Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 230)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

    Aloitin tämä jatkoketjun, kun alkuperäiseen ei voinut enää lisätä kirjoituksia.

    Jesse tuolla aiemmin ihmetteli, miksi VW-liike ei huolinut hänen Volkkariaan vaihdossa. Minä en sitä ihmettele, sillä auton historiassa taisi olla jotain epäselvää. Merkkiliike tiesi tämän, eikä enää halunnut sekaantua asiaan. Peugeot-liikeellä oli tarve saada uutta mallia kaupaksi, ja se saattoi lisäksi toimia hyvässä uskossa. Liike yritti ensin suoraa myyntiä, mutta todennäköisesti myi sitten Volkkarin kilotavarana jollekin kaukaisemmalle jopparille tai laitatti koko kotteron paaliin.

  • Gla

    Puuki: ”Vakionopeuden säädintä vielä parempi innovaatio on muuttuvanopeuksinen vakionopeudensäädin. Etäisyyden edellä ajavaan voi säätää sopivaksi ja se pysyy samana vaikka edellä ajava tekisi esim. äkkijarrutuksen tms.”

    Kuinka nopeasti tuo jarruttaa, jos ohittaja palaa omalle kaistalleen turhan nopeasti? Entä kuinka se pelaa talvella, kun keulassa oleva tutka saa loskakuorrutuksen?

     

     

    jees h-valta

    Harrastelija oikeassa, on todella huolestuttavaa ettei sitä kaasua osata/haluta painaa kun ohitetaan. Kyllä tuntuu välillä kummalta roikkumiselta tuollainen touhu. Kuinkahan paljon ulossuistumisia tuo vakkarilla ajo aiheuttaa kun auto ei ole nk. varvastuntumalla. Liukkaasta ajourasta kun lähdetään heittelehtimään niin ensin vakkari lyö lisää ”usvaa putkeen” ennenkuin puolitorkkuva matkantekijä edes havahtuu auton olevan irti.

    Gla

    Harrastelija: ”Aikoinaan teroitettiin, että ohittaessa on mentavä ripeasti ohi, koska se tilanne, että olet vastaantulevan kaistalla on aina vaarallinen!”

    Ei tuo periaate mihinkään ole muuttunut. Kyse on siitä, että saa riittävän nopeuseron otettavaan. Jos satasen alueella lähtee ohittamaan 95 ajavaa, joutuu nostamaan nopeuden reilusti laittoman puolelle, jotta ohitus olisi ripeä. Silloin taas tulee vastaan se, että ylinopeus ei ole sen enempää laillista kuin turvallistakaan. Eli tuollaista ohittamista kannatta välttää.

     

    jees h-valta

    Välttää ja välttää, ei juurikaan sakoteta jos vain poliisi on kaikista asioista kartalla. Kyllä ohittajan nopeus saa ohitustilanteessa nousta reilusti yli sallitun turvallisen ohituksen takaamiseksi. Ohituskaistalla vielä varmempaa ettei sakkoja tule. Olen kerran ajanut noin kolmekymmentä kilometriä yli sallitun ohitustilanteessa ja poliisi mittasi koko ajan. Mutta samalla se mittasi myös ohitettavan nopeutta ja kun tämä nosti tilanteessa nopeuttaan hän jäi sakonkirjoitukseen ja minä selvisin huomautuksella jossa poliisi vain totesi että ei sitä nopeutta aivan tolkuttomasti saa nostaa ohittaessakaan. Tämä sattui Porin lähellä valtatie 2:lla ja saattaa tietysti olla vain Porilaisen poliisin hyvää liikenneälyä mutta en ollut siitä pahoillani.

    pihkatappi

    Talvinopeuksillahan sitä talvella mennään. Jos asettaa nopeuden 85 km/h ja on normaali talvikeli valtatiellä, niin on aikaa tutkia tien pintaa, josko tarvii jossain hiljentää, ehkä jossain mutkassa voi olla tarvis. Pikkuteillä sitten asia eri, siellä mennään helposti välillä luisussa ja tuntuma on oltava kaasupolkimessa ja persauksissa.

    pihkatappi

    Ikinä en ole saanut ohitustilanteen ylinopeudesta sakkoa, vaikka usein ohittaessa ylinopeutta menenkin. Nopeuksia valvotaan useinmiten sellaisissa paikoissa että siellä ei ohittaminen ole viisasta 80 km/h alue tms. tai jos ollaan suoralla nopeusmittaamassa, huomioivat varmasti ohitustilanteen ja pieni ylinopeus ei aiheuta toimenpiteitä. Toki jos ajat 140 km/h, niin kyllä se poliisi lähtee perään, vaikka olitkin ohittamassa turvallisessa paikassa.

    Gla

    Mitä luulet Jees jos ohitettava ei olisi nostanut nopeuttaan, olisiko poliisi suhtautunut ylitykseesi samalla tavalla? Puhumattakaan siitä, että vain ohittajan nopeus olisi mitattu.

    Joskus voi olla tarkoituksenmukaisempaa rikkoa sääntöjä välttääkseen vielä suuremman vaaratilanteen. Mikään perusohje ei ylinopeuden salliminen edes ohituksessa kuitenkaan ole. Lisäksi kun puhutaan riskistä turvallisuuden suhteen, poliisin puuttumiskynnys on ihan eri asia.

    Tässä mallia toisenlaisesta suhtautumisesta ohituksen aikaiseen ylinopeuteen:

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000128629.html?nomobile=2

    Topi vielä aikoinaan hämmästeli, pitääkö ohituksen venyä ja sekö sitten on turvallista.

     

    Puuki

    ” Kuinka nopeasti tuo jarruttaa, jos ohittaja palaa omalle kaistalleen turhan nopeasti? Entä kuinka se pelaa talvella, kun keulassa oleva tutka saa loskakuorrutuksen? ”

    Jarruttaminen ei tapahdu äkkijarrutuksena vaan vauhti hiljenee tasaisesti. Säädin tippuu pois päältä jos painaa jarrupoljinta. Tutka on tuulilasin yläosassa ja jos loskaa lentää päälle, niin lasinpyyhkijöillähän sen saa pois.

    Gla

    Mikä auto sinulla on, kun monissa tutka on keulassa?

     

    Tolopainen

    Euroopan maista vain Norjassa sähköautoja myydään niin paljon kuin pitäisi että päästöt vähenevät siellä niitä myydään 100000kpl vuodessa. Suomessa vain 800kpl. Tomintamatka ei ole enää mikään ongelma. Ostaja voi valita sellaisen akun jolla se on 400km esim. Volkkariin. Eli rahalla saa mitä tarve vaatii. Mutta ei suomalaisilla ole varaa siirtyä sähköautoihin nyt eikä tulevaisuudessa.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 230)