puolta asiassa ole juuri tuotu esille.  Onko sen katsottu paljastavan liikaa tuuli- ja aurinkoenergian ongelmia ja myös sitä, että sähköautojen omistajista tehdäänkin yksi energiajärjestelmän osa.

    jees h-valta

    Sähköaidoista sujuvasti sähköautoihin. Enpä ole pahoillani jos joskus tulevaisuudessa näin ollaankin varatehona kulutushuippuihin ja muun tuotannon heikkouteen. Fiksuahan se on, antaa ja ottaa ajallaan. Sitähän tämä elämä on. Visakallon aloittaman sähköaidan kaas ei sentään ole tarvinnut liittää niitä valtakunnan sähkövaravoimaksi.

    Visakallo Visakallo

    Viikonvaihteessa tuli käytyä Säkylän varuskunnassa läheisten päivänä tutustumassa kansainvälisten Unifil-joukkojen koulutukseen. Pyörähdettiin samalla myös Eurassa. Sieltä näytti olevan enää reilu parikymmentä kilometriä Harjavaltaan. Mäntyvoittoisilta näyttivät peltoaukeiden väliset metsät olevan. Jonkunverran nuoria koivikoita on myös kasvamassa. Yhtään haavikkoa emme nähneet. Ne taitavat olla vasta siellä Harjavallan puolella?

    oksapuu

    Niin…

    Kyllä siellä porsaanharjulla mänty kasvaa. Valtio taisi päättää luopua uusiutumattomista, miten lienee sen lämpökeskuksen kanssa?

    Jätkä

    Jos Sähköenergia hankitaan tuulimyllyillä ja sähköautojen akuilla, ollaan melkoisen kaukana tavoitteesta, jossa sähköautoilla liikutaan ”lähes ilmaiseksi” ja sähköverkossa virtaa putipuhdas sähkö yötä – päivää.

    On reuhakasta lähteä talvipakkasella töihin, kun yöllä on ollut kolmekymmentä astetta pakkasta ja tyyntä. Sähköautoa ei saa edes työntämällä käyntiin, eikä joka taajamassa ole edes vanhaa ladaa, joka kävisi niitä auttamassa liikkeelle.

    Kuka muuten maksaa sähköauton akkujen vaihdon? Ne ilmeisesti kuluvat loppuun ennätysvauhtia, kun niitä puretaan ja ladataan täydellä teholla.

    Hiluxmetsuri

    ”Jos Sähköenergia hankitaan tuulimyllyillä ja sähköautojen akuilla, ollaan melkoisen kaukana tavoitteesta, jossa sähköautoilla liikutaan ”lähes ilmaiseksi” ja sähköverkossa virtaa putipuhdas sähkö yötä – päivää.

    On reuhakasta lähteä talvipakkasella töihin, kun yöllä on ollut kolmekymmentä astetta pakkasta ja tyyntä. Sähköautoa ei saa edes työntämällä käyntiin, eikä joka taajamassa ole edes vanhaa ladaa, joka kävisi niitä auttamassa liikkeelle.

    Kuka muuten maksaa sähköauton akkujen vaihdon? Ne ilmeisesti kuluvat loppuun ennätysvauhtia, kun niitä puretaan ja ladataan täydellä teholla.”

    Sähköenergiaa voidaan tuottaa tuuligeneraattoreilla ja tuota sähköä voidaan varastoida akkuihin. Kyse on tuotannon ja kulutuksen tasaamisesta. Ilmaista sähkö ei kuitenkaan ole, mutta huomattavasti edullisempaa kuin ilman varastointia.

    Sähköautolla voi aivan hyvin lähteä 30 asteen pakkasessa ja silloinkin kun kesädieseli on hyytynyt tankkiin. Sähköautoa ei saa työntämällä käyntiin, se on totta, mutta eipä tuohon kyllä mitään tarvettakaan ole joten se naapurin Lada-kuljettaja voi jatkaa nostalgiointia vaikka katsomalla vanhoja Tauno Palo-elokuvia

    Akut ovat haluttua tavaraa käytettyinäkin. Niitä voidaan vielä käyttää sähkövarastoina kun ne muutaman sadan tuhannen kilometrin jälkeen ovat 80% kapasiteetissa. Harvoin noita akkuja tosin uusitaan.

     

    Jätkä

    Jos puhutaan kesä-Dieselistä talvella, niin aivan yhtä hyvin voidaan puhua Litium-akkujen ”iankaikkisuudesta”.

    Purkaminen ja lataaminen suurella teholla kypsyttää akun kuin akun ja varsinainen tappo tulee, kun sellainen akku imaistaan tyhjäksi.

    Minullakin on eräs melkoisen arvokas laite, jonka uusi litiun-akku on vaihdettu tämän vuoden aikana neljä kertaa uuteen.

    Se on tosin Ranskalainen valmiste, akun valmistajaa en tunne, koska laite on suljettu, eikä sitä takuun takia saa avata muut kuin maahantuoja.

Esillä 10 vastausta, 4,671 - 4,680 (kaikkiaan 5,990)