Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 4,481 - 4,490 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Eli varmasti A.J:n kommentti muutamasta tuhannesta eurosta kertoo olennaisen. Nythän pitää dieselauton olla melko tuore että sen oma arvo edes on sen muutaman tuhat euroa. Onko sitten mieltä tuplata vanhan auton arvo kun se ei sen arvoa yhtään nosta. Ostajat tuollaiseen vaihdokkiin vain vähenee.

    rööri roope

    Trafin laslelmat noista diesel/bensa autojen kuluista ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.Diesel versio on kokonais kustannuksiltaan samalla viivalla bensakärrin kanssa.

    Suurimpana ongelmana dieseleissä on tuo piipertäjien hiukkas suodatin joka aiheuttaa ylimääräisiä merkkivalojen syttymisiä kojetauluun.

    Piiperöitten pieru aiheuttaa enemmän saastetta kuin nyky dieselit.

    MJO

    Kyllä jesse sähköauton arvonalenema on kuitenkin aivan omaa luokkaansa. Tekniikka kehittyy sitä vauhtia, että 2 vuotta vanha sähköauto on museokamaa.

    Hinnoitelu on matkapuhelimiin verrattavissa ja kuka ostaa käytetyn matkapuhelimen?

    jees h-valta

    Joka ainut auto on viimeistään viiden vuoden päästä nk. museokamaa. Tietotekniikka vanhenee aivan samoin kuin matkapuhelimissakin. Arvonalenema määrittyy tulevaisuudessa pitkälti autojen kehtysharppausten mukaan. On oletettavaa että sähköautot ovat kuitenkin kehityksen kärkihankkeita ja sinne uudet innovatiot laitetaan ensin tarjolle. Joten tämän hetken tilanteella ei ole merkitystä sähkö/hybridiautojen tulevaan arvonalenemaan. Nämä ensimmäiset raakileet varmasti vielä arvoaan menettääkin. Uskon että aikoja taapäin taisi dieseleilläkin käydä vähän samoin. Olihan ne melkoisia ongelmapesiä autoissa vuosikymmeniä.

    MJO

    Sähköautoissa hinnan alenema on ollut omaa luokkaansa, ei sinun parjaamissa dieseleissä.

    Miksi sitten kannattaa hankkia näitä ensimmäisiä raakileita, eikä esim. dieseliä?

    6 m3 6 m3

    https://yle.fi/uutiset/3-9842048

    Haavanlehtien havinasta ennustavan ei kannata avata linkkiä.

    Planter Planter
    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jälleen hyvä linkki – kiitos Planter! Tätä taustaa vasten lienee selvää, että metsävaramme tarvitaan ehdottomasti täyskäyttöön (vrt. hiilinielukeskustelu). Niistä kannattaa tehdä ensin jotain arvokasta, kuten muovia korvaavia tuotteita, ja vasta se jae jolla ei ole muuta käyttöä, laitetaan polttoon tai polttoaineisiin. Sekin on selvää, että liikkuminen pitää oppia hoitamaan mahdollisimman suurelta osin uusiutuvilla energianlähteillä.

    Minun tiisselini on ollut kohta 7 vuotta käytössä, 125 000 km mittarissa ja arvoa on jäljellä noin puolet. Jos valtio tukee konvertointia, on siinä ja siinä, kannattaisiko se vielä tehdä. Lähinnä harmittaisi luopua nelivedosta, kun metsäpalsta ja mökki sattuvat sijaitsemaan ’mäkien takana’. Oottelen jos Skodalta tulisi tehdasasennettuja kaasumalleja – nyt niillä on vain etuvetoinen Octavia.

    jees h-valta

    Mistähän noita kummia arvoalenemia nyt on revitty? Ite en ole törmännyt moisiin viesteihin missään. Jokatapauksessa joka auton ensimmäiset vuodet ovat aikaa huimaa arvonalenemaa, sitä ei kait ketään kiistä. Voi varmasti laskea nyt auto kuin auto. Niin nopeaa on kehitys sillä saralla. Joka tapauksessa tulevaisuus on edessämme nyt erilainen myös autoilussa. On aivan selvää että autotehtaat ovat hyvin innoissaan tästä uudesta buumista. Harvoin ostajat näin innolla uutta odottavat kaupan ulottuville. Kyllä noin isot kayttökustannuserotkin tuovat oman nopeuttavan vaikutuksensa. Eikä tuo sähkö ollenkaan hullumpi liikuttaja ole. Hiljainen ja kärytön. Tällä hetkellä mitään vanhaa autoa ei kannata haaveilla enää siinä tasolla pidettäväksi kuin on vakiintunut käsite. Polttomoottorilla pelkästään varustetut ovat vainaita arvoltaan jo kymmenen vuoden kevyemmällä puolella ja siitäkin vielä dieselit pahiten. Nyt on toki ostajan markkinat mutta on sitten syytä unohtaa vaihtohaaveet. Loppuun ajamalla ainut tapa ostaa käytetty diesel käyttöautokseen. Likkeisiin ei kannata enää vaivautua. Toki saa jättää, uuteen vaihdossa mutta käytännön hyvite pysyy hyvin myyntikatteen marginaalissa.

    Puuki

    Voihan sen dieselauton , jonka nyt hankkii, ajaa lopuun 10 vuodessa. Päästömaksut on korkeita, mutta vaikka harrasteautona välillä pois reksteristä menisi. Myynnissä eräällä markkinapaikalla näytti olevan esim. siihen sopivia Mersuja : 3 l koneella AMG Mersu , jossa n. 470 hv tai sitten rauhallisempaan menoon museorekisteröity vanhempi 240 pystylamppuinen 70-luvun entisöity pirssi. Niissä on vakuutukset ja käyttömaksut edullisia, kun käyttöpäivät on rajattu 30 vrk /vuosi. Monilla hyvin entisöidyillä arvo vain kasvaa kun ikää tulee lisää.

Esillä 10 vastausta, 4,481 - 4,490 (kaikkiaan 5,990)