Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,591 - 4,600 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

• Tolopainen Tolopainen

Minulla on varaa maksaa tuo vero ja autolla ajan tarpeelliset ajot. Pillurallia en enää harrasta,  enkä muutakaan turhaa ajoa. Mökki kannattaa hankkia läheltä, niin on varaa pitää kallista dieseliä ja jättää huonot metsäkaupat tekemättä.

Gla Gla
    6 m3 6 m3

”Eli vaikka minun ajeluni ei kiinnostakkaan olen kuitenkin tuonut esiin aika etuajassa mielipiteitä autoilun jutuista joista on täälläkin moni todennut että sinnehän tosiaan mennään.”

Paljon porua ja parkua, vähän villoja.

Visakallo Visakallo
    MJO

Ei se dieselvero jesse ole tuhansia euroa. Muutaman satasen ja sen säästää polttoainekuluissa n. 20000 km;ssa.

Sinulle pensa auto on oikea valinta ja minulle diesel, kun kilometrejäkin tulee yleensä n. 40 tkm/v.

Tolopainen Tolopainen

Bensa autolla ajo on sellaista vaihteiden vatkaamista, että ei se pahemmin kiinnosta. Kun turbodieselissä painaa kaasua heti alkaa vauhti kasvaa,  bensa-autossa ei tapahdu mitään, jos ei vaihda pientä pykälää päälle.

MJO

Minun autot ovat olleet automaattivaihteisia ja tulevat olemaan tulevaisuudessakin. Jos joskus tulee hankittua täysverinen maasturi tai neliveto avolava metsäkäyttöön, niin silloin voin ajatella manuaalivaihteistoa.

Metsuri motokuski

Osta nekin automaattilaatikolla. Itselläni on tuo jälkimmäinen esimerkistäsi ja sitä saa myös automaatilla. Olisin nyt ottanut sellaisen jos aitokauppaa olisin tekemässä.

Puuki

Eihän se moottorissa käytettävä polttoaine ratkaise sitä vaihteiden vatkaustarvetta. Dieselit on vähän enemmän vääntävämpiä mutta samaan ajotuntumaan pääsee tehokkaammalla bensakäyttöiselläkin.

Jeepin Renegade voisi olla sopiva yleiskulkine joka sopii toki paremmin metsäteille kuin asfalttiteille. Alennusvaihteet ja oikeasti toimiva neliveto, 140/170 hv dieselkone ; riittäisi voima mäkisillekin metsätaipaleille.

Opelin uudemmat mallit on ihan hyviä ajettavuudeltaan. Ainakin farkku Astra on sitä koeajon perusteella. Pellit niissä oli aiemmin  huonot, mutta korjasivat sen asian kun myynti alkoi heiketä.

Ranskalaiset voi olla keskimäärin pehmeämpiä jousituksiltaan mutta niinhän ne on vastaavasti kestävyydeltäänkin. Mm. katsastustilastoissa ovat yleensä aina häntäpäässä.

Aukkoharventaja

Jos pysyy työkalut kädessä ja on hyvät tilat korjaamiseen niin juurikin kannattaa laittaa reilu kymmenvuotias preemiumi. Osat, jotka mielletään kalliiksi korjata (ilmajousitus jne.) saa halvalla Saksasta eikä ole iso homma itsellä vaihtaa. Autoa noissa on paljon enemmän mitä yhdessäkään uudessa alle 50t euron autossa. Esimerkiksi Audin a6 allroad v8 moottorilla olisi metsänomistajalle varsin hyvä kulkine.

Esillä 10 vastausta, 4,591 - 4,600 (kaikkiaan 5,990)