Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,601 - 4,610 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

• Nimetön

”Eli vaikka minun ajeluni ei kiinnostakkaan olen kuitenkin tuonut esiin aika etuajassa mielipiteitä autoilun jutuista joista on täälläkin moni todennut että sinnehän tosiaan mennään.”

Hienohomma että Jeese ennustaa tulevaisuudenkin meidän muitten palstalaisten puolesta, no mulla jo senverran ikää ettei mulle  tarvi ennustaa kovin pitkällekkään.

Mikä ois Jeesen neuvo mulle tuon oman tiiselin suhteen nyt jonka arvo on tällähetkellä vähän yli kakskymppiä ja varustuteet mulle ihan riittävät, bluetooth, navi, jne?

Ite oon aatellut että tiisseli jää nyt enempi edustus käyttöön jolla ajetaan pitemmät matkat ja käydään, hää, hautajais, ja joulukirkko reisut, jne. Perikunta sais sitte aikanaan päättä paalaamisesta.

Nykivällä bensarutkulla rymytään (varsinkin pimeään aikaan) kaikki lyhkäset matkat  ja rapakelit.

jees h-valta

Tuonne edelliselle ensin että Tolopan muistikin taitaa olla lyhyenläntää sorttia. Minulla on bensiinillä käyvä auto ja automaattivaihteinen, edelleenkin. Kuten ollut jo vuosia ennenkin. Lähtee ja vääntää nimenomaan tasaisesti ja nykimättä, aivan kuten varmaan dieselitkin. Mutta mitäpä noin kaposella tietämyksellä muuta sopi olettaakkaan. Ja jos oikein innostaa vatkata käsivaihteita niin SEKIN luonaa. Peugeot on varmuuden vuoksi laittanut molemmat ettei tarvii kinata kumpi on kullekkin kätösiin sopivampi. Lasselle sanoisin että ei siihen kovin ihmeitä ennustajan lahjoja tarvita kun jo nyt näkee että dieselautot alkaa olla autoliikkeille paheneva ongelma. Vaihtaisin ja äkkiä johonkin hybridiin tai vielä kokobensiinikäyttöiseenkin. Kokonaisedullisuus on kuitenkin laskettua juttua eikä mitään luuloja.

Nimetön

Miste sen huomaa että tiisselit on autoliikkeille pahenva ongelma? Ei ainakaan hinnasta.  Autonetistä kun katsoo vaikka Pösö 407 v.07 niin samanhintasia on tiisselit ja bensa vehkeet, 3-4tonnia pyynti.

Jos minä nyt vaihtasin tuon oman tiisselin bensa autoon niin varmaankin järkevää ois maksaa vähintään jotain kymppitonni välejä ja auto ei ainakaan paranis yhtään. Uuden bensa auton arvo laskis kyllä joutuin, huomattavasti reippaamin kuin tuon mun nykysen tiisselin. Noinki halvan bensa auton arvo kymmenen vuoden päästä oisko kolmetonnia ja tuon mun tiisselin arvolla ei mitään merkitystä vaikka varmaanki kummiskin korkeampi kuin kyseneinen bensa hankinta.  Sen kymmenen vuotta ajasin huonommalla autolla vaikka tekisin 15000 investoinnin.

jees h-valta

Koita ny hyvä mies katsoa eteenpäin äläkä tuijota sinne perspeilíin niin ahkerasti. Etkö käsitä että ollaan murroksessa ja autoilu ei palaa entisilleen enää koskaan. Energiamuodot muuttuu halusimmepa tahi ei. Jos olisit seurannut keskusteluja olisit myös huomannut että autohakujenkin painopiste on siirtynyt voimakkaasti dieseleistä bensiinikäyttöisten hakuun. Muutokset nyt vielä eivät käytännössä kovin paljoa näy mutta suunta on selvä, ollut jo koko tämän vuoden. Huomautan vielä että silloin kun tuo alkaa näkyä autojen vaihtoarvossa olet jo pahasti myöhässä. Sinne ei silloin tarvitse lisää ”ongelmajätettä” tarjota kun niitä on jo nurkat väärällään.

Tolopainen Tolopainen

Harjavallassa kalenteri on ainakin 15v etuajassa, mitä sillä on vaikutusta dieselin omistamiseen, jos niiden myyntiä ehkä rajoitetaan joskus 2030 keski-Euroopassa. Poliitikkojen juhlapuheiden perässä on turha juosta, sitäpaitsi dieselin voi muunnossarjalla muuttaa kaasukäyttöiseksi. Niitä tietenkin valtio alkaa jakaa ilmaiseksi, mikäli tavoitteena on päästöjen vähentäminen joskus tulevaisuudessa, eikä autoilijoiden rahastaminen.

Metsähakkeen arvo nousee, kun siitä aletaan prosessoimaan metaania tulevaisuudessa, samalla syntyy maatilakiinteistöjen lämmittämiseen energiaa, tuollaisia järjestelmiä on jo Tanskassa käytössä.

jees h-valta

Tolopaisen ideavarasto senkun pullottaa. Kun tiedetään takarajoja jollekkin moottorityypille ja polttoaineelle arvaappa Toloppa onko sillä nimenomaan vaikutusta ihmisten autovalintoihin. Kun tällaisesta on nyt jo tieto levinnyt meilläkin valtakunnassa kulovalkean tavoin on varmaa että vaikuttaa varmasti dieselien halukkuuteen. ja sehän on tarkoituskin. Eivät autonvalmistajat halua mitään jälkivirityksiä, eivät tosiaankaan, se nyt pitäisi Tolopan kaaliinkin mennä. Aina niitä vipujen ja viritysten tekijöitä on ollut mutta marginaaliahan ne on. Minullakin kallis bensa avolavassa vaihtuisi ilman virityksiä halvempaan mutta kun tankkaupiste on Porissa ei paljon mieltä ole. Kyllä se vaan menoa on Toloppa dieselit ja kiisselit ja siihen on sopeutuminen. Metsän riittävyydestä ollaan riittämiin huolissaan jo isojen kaupunkien polttoainemuutoksiin, kuten Helsingin. Kivihiilen poltto on helppo muuttaa metsähakkeeksi mutta tavarapulaa epäillään jo etukäteen. Yhdyn epäilijöihin.

MJO

Jesse: Koita ny hyvä mies katsoa eteenpäin äläkä tuijota sinne perspeilíin niin ahkerasti.

Koita jesse itse. Jos sähköautot alkavat tosissaan lyömään itseänsä läpi. Siinä aivan varmasti menee sinun pensa pösösi samalla tavalla viemäristä alas. Et kai sinä todellakin kuvittele, että sähköautot korvaisi pelkästään dieselit ja bensiini autot jatkaisivat samaan malliin? Samaan paaliin sinun pösösikin menisi.

jees h-valta

Bensiini jatkaa koska hybridiautoja tulee piisaamaan aika kauan siitä eteenpäin vielä. Ja minun autoni tässä ei ollut taaskaan se jutun ”villakoira”. Minullakin vaihtuu varmasti autoja jo siihen mennessä kun bensiinin saantia aletaan rajoitella. Omakin tähtäin on ilman muuta päästöttömämpään suuntaan edelleen. Kuten jokaisen vastuunsa tuntevan autoilijan pitäisi.

MJO

Taitaa vaihtua ihan jokaisen auto, ennenkuin polttoaine loppuu.

Eiköhän ”jenkkiromu” mene ongelmajäteeksi, jos tuntee vähääkään vastuuta ilmastosta? Eikä edes pistä vahinkoa kiertämään myymällä ”ympäristö katastrofin” seuraavalle.

jees h-valta

Varmaan tuo avolava meneekin romuksi mutta seuraava saattaa olla saman valtakunnan autoja ja samalla polttoaineella.

Esillä 10 vastausta, 4,601 - 4,610 (kaikkiaan 5,990)