Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 230)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto. Osa 2

    Aloitin tämä jatkoketjun, kun alkuperäiseen ei voinut enää lisätä kirjoituksia.

    Jesse tuolla aiemmin ihmetteli, miksi VW-liike ei huolinut hänen Volkkariaan vaihdossa. Minä en sitä ihmettele, sillä auton historiassa taisi olla jotain epäselvää. Merkkiliike tiesi tämän, eikä enää halunnut sekaantua asiaan. Peugeot-liikeellä oli tarve saada uutta mallia kaupaksi, ja se saattoi lisäksi toimia hyvässä uskossa. Liike yritti ensin suoraa myyntiä, mutta todennäköisesti myi sitten Volkkarin kilotavarana jollekin kaukaisemmalle jopparille tai laitatti koko kotteron paaliin.

  • rööri roope

    Edelleen korean,ranskan ja japsin kippanat rallin kärkipaikoilla.

     

    pihkatappi

    Vakionopeuden säädin on minusta erinomainen laite. Mitkään sen jälken tiedossani käytössä olevat innovaatiot eivät ole tuonneet vastaavaa helpotusta ajamiseen. Jos ihmiset käyttäisivät noita säätimiä, olisi helppo miettiä kannattaako ohittaa, vai säätää oma nopeus edellä menevän mukaan. Nyt kun noita ei käytetä ja tavalliset autilijat ajelevat 75 – 85 km/h vauhdilla, eli epätasaisesti mitensattuu ja myös näinollen epätaloudellisesti, on viisain ohittaa kaikki peräedellä vastaantulevat. Tuossa monesti sitten tulee huomattua että se ohitettu kiihdyttää vauhdin ensin jopa yli 90 km/h nopeuteen ohitustilanteessa ja sitten ehkä viiden minuutin kuluttua jättää takapuskurissa roikkumisen. Eli autoilun yksi vaarallisimmista vaiheista, ohitustilanne tehdään näiden ohitettavien toimesta entistä vaarallisemmaksi. Me jotka ajamme isolla tiellä aina vakionopeudensäätimellä, olemme turvallisia ohitettavia, muutaman napsun voi tietysti vielä hetkeksi nopeutta alentaa toisen ohitusta helpottaakseen. Ei mulla muuta, tai no katsokaa peiliin, kuka tunti piston sydämessä, sieltä se idiootti löytyy.

    Visakallo

    Jessellä tuota hämmästeltävää tuntuu riittävän. Peugeot 308 on tasan vuoden vanhempi malli kuin 3008, eli kumpikin n. kymmenen vuotta vanhoja. Päivityksiä ja uusia sukupolvia on toki tullut molempiin. Sen kyllä arvasinkin, että  Jesselle on osunut se yksilö, missä ei ole pienimpiäkään vikoja. Takaisinkutsutkin ovat vain mukavia piipahduksia Porissa. Tarkkaile seuraavaksi moottoria. Voit päästä taas Poriin.

    suorittava porras

    Vakkarista pihkatapin kanssa täysin samaa mieltä . Sen avulla on helppo pitää nopeus sopivana ja tasaisena. Joskus pikkuisen ärsyttää , kun jotkut polkevat kaasua , kun ompelukonetta. Välillä mennään 15 alle ja välillä 15 yli sallitun nopeuden . Ajaminen menee aivan souksi , kun letkan kärjessä jojottaa moinen kuski .  Yleensä runttaan kakkospaikalta sopivan tilaisuuden tullen ko kuskin ohi . Silloin ei nopeusmittaria vilkuilla.Se tehdään vasta ,kun on 300 metriä kaulaa. Samalla lukitaan vakkari +4-+6 asentoon nopeusrajoitukseen nähden ja jatketaan tasaista kyytiä eteenpäin. Jos liikennevirta etenee tätä hitaammin pudotetaan muutama naksu nopeutta turhien ohitusten välttämiseksi . Kun on automaatti ja vakkari , jää enemmän aikaa liikenteen seuraamiseen.

    jees h-valta

    Jo ny Visakallo on kummaa jos vaivojen ennalta ehkäisykin on ranskalaisella autolla vika. Taitaa tuo asennevika olla aika pahaa laatua, siellä Päijät-Hämeen kulmilla. Minulla ei ole mitään vikaa Peugeotissa ollut eikä tuo minusta aivan hajoamispisteessä mistään kohtaa tuntuisi olevan, kaikkein vähiten moottorista. Tuosta se lähtee ilman ongelmia taas huomenaamun liki paristakymmenestä pakkasasteesta kohti kyliä. Mutta tietenkin pitää kunnioittaa näitä ennustajan lahjoja omaavia palstalaisia jotka tietävät jo etukäteen että mitä piilovikoja ranskiksen kuoriin onkaan kätketty vai mitä Toloppa ja Visakallo?

    Puuki

    Vakionopeuden säädintä vielä parempi innovaatio on muuttuvanopeuksinen vakionopeudensäädin. Etäisyyden edellä ajavaan voi säätää sopivaksi ja se pysyy samana vaikka edellä ajava tekisi esim. äkkijarrutuksen tms.

    Visakallo

    Hyvä on Jesse. Sovitaan sitten niin, että muiden autojen viat ovat niiden autojen vikoja, mutta Peugeotin viat ovatkin vain asennevikoja. Voin lohduttaa tällä tiedolla kaikkia täkäläisiä Peugeotin omistajia, ja tuoda iloa heidän päiväänsä.

    jees h-valta

    Sovitaan vaan kun en oikein mielelläni lähde ennustuseukkojen linjalle. Varmaan aika näyttää mitä vaivoja autoon siunaantuu mutta annetaan sentään ranskalaistenkin kehittää kokoajan entistä parempia autoja euroopan markkinoille. Minulla on taipumus kyllä kertoa mitä vaivoja autoon ilmaantuu. Muille palstalaisille tuo näyttää olevan paljon vaikeampaa. Toki pitää uskoa että vain ranskalaisautoissa on vikoja. A.Jalkanen sentään on kertoillut autotuntojaan suht varmaan rehdillä periaatteella, mutta hänhän onkin sitä ”hameväkeä”kuten kait sitten minäkin.

    pihkatappi

    Alkuperäinen innovaatio on kuitenkin vakionopeudensäädin. Tokihan sitä pitää kehittää edelleen, paras kehitys olisi tietysti se että noita käytettäisiin enempi, jolloin liikenteestä tulisi ennakoitavampi ja turvallisempi. Ilahduttava huomata että nuoret ihmiset käyttävät vakionopeudensäädintä, no eihän se ihme ole, kulutus pienenee ja ajaminen muuttuu astetta mielekkäämmäksi. Nuorilla ei myöskään ole sitä kokemuksen tuomaa taakkaa, tässä minä hallitsen autoni ja tiedän miten asiat hoituu parhaiten, kun olen jo ajanut viisi miljoonaa kilometriä ilman sakkoja ja kolareita. No joo, toki on eri asia se että ikääntyminen tuo hidastumista ja sitä kautta pitää ottaa varovammin, mutta eikös tuo vakkari tuo helpotusta siihenkin, laittaa turvallisen nopeuden kiesiin napista ja körröttelee ylpeästi ja turvallisesti minimi kulutuksella keskittyen vain liikenteeseen ja tienpintaan. Ei pidä ajatella että on liikenteen jarruna ja kiihdytellä välillä, fiksumpi on ajaa tasaisesti hiljempaa. Omaa nopeutta ei pidä myöskään säätää niiden mukaan jotka ajavat sinun takana, sehän on sinun osaltasi kilvan ajoa. Muuten nykyisin napsahtaa sakot, jos nostat nopeuttasi toisen ohittaessa, minusta erittäin onnistunut turvallisuuteen suuntaava lakimuutos.

    harrastelija

    pihkatappi: ” Muuten nykyisin napsahtaa sakot, jos nostat nopeuttasi toisen ohittaessa, minusta erittäin onnistunut turvallisuuteen suuntaava lakimuutos.”

    ”…kulutus pienenee ja ajaminen muuttuu astetta mielekkäämmäksi…”

    Tässä pari lainausta, jotka sotivat saamiini oppia liikenneopettajan koulutuksessa ja muutenkin kokemuksenani.

    Aikoinaan teroitettiin, että ohittaessa on mentavä ripeasti ohi, koska se tilanne, että olet vastaantulevan kaistalla on aina vaarallinen! Kun suoritin liikenneop. tutkinnon varusmiesaikanani, niin silloin ei tosin ollut maanteillä nopeusrajoituksia, mutta nykyisessä liikenteessä ohitus mielestäni on edelleen tehtävä ripeästi!

    Sitten ajan vakionopeussäätimen kanssa aina, kun se on mahdollista – enkä enää ole niin nuorikaan, ikävä kyllä. Nopeusrajoitusalueella se auttaa keskittymään ajamiseen, ei tarvitse tuijottaa nopeusmittariin. Ajan myös maantiellä pitkillä matkoilla vakkari päällä. Kulutuksen kannalta paras olisi puitää kaasupoljin vakioasennossa, mutta silloin nopeus hidastuu vastamäessä. Vakkarin kanssa jos seuraat, niin vastamäessä kulutus hyppää eri sfääreihin! Sen myös huomaa tuolla liikenteessä, jos edellä ajava ajaa kaasupolkimen varassa.

    Nykyvakkarihan tunnistaa edelläolevan kulkuneuvon ja pitää välimatkan , joten se helpottaa perässä ajamista.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 230)