Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 261 - 270 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla

    Puun takaan mainitsema autojen keski-ikä ei ole kovin hyvä mittari. Italiassa ja Espaniassa autokanta on hyvin toisenlaista kuin meillä, joten tuskin muutaman vuoden uudempi pikku-Fiat sen parempi on kuin täällä keski-ikäinen Avensis tai Corolla. Ainakin katsastustilastojen häntäpäässä on perinteisesti olleet ranskalaiset ja muut etelä-eurooppalaiset merkit sekä nykyään myös amerikkalaiset.

    Mutta jos Volkkarin kutonen vie enemmän kuin museoikäinen Chevyn avolava, ihan hyvin ei mene Volkkarillakaan. Vai oliko noista toinen bensa- ja toinen dieselkoneella?

    Jätkä pätkät

    Jessen jutut ovat kaikki sellaisia kuin hänellä ei olisi alaleukaa ollenkaan.
    Volkkarin kulutuslukemat eivät ole puhuttaneet sen jälkeen, kun kuplavolkkarien kausi loppui.
    Tietty on mahdollista, että kuusipyttyisestä koneesta on pari pyttyä pimeänä, jolloin bensaa menee palamattomana pakoputkeen. Jesseltä jää kyllä sellainen huomaamatta, hänhän ei huolla kalustoaan millään tavoin.

    jees h-valta

    Kyllä on huollettu VW:n merkkikorjaamolla viimesyksynä viimeksi ja kone on kyllä aivan tiptop kunnossa. Eikä 161000 ajetulta vielä muuta kuulukkaan. Kyllä Touareg on tunnettu hyvin ruokailevuudestaan mutta (noin 11,4 sadalla) mutta ei sekään nyt mikään ongelma ole raskaalle isolle autolle. Eihän sitä millään mopon kulutuksella liikkumaan saakkaan.

    jees h-valta

    Ja Glalle vielä että kyllä molemmat bensakoneilla ovat. Amerikkalainen automaattiloora vain on tehty järkevämmin vaihtavaksi joten kiertää matka-ajossa harvempaa tahtia.

    Visakallo

    Suomi on omilla päätöksillään saanut aikaan Euroopan vanhimman autokannan.
    Kaikissa muissa pohjoismaissa ja Virossa ajo-olosuhteet ja autot ovat samankaltaisia kuin meillä, mutta autot ovat selvästi nuorempia.
    Myös suomalainen energiapolitiikka on ollut yhtä mieletöntä.
    Maa, joka voisi olla jopa olla energiaomavarainen, onkin Euroopan energiatuontiriippuvaisin maa.
    Alkoholin myyntikin on pitkälti ulkoistettu meidän etelä-naapurillemme.

    jees h-valta

    Noissa puuntakunen kyllä oikeassa ja surullista pnkin ettei näinkin tähänasti vauraassa maassa ole hellätty verotusta ajoneuvoja kohtaan jo aikaa. Olisi pysynyt uusiutuvaa kantaa mutta nyt se onkin jo kierre huonossa jamassa koska nyt on revittävä vielä vanhoista romuistakin kovat verot näillä pakokaasutempuilla.

    metsänvartija

    Kaukana syrjäkylällä pärjää traktorilla, ei tarvitse katsastaa, löpö menee verotukseen jne.

    jees h-valta

    Niinpä varmaan. Mitä siellä syrjäkylillä sitten on tavoitettavissa traktorilla?
    Kun sieltä on joskus vähän pidemmällekkin asiaa on oma auto se kätevin tapa. Eikä se niin siunaaman kalliskaan laite ole pitää.
    Kyllä se itellä ainakin on traktori puhtaasti työlaite. Olen näihin syrjäkylien teihin niin saamarin täys kun pää hyppii kattorakenteisiin vähän väliä. Seuraava traktorikin on pakko hankkia jostain päin jousitettu. Hytti tai etuakseli. Ei pää kestä noita enää kauaa.

    Jätkä pätkät

    Jessen vanhassa Letukassa taitaa olla iskunvaimentajien toiminnassa olla toivomisen varaa, kun se noin pompottaa. Oliskohan öljy loppunut ja vettä mennyt tilalle.
    Olisihan se pitänyt tajuta traktoria ostaessa, että karvalakkimallin Valtra A 95 : ssä ei ole minkäänlaisia jousituksia. Olisit osta Belaruksen, siinä on etuakselissa jousto, ollut jo useta vuosikymmeniä.

    jees h-valta

    Tarkoitin nimenomaan Valtran kattoon pään kolinaa. En letukan jonka joustot ovat vielä kelvanneet katsastuksella. Eikä tuossa ikäluokassa muuta kaivatakkaan. Siinä sentään tosiaan pysyy pukilla.
    Palatakseni vielä Valtran hyttiin siinä on hyvin kyseenalainen pykällys. Saat todella olla varovainen ettet aja kuoppaan hiukkaakaan etukumarassa. Jos siihen matalamman osan kulmaan osut voi lähteä vaikka taju kankaalle. Siihen vielä osuu kovaa.
    Tutuilla teillä nyt yleensä muut kuopat muistaa noin mutta routaheittoja näin keväällä tulee aika salakavalasti varsinkin jos on kaivettu vielä syksyllä jotain. Minulla näin kävi juuri yhdellä metsäautotiellä joka oli katkaistu syksyllä vesijohdon vedossa.
    Nyt yhdeksänkymmenen asteen mutkassa on vielä syvä routapainuma ja traktori hyppäsi kuin kenguru kun ei nähnyt ajoissa. Ja kun yrität himmata tiukkaan mutkaan ja hyppäät samalla oli tekemistä tiellä pidossa. Mutta ainahan pitäisi nyssyttää rauhallisesti mutta kun ei kuulu luonteenlaatuun.

Esillä 10 vastausta, 261 - 270 (kaikkiaan 5,990)