Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 281 - 290 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • metsänvartija

    Yhä huononeva tiestö, talvella ei syrjäseutujen teitä edes aurata, siinä syitä traktorin valintaan.

    Visakallo

    Venäjän suurin autovalmistaja OAO AvtoVAZ antaa lähtöpassit ruotsalaisjohtaja Bo Anderssonille.

    General Motorsissa ja Saab Automobilessa aiemmin työskennellyt Andersson on ensimmäinen ei-venäläinen OAO AvtoVAZin nokkamies.

    WSJ:n mukaan vuodesta 2014 autovalmistajaa johtanut Andersson saa lähtöpassit maaliskuun aikana.

    Uusien autojen myynti Venäjällä romahti viime vuonna.

    Talousvaikeuksien kanssa kamppailevan autovalmistajan omistajat eivät ole olleet tyytyväisiä Anderssonin tapaan johtaa yhtiötä.

    Asiasta kertoo Wall Street Journal / Kauppalehti

    Jätkä pätkät

    Joka tapauksessa vanteissakin on heittoa ja ne eivät ole tasapainossa. Jos pyörä asennetaan pyörimään ilmassa akselin varassa, huomattaisiin jopa useamman sentin heittoja sekä pystyssä, että sivusuunnassa.
    Henkilöauton renkaissakin on joka tapauksessa millejä, mutta jopa senttejä. Ainakin jos voin uskoa silmiini rengasliikkeessä.
    Pikitietäkin takuulla yli muutaman tyhat kilometriä pompottaneena väitän, että kyllä pomppii vaikka tie on sileä. Kypärä pitää olla päässä jos haluaa ajella täydellä kaasulla. Sähköinen pikavaihde on apukeino pompottamiseen, kun sitä raksuttelee, niin pompotus menee sekaisin muutaman kymmenen metrin matkalle.
    Ainakin Valmetti pompottaa lähes mallista riippumatta. Ja pompottajat on takapyörät.

    jees h-valta

    Aivan, ja oisko myös traktorin renkaissa aiheuttavana kun se seisoo välistä pidempään yhdessä kohtaa. Painuuko rengas vai kertyykö sisällä oleva kostea moska siihen maata vasten olevaan kohtaan. Tosiaan kyllä pompottaa lähellä täyttä vauhtia ajaessa. Tuossa omassakin sentään Continentaalin suht hyvät maantieajon vyörenkaat. En kyllä aio kovin loppuun ajaa kun lähtee joko vaihtoon tai ainakin takarengaskerta uusiksi.

    Jätkä pätkät

    Minkä kokoiset renkaat sinulla on? Minulla on Ursuksessa ”kuivankelin sliksit” ja olen haaveillut siihen sellaisia renkaita, joissa olisi edes sentti tamppeja.
    Ajelen sillä vain metsässä / pihahommissa, mutta epäilen, että pinta on jo niin ohut, että lujuus on kärsinyt. Ketjuilla ajellessa toki sileä rengas on paras, koska poikkiketju ei koskaan huku tamppien väliin.

    jees h-valta

    Takarenkaat 460/85 R34 ja edessä 380/85 R24 alkaa kyllä jo kovettua ja poreilla kun alkuperäiset ja 2003 vm:n peli. Mutta ihmeen hyvin metsärenkainakin toiminut. Viimeksikin jouduin luistattamaan kiven kylkeä alas useamman kerran ja juontokourassa poka päällä vielä. Tänään alkoi kyllä huomata perävaunu perässä suojakelillä kuinka liukkaat ne alkaa olla. Meinasi tulla kelkka yhteen alamäkeen ja alla piti vielä saada taipumaan 90 asteen kulmassa T-risteykseen. Eikä sannan muruakaan tiessä. Onneksi ei paniikki iskenyt vaan vielä löytyi malttia ottaa jalka jarrulta ja lähteä ohjaamaan ja moottorijarruttamaan.

    Jätkä pätkät

    Meillä oli uudet renkaat Vallussa, vetävä telikärry metsärenkain, kun toin sahauspintakuormaa polttopuiksi kotiin.
    Oli tie niin kaljamalla, että vaatimattonassa loivassa vastamäessä, vaikka kaikki kahdeksan pyörää veti, niin siihen istui. Naapurin ukko nykäisi piikkiketjujen kanssa Majurilla mäen päälle.
    Ei se renkaan kovettuminen haittaa metsässä, jos käyttää hyviä ketjuja.

    jees h-valta

    Metsä onkin sinällään helppo elementti ettei siellä noita ”kaljama”-ongelmia juuri olekkaan. Nytkin runttasin läjältä läjälle ilman ketjuja ihan hyvin ja nousin sieltä kuorman kaas vielä ojan yli vinoittain tiellekkin. Mutta tien päällä ne ongelmat sitten kyllä alkoi heti eka alamäkeen kuten kerroin. Maastossa täällä lunta ei ole kuin kymmenkunta senttiä. Nyt se tosin oli raskasta suojaa joten joissain peruutuksissa esim. hairasi hiukan hanttiin. Kun ei oikein ketjuja viitsi edes ajatella kun asfalttimatkaa lähes kymmenkunta kilsaa. Ja se kyllä jo sula musta asfaltti. Täällä on juuri tämä kevät näillä sivuteillä pirua kun aurauksia ei juuri tehdä lumen vähäisen kertatulon vuoksi ja sitten kun sitä sotketaan siihen tien pintaan paksu kerros on jäätiköt taas muutaman päivän päästä oikein ”sianselkiä” taas.

    Jätkä pätkät

    Joo ei sulalla asfaltilla viitsi kilometritolkulla ajaa. Jos minulla olisi palstalta niin pitkä matka, niin pitäisin traktoria palstalla.
    Pitäisi varmaan tehdä lukittava vaja metsään sitä varten.
    Meillä on puoli metriä lunta.
    Tähän mennessä on sirkkelin luota varastettu kaksi moottorisahaa, hydraylinen työntövarsi, siivapyörä ja traktorista turbo ja pakoputki. Osa on viety rikotusta ikkunasta.

    jees h-valta

    Ja kun kohta joku huomaa että mikset nyt käyttänyt sitä juontokouraa valaisen jo heti että rankakasat olivat lähellä isoa tietä ja ajoinkin kokoomisessa traktorilla tiensivua niin että oja oli traktorin alla pitkittäin. Siitä sitten temppuiltiin hiukan kääntöä metsän puolella oleville kasoille. Tosiaan se tielle nousukin oli tarkkaan harkittu juttu. Koska ojassa oli jonkunverran jäätä ja aurattua suojalunta se madalsi kuoppaa ja helpotti toimia. Myös kärryn luisto sivuttain pengertä myöten pysähtyi aika nopsaan kun suojalumi auraantui senverran tehokkaasti telin renkaiden sivuun. Vetävä kärry olisi todella hieno apu tuolle traktorikoolle.

Esillä 10 vastausta, 281 - 290 (kaikkiaan 5,990)