Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,511 - 4,520 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    6,0 litraa sadalla näyttää tietokone edelleen enkä pidä sitä ollenkaan pahana. Eli noin 9 euroa mutta eipä maksella verojakaan käyttövoimasta. Ettei siihen kyllä mitään mieltäkään olisi.

    MaalaisSeppo

    Käyttövoimaveron kanssa 6.9. Eli jessen kulutukseen verrattuna säästän n. 900 €/a polttoaineessa. Auton arvon alemisessa useamman tonnin.

    jees h-valta

    Mites maalaisSeppo se ero nyt niin iso voi olla A.Jalkasen samanlaiseen autoon? Mielestäni olet vielä höpissyt paljon vanhemmasta raakista kuin A.J. Ja mikä ihmeen auton arvon alenema. Mitä tekemistä sillä on auton käyttökuluihin ja mikä ihmeen alenema kun sinun sokolootasi on pohjat jo löytänyt aikapäiviä.

    MaalaisSeppo

    Annelin autossa tuulipintaa on enemmän. Olikohan myös Neliveto?

    Autoni arvo ei suinkaan ole vielä pohjilla. Alenee n 1000 – 1500/a.

    Jessen kulutuslukemat ovat normaalit bensavehkeelle. Fiateilla ajelin 1983-2008. Kulutus niissä oli mallista riippumatta n 6 l/100. Niin se on kehitys kehittynyt. Periaatteessa mootorien ominaiskulutus on alentunut, mutta autojen painon ja erilaisten härpäkkeiden tehontarve on syönyt hyödyn etenkin bensavehkeillä. Vastaiskuna on kehitetty pienempiä, kevyitä turbomoottoreita, joiden kestävyys voi yllättää.

     

    jees h-valta

    Yllättää ne turbomoottorit ainakin tehoillaan ja myönteisesti. On näissä nykyvehkeissä se ero että ennen niillä Fiiateilla körötettiin muiden tien tukkona korkeintaan kahdeksaakymppiä mutta nyt saat antaa painaa muun liikenteen joukossa täydellä mökkikuormalla moottoritieliikenteenkin maksimitappiin ja se ei ole nykyään 120km/h. Silti kulutus pysyy samassa asennossa vaikka välillä ajellaan nurkka-ajoakin. Kestävyys on riittävä. Siitä olen jo nyt varma. Ei kait nykyään ketään samaa kotteroa kymmentä vuotta pidä.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Neliveto on Yetissä joo. Laskin kulutuksella 6,6 litraa x 1,25 euroa josta tulos 8,4 euroa sadalla. Vuotuiset verot huomioiden menee toiselle kymmenelle per sata km. Kaasuasennus voisi maksaa itsensä takaisin. Metsäuutisissa 25.9. elinkeinoministeri Lintilä lupailee muutostukea kaasuautoilun edistämiseen!

    Netistä löysin vertailun, jossa oli vuonna 2014 laskettu Octavialle bensakulut, kaasukulut ja dieselkulut. Hankintahinta oli koko lailla sama, varmaan muutkin kulut kuten vakuutus ja huollot. Käyttökulujen ero syntyy polttoaineesta ja vuosittaisista veroista. Kaasu oli vertailun halvin polttoaine.

    is.fi otsikolla Katso kannattaako autoilu bensiinillä, dieselillä vai kaasulla

    Laskelman voisi päivittää nykyhetken hinnoilla. Muutostuki olisi muuten yksinkertaisinta toteuttaa laittamalla kaasulle nykyistä isompi verohuojennus ajoneuvoveron.

    Jean S

    Olisko jotain 8 l  x 1,55 €/l eli siellä 13 euron korvissa.

    Pyrin tosin välttämään ajoa, joka ei mene vähennyksiin tai josta ei saa kilometrikorvausta 😀

     

    Gla Gla

    Kulutusten vertailussa ei ole mitään mieltä, kun ajot ei ole vertailukelpoisia. Oma kulutus putoaa, kun tulee talvirajoitukset, kaupungissa paljon ajavalle taas sellaisella ei ole merkitystä jne.

    Jees, minulla on ollut jo reilusti yli 10 vuotta sama auto. Ainoa vika tuossa on se, että tieto lähestyvästä vaihdosta ei lämmitä mieltä.

    MJO

    Taitaa jessellä olla ensimmäistä kertaa alle 10 vuotta vanha auto. Nyt se on ”eihän kukaan niin vanhalla aja”

    jees h-valta

    Nykykäsitykseeni vaikuttaa olennaisesti ettei nykyään oikeasti tarvitse kun tuoreet autot ei maksa maltaita tienesteihin nähden ja rahoitus on myös erittäin sujuvaa. En nyt ole niin tarkkaan rekisteröinyt kuinka vanhalla kulloinkin olen ajanut mutta edellinenkin oli meille kyllä ostaessamme alle kymmenen vuotta vanha. Ja taisi jo edellinenkin bemari olla hetken aikaa. Mutta kauimmin varmaan oli Citroen joka oli meillä lähemmäs kymmenen vuotta käytössä. Ja palveli erittäin hyvin. Taitaa se Glakin ihan uutukaiseen hipsaista seuraavaksi?

Esillä 10 vastausta, 4,511 - 4,520 (kaikkiaan 5,990)