Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,641 - 4,650 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

• Visakallo Visakallo

Jesse haluaa tunnetusti seurata aikaansa ja olla kehityksen kärjessä. Käykö tiet Jesselle tarpeettomiksi?

Uutuuselokuva Blade Runner 2049 ei varsinaisesti ole autoelokuva, mutta Peugeot on ainoa merkki, joka elokuvassa esiintyy. Yksinoikeudesta on saanut maksaa tuntuvaa ekstrahintaa, sillä elokuvan odotetaan olevan maailmanlaajuisesti vuoden katsotuin. Peugeotin pr-temppu on sinänsä loistelias, että elokuvassa kovin synkältä vaikuttavan tulevaisuuden keskellä ranskalaismerkki suorastaan huutaa tavallisen autoyhtiön mahdollisuudesta selvitä meitä kenties kohtaavat suuretkin mullistukset. Vielä kun ne autot saataisiin lentämään…

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/blade-runner-2049n-paaosa-automerkki-yllatti—ei-olekaan-lamborghini/zVe2e89L

Puuki

Jospa se pösö vain todella onkin niin ylivoimaisen hyvä, että ainoana merkkinä selviää läpi mullistusten ym. ydinsotien jälkeen eikun vaan mennä porskuttaa? Onko Jeesmies sittenkin oikeassa ja kaikki muut ollaan harhassa luultu pösöä tavalliseksi autoksi ? Kohta pitänee muuttaa käsitystä, kun kerran elokuvakin on tehty todistamaan samaa asiaa.

jees h-valta

Glalle voisi tuonne edelliselle sivulle heittää vastakysymyksen että miten auton tienpinnassa makaava istuin mielestäsi parantaa esim. näkyvyyttä? Miten näet ongelmalliseksi autoon menon helppouden? Vaikka ei sitä lonkkavaivaa olisikaan. En minä ainakaan mielelläni kolhi päätäni matalan auton oviaukon yläosaan. Sitäkin noissa maanuolijaisissa on joskus käynyt. Sun muuta yhtä typerää jota vain ahdas ja matala auto voi teettää.

6 m3 6 m3

”En minä ainakaan mielelläni kolhi päätäni matalan auton oviaukon yläosaan. Sitäkin noissa maanuolijaisissa on joskus käynyt. Sun muuta yhtä typerää jota vain ahdas ja matala auto voi teettää.”

Mutta kaivinkoneen oviaukkoon kylläkin mätästystyömaalla.

”-Ei jumalaut poja! Kyl mää sentä olen aika poika. Mää ihmettelen oikei ittiäin. Mikä mää ollenka olenka. Harja-vallan sankari mää olen. Kun vaan loppus toi kauhia humina pääst. En sunka mää vaan saanu sin vikaa?                                 -Oisko tuolla sellaseen enää tiloja.”

Lainaus Väinö Linna: Sotaromaani

Joukossa tyhmyys tiivistyy.

jees h-valta

Johan jollain on haluja vanhoja kaivella, jopa ilman kaivuria, raasu. Mutta se ei yhtään muuta sitä tosiasiaa eten silti halua joka päivä tai edes silloin tällöinkään päätäni kolota. Mutta tosiaan jos annetaan vain puheenvuoro hänelle jolta asiaa satuin utelemaankin. Kaikkien ”hallintalaitteet”ei piisaa kuin ”kuppasen” L-cruiserin/Hiluxin koppiin.

6 m3 6 m3

Päätään auton pihtipieleen klohmivalle on mm. Wűrthillä sellaisia lippalakkeja joissa on jo jonkinlainen suojaus, tietenkin leukahihnallinen standartit täyttävä kypärä on parempi. Niihin on nykyään helppo kiinnittää myös otsalamppu.

Jätkä

Matala auto on mainio peli, jos ajelee etupäässä pitkiä siivuja valtateillä tai jopa moottoriteillä. Se mukavampaa ja parempaa kyytiä on vaikea löytää.

Meillä vaan alkaa kaikki maantiet, on ne sitten päällystettyjä tai päällystämättömiä, olla sen kuntoisia, että auton on syytä olla hieman paremmalla maavaralla ja paksummilla renkailla varustettu.

Näin vanhempana kompurana tykkään ehdottomasti normaalikäytössä autosta, jossaon katto hieman korkeammalla ja istuin sillä hollilla, että siihen vain istahdetaan. En vielä tarvitse kääntyvää istuinta, mutta sekin aika voi tulla.

Renkaiksi olen päätynyt jo pitkään laittamaan 65 profiiliset rankaat, koska ajelen kohtalaisen vähän sellaisilla teillä, missä kovat renkaat ovat oikeuksissaan.

Autoksi on nyt valkkaantunut diesel – tila-auto, johon olen tyytyväinen. Ajo-ominaisuudet ovat uskomattoman hyvät, maavaraakin on, vaikka metsätielle, menohalut ovat oikein hyvät ja kulutus on todella pieni.  Muutoskatsastan sen pakuksi, se sopii meille ja käyttövoimavero jää n. 60 €uroon / kk. On vetokoukkua, on automaattilootaa jne.

Ja autossa mahdun minäkin istumaan vaikka hieman korkeampikin hattu päässäni.

jees h-valta

Meillä kyllä autossa tarkenee ilman hattuakin, toki ymmärrän että puoleentoistametriin hattu tekee ihmeitä.

Jätkä

Olet ilmesesti joskus hattua kokenut, mutta korkokenkien kanssa talvella olit varmaan hassun näköinen.

Gla Gla

Jees: ”Glalle voisi tuonne edelliselle sivulle heittää vastakysymyksen että miten auton tienpinnassa makaava istuin mielestäsi parantaa esim. näkyvyyttä?”

Se, mitä kuljettaja näkee, muodostuu monen tekijän summasta. Jos tarkoitat sitä, että korkeasta autosta näkee paremmin muiden yli, ratkaisu ei ole korkea auto. Korkeiden autojen yleistyminen tarkoittaa matalasta autosta katsottuna näkyvyyden heikentymistä eli liikenteen kannalta kyse on yksilöiden kilpajuoksusta, jossa kokonaisuus ei parane yhtään. Toki monelle tällainen itsekkyys on niin luontaista, ettei sitä edes itsekkyytenä osata ajatella. Toisaalta minä huolehdin omasta näkemisestä riittävällä etäisyydellä edellä ajavaan, joten millään tavalla merkittävästä asiasta ei korkeuden osalta minun kohdallani puhuta.

Taakse ja takaviistoon korkeus heikentää näkyvyyttä. Toki muotoilu tekee osansa, kun muoti suosii kaikissa korimalleissa lapsellisen pieniä takasivuikkunoita. Risteyksessä oikealle käännyttäessä saa olla todella huolellinen, jotta voi varmistua siitä, ettei kiilaa jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden eteen. Samoin peruutettaessa (lienee yleisin kolarityyppi) esim. parkkipaikalla korostuu näkyvyys taakse ja takaviistoon. Katumaasturin ikkunalinjan nosto henkilöautoa ylemmäs kasvattaa katveita, ei suinkaan paranna näkyvyyttä.

Jees: ”Miten näet ongelmalliseksi autoon menon helppouden? Vaikka ei sitä lonkkavaivaa olisikaan.”

En pidä autoon menemisen helppoutta ongelmana. En vain koe matalaan autoon menoa ongelmana eli kyse ei ole ominaisuudesta, jonka parantamiseen olisi erityistä tarvetta. Joskus olen ollut autossa, jonka takaovi oli pieni ja siten antoi ainakin vaikutelman ahtaudesta (Subaru Legacy?). Tuo ei kuitenkaan poistu autoa korottamalla (Outback), kun kyse on oviaukon kapeudesta.

Jees: ”En minä ainakaan mielelläni kolhi päätäni matalan auton oviaukon yläosaan. Sitäkin noissa maanuolijaisissa on joskus käynyt.”

Itsekin olen varmasti joskus kolauttanut pääni jonkun auton ovenkarmiin, mutta mitenkään matalien autojen ominaisuudesta ei ole kyse. Pikemminkin jonkun automallin muotoilusta johtuvasta ominaisuudesta. Sellaisenkin omistaja todennäköisesti tottuu päivässä tai viimeistään kahdessa asiaan ja luontaisesti istuu autoon ja nousee autosta niin, ettei päätään kolauta. Ja ettei muuten vain Mitsun L200 ainakin jossain vuosimallissa (n. 2000- eli kun 90-luvun kulmikas malli pyöristyi) ollut tuollainen. Kori on korkealla, mutta viisto tuulilasi ja pyöristetty oviaukko ikkunapilarin ja katon kulmassa pienentää tilaa yhdessä matalahkon oviaukon kanssa.

Jees: ”Sun muuta yhtä typerää jota vain ahdas ja matala auto voi teettää.”

Katumaasturit ei pääsääntöisesti ole vastaavan kokoisia henkilöautoja tilavampia. Tavaratilojen osalta päinvastoin. Esim. 3008:n tavaratila on pienempi kuin 308:n farkkumallissa.

Itse pidän metsäautoteillä ja muussa arjessa tarvittavan huolettomuuden toteuttamista maavaraa korottamalla parempana kuin koria korottamalla. Onhan katumaasturit yleensä n. 20 cm tavallista henkilöautoa korkeampia, mutta maavaraa niissä on vain pari senttiä enemmän eli suurin osa erosta on hukattu korin korkeuden kasvattamiseen. Se taas heikentää ajettavuutta ja kasvattaa ilmanvastuksen takia kulutusta. Plus että tietyn kokoluokan farkkuun verrattuna vastaavat tilat omaavan katumaasturin hinta tahtoo nousta selvästi kovemmaksi.

Esillä 10 vastausta, 4,641 - 4,650 (kaikkiaan 5,990)