Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 411 - 420 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo

    Päästöhuijauksen paljastumisen seurauksena miljardeihin nousevat vahingonkorvaukset erityisesti Yhdysvalloissa on pakottanut VW:n ankaralle säästökuurille.
    Alihankkijat ovat lopettaneet mm. Golfin vaihdelaatikoiden ja verhoilujen toimittamisen tehtaalle VW:n tingittyä hintoja.
    Golfin valmistus joudutaan tämän takia keskeyttämään.

    harrastelija

    Olisikohan tuo nimitys ”pompannappi” tullut kumminkin Neckar-nimisestä (neppar) samanlaisesta autosta kuin Fiat 600?

    Jätkä

    Fiat 600:n ja Neckarin erottajana toisistaan oli lähinnä kokoonpanotehtaat, jotka olivat eri maissa.
    mielestäni ”pompannappia” käytettiin molemmista versioista, vaikka Neckarissa olikin kyljissään tyylitellyt N-kirjaimet.

    Sanottiin sen olevan laadultaan parempi kuin Fiiatin, mikä merkitsisi sitä, että joitakin osia oli tehty Saksassa ja ne olivat parempia kuin italialaiset, mikä sinänsä ei ole ihme.

    harrastelija

    Näitä molempia tuli ajeltua Tampereella siinä 1960-luvun lopulla ns. viran puitteissa.
    Erikoinen kolarikin jäi mieleen. Neckar oli kaupunkialueella risteyskolarissa ja vaikka nopeudet olivat pieniä, niin auto oli mennyt keskeltä poikki !

    Autojen paremmuus on monestikin makuasia. Erään työpaikan puolesta oli Fiat 128 käytössä. Normaali kesänopeus oli 1970-luvun alussa 140 km/h.
    Eräässä ohituksessa unohdin kiihdyttäessä 3. vaihteen päälle ja venttiilithän siinä kärähti 🙁

    Jätkä

    Taisi molemmat olla maailmanennätysluokkaa ruostumisen suhteen. Ainakin, jos ei jälkihoitoa tehty. Pahimmillaan Fiat ei mennyt ensimmäisestä katsastuksesta läpi, kun pohja oli mädäntynyt.
    Siinä ei auttanut, vaikka jotkut laittoivat moottoriöljyä mattojen alle.

    Olen matkannut paljon Fiatilla, jossa oli laudanpätkät etuistuimen alla, muuten olisi penkki mennyt lattiasta läpi.

    Jos uutta autoa on ostamassa, niin ranskalaiset ja italialaiset autot kannattaa kiertää kaukaa.

    Visakallo

    Eipä taida noilla 60-luvun autoilla olla kovinkaan paljon yhtämäkohtia tämän päivän autoihin.
    Eipä meillä silloin paljoa ajeltu japanilaisilla, korealaisilla, turkkilaisilla tai kiinalaisilla autoilla, mutta nytpä ajetaan ja paljon ajetaankin.
    Automarkkinat ovat globaalit, ja tehtaiden jopa samolla tuotantolinjoilla voidaan koota eri merkkisiä autoja.

    Rane

    Rane omisti aikoinaan tuommoisen 128 Fiatin.140km/h kuulostaa optimistiselta sillä autolla,ehkä aika on kullannut muistot.
    Tosin nykyautoissa uusinta teknologiaa oleva moottorin sammuminen liikennevaloissa oli 128:ssa vakiona jo silloin, etenkin talvella.

    harrastelija

    Auto kulkee vähän enemmän, kun sillä ajaa täysillä.
    Ajoin silloin 60-70 000 km/v. Nopeusrajoituksia ei maanteillä ollut, eipä kyllä liikennettäkään kuten nyt, ja meno oli hurjaa.

    Käytössäni ehti olla 2 Fiat 128, ensin sedan malli ja sitten farkku.
    Mittarin mukaan kesänopeus oli 140 (täysillä) ja talvinopeus 120.
    Tutkia ei maanteillä näkynyt, koska ei ollut nopeusrajoituksiakaan.
    Nopeuksia pystyi kyllä mittaamaan kelllolla jonkun määrätyn mittavälin matkalta.

    Ratsioissa, joissa olin viran puolesta mukana, tutkittiin lähinnä auton ja kuljettajan kunto. Kuljettajan kunnottomuus aiheutti Maijan kyytiä ja auton kunnottumuudesta otin rekisterikilvet pois.

    Tuuria oli varmaankin silloin mukana, koska vuotuinen liikennekuolomäärä ylitti reilusti 1 000 hlöä 🙁

    jees h-valta

    Fiatit, ainakin Ducato on aivan hyvä paketteeri ja on tämänkin talon käytössä ehdoton korkeimpana umpipakeettina. Kaikki muut ovatkin tavaratilaltaan kelvottomia, esim. uusi Transit ja Transportterikin.

    vänkäri

    Itse ajelin 80-luvun alkupuolikkaan Fiat 127:lla. Ei erityisen ihmisystävällinen ajoasennoltaan eikä lämmityslaitteeltaan mutta erittäin kestävä ja kovapeltinen. 135-13 talvirenkailla oli niillä tehoilla eri peli menemään jäällä ja lumella. Tuli tien päällä vastaan vuosituhannen vaihteessa. Vieläkin harmittaa etten kurvannut perään kysymään olisiko myytävänä. Uno ei sitten ollutkaan ihan samaa luokkaa ja siihen fiiattikausi päättyikin.

Esillä 10 vastausta, 411 - 420 (kaikkiaan 5,990)