Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,661 - 4,670 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Visakallon linjoilla kyllä olen myös. Autoilun mieltymys, tunnustan omaltakin kohdaltani, on muuttunut huomattavastikkin nuoruus-ja varhaisemman keski-iän vuosilta. Nyt on kyllä suoraan tärkeimmäksi muuttunut auton vastaavuus käytännön tarpeisiin. Jotka myös muuttuvat iän myötä. Nyt viimeksi tuota avolavan tarvetta miettiessä on siinä kahden vaiheilla lähteäkkö kuitenkin normaaliin umpikoriseen pakettiautoon. Siellä metsärensselit olisi kyllä paremmassa suojassa kuin avolavan pressun alla. Ja tämä ykkösauto on nimenomaan matkanteon helppouden, edullisuuden ja oman mukavuuden ehdoilla ostettu. Ennen ehkä hiukan enemmän tuota merkkipalvontaakin (varsinkin aikaan BMW:n kahden kappaleen) harrastettu. Luulot krapisee ja käytännön faktat voittaa tällä ikää. Suosittelen muillekkin ennakkoluulotonta automallien tarkastelua. Voi yllättyä että osaa nekin joiden ei ole kovasti kuvitellut olevan koskaan omalla ”tapetilla”.

    Menninkäinen

    Lähinnä viittasin tuohon Jätkän kommenttiin mullistavasta moottoritekniikasta joka on lyövinään muut ällikällä. Mersulla, Gm:llä, Hundailla ym. on omat variaationsa asiasta. Se kuka sen tuo markkinoille riippuu aikapaljon mikä on minkäkin valmistajan taloudelliset intressit tuoda markkinoille. Jos halvemmilla tuotantokustannuksilla päästää samoihin kulutus/ päästöihin ei niitä pusketa markkinoille.

     

    Jätkä

    ”-Tuossa Mazdan moottorissa ei oikeastaan ole mitään uutta. Paitsi että se tulee tuotantoon. Puristussytytteinen bensa on ollut tapetilla viimeiset 10 vuotta. Eikä tuo Mazdan moottorikaan ilman sytytystulppia pärjää vaikka Kauppalehti 2

    – Se on ensimmäinen käyttöön tehty puristussytytteinen, eli siinä on uutta se, että sellaista ei ole otettu tuotantoon aikaisemmin.

    Moottorihan toimii ilman kipinöitä, mutta sytytystulpat ovat varmistamassa, että kaikissa olosuhteissa syttyminen tapahtuu yhtä hyvin. Koneessa on luonnollisesti kohtalaiset puristukset, jotka sytyttävät ruiskauksen jälkeen polttoaineen ja voisi olettaa, että koneesta saatava hyötysuhde on parempi kuin perinteisillä moottoreilla.

    Dieselithän ovat ”maailman sivu” toimineet tuolla sydeemillä, joten ei tarvitse olla huolissaan koneen kestävyydestäkään.

    Noista uutisista voi kuitenkin päätellä, että ”kehitys kehittyy” ja voi joskus levitä jopa vanhoille mantereillekin.

    Tolopainen Tolopainen

    Mitä ideaa tuossa moottorissa on, kun dieselin ongelmat on typenoksidit ja niitä syntyy korkeammassa palamislämpötilassa enemmän. Nyt bensiinimoottoriin tulee samat ympäristöhaitat. Tuossa moottorissa ei ole muuta hyvää, kuin, että se soveltuu kaasukäyttöiseksi nykyisiä bensiinimoottoreita paremmin korkeamman puristussuhteen takia.

    Puuki

    Veronmaksajien Taloustieto-lehdessä oli autovertailu ja siinä oli mukana mm. Päsö 3008, Seat Ateca, Mazda cx-5 .

    Seat päihitti Pösön esim. paremman suorituskyvyn ja ajettavuuden osalta ja oli arvioitu Päsöä paremmaksi kokonaisuutena.

    Mazda oli laadukas ja tilava mutta vaisu suorituskyvyltään.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Puhtaalla metaanikaasulla ajaessa ei tule typen oksideja eikä pienhiukkasia. Metaani = CH4, vain hiiltä ja vetyä, joten pakoputkesta tulee palamisen eli happeen yhtymisen sekä energian vapautumisen tuloksena hiilidioksidia ja vettä: CO2 ja H2O. Yhteyttämisen kaava on päinvastainen palamiselle: 6CO2 + 6H2O + valoenergiaa = C6H12O6 + 6O2 (sokeria ja happea).

    Gla Gla

    Visakallo ja Jees, en edelleenkään ole kyseenalaistanut sitä, että eri ihmisillä on erilaisia tarpeita. Kommentissani edelleenkin on kyse ollut siitä, että esim. huono näkyvyys autosta on huono oli sitten kuski nuori ja notkea tai vanha ja kankea. Katsokaapa, millaisia katveita autojenne takasivulaseiksi kutsutut avaimenreiät jättää risteysajossa. Ja montako jalankulkijaa, rullalautailijaa tai polkupyöräilijää sinne mahtuu. Jatketaan sitten keskustelua siitä, onko korkeasta autosta hyvä näkyvyys.

     

    jees h-valta

    Harvemmin sitä risteyksiä persedellä kuitenkaan ajellaan. Joten se kait on kuitenkin hiukan pyöräilijänkin vika jos takasivulaseista sisään änkeää. Jospa edes pikkasen jalankulkijat ja pyöräilijätkin huomioisivat autoilijaakin eikä yritettäisi mitään kamikazetemppuja liikenteessä. Koskaan en ole SUV:issa tuollaiseen ongelmaan törmännyt mistä Gla kritisoi. Kerran on pyöräilijä koittanut sivukylkeen takakulmaan ajaa vielä suojatien jälkeen. Eikä edes pyörätien jatkeessa. Kun sattui olemaan se katsanto aivan muussa suunnassa kuin eteenpäin. Huudeltiin kovasti kaverille ja pyörä senkun eteni. Onneksi kerkesin alta pois. Se oli VW:n aikaan. Surkuhupaisinta on että Glan palvoma Toyota tekee surkeimman SUV:n jossa takalasit todella ovat tirkistysaukkoja.

    Visakallo Visakallo

    Lähes kaikkien henkilöautojen vyötärölinja on korkeammalla kuin joskus ennen, joten Gla:n on pysyteltävä vanhemmissa automalleissa, jos kokee näkyvyyden jotenkin ongelmaksi. Nykyisten henkilöautojen sivupeilit ovat 2-3 kertaa isommat kuin ennen, ja hyvät takakamerat ovat lähes kaikissa malleissa. En ole kokenut Gla:n kertomaa ongelmaa Mitsubishi ASX:n, enkä Mazda CX3:n kanssa. Olen ajanut myös kuorma- ja pakettiautoilla, eli peileillä on niissäkin pärjätty.

    jees h-valta

    Ehkä Glan kannattaisi nyt lööpeistä lukea mikä ero on suomalaisella ja muun euroopan pyöräilevillä, varsinkin kilpapyörää ajavien asenteella. Esim. Hollantilainen kummasteli että mitä ne suomalaiset sinne kaupunkiin kilpureillaan änkeää. Ahdastahan ja vaarallistakin. Eli maaseudun rauhallisilla taipaleilla saa rauhassa nostaa nopeuttakin ja kuntokin kohenee. Ja siellä usimmiten pyöräilijän sanavarastoon kuuluu anteeksi, kun suomalaisella karjaisu, tietä! Ja kaiken huippuna provosoivat jotka tietoisesti yrittävät videoida someen vaaratilanteita ja vastakkainasettelua joita autoilijat heidän mielestään aiheuttavat.

Esillä 10 vastausta, 4,661 - 4,670 (kaikkiaan 5,990)